Collega van mijn zus heeft voor €250 een CX 2200 met (ongekeurde) LPG-installatie gekocht. 1986 en voor dagelijks gebruik.
Tot nu toe hebben ze kosten gehad met de gastank (legalisatie),
een gebroken koppelingskabel gehad in oekraine,
en hij stond pas weer in de garage…
daarbij komt dat het plaatwerk waarschijnlijk niet alles meer is. (ik moet hem eens gaan bekijken)
Als je een klassieker wil… een eend misschien?





















Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tja, als het puur om de kosten gaat kan ik de keuze voor een BX alleen maar van harte onderschrijven. MAAR, dat wil niet zeggen dat een BX puur goedkoop is. Ook BX-en beginnen inmiddels steeds meer liefhebbers te krijgen met een kleine beurs die geen geld hebben voor onderhoud. Koop je van zo iemand dan een knap uitziende BX (want roesten doen ze op het oog nauwelijks), dan kun je toch een behoorlijke kat in de zak kopen. Wel uitkijken dus als je gaat shoppen!!
Maar als Simpele Ziel graag een CX wil, en hij van zijn vader (die klaarblijkelijk ook Citroen liefhebber is) enige ondersteuning krijgt in zijn zoektocht, dan denk ik dat hij dat gewoon moet doen. Met dien verstande dat hij dan zelf zal moeten leren sleutelen en daar ook de gelegenheid (garage of zo) en kennis voor heeft of kan verwerven. Maar wel eerst sparen voor een mooie hoor, niet de ellende van een ander overnemen!!
Enne, zoek het niet teveel in exotische types, dat zijn vaak de duurste. Een ‘gewone’ 2200 of zo levert minstens zoveel rijplezier op, is vaak robuuster en minder kostbaar in onderhoud (denk vooral aan gevoelige turbo’s!!)





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Een voormalig monteur die 40 jaar heeft gewerkt bij Citroen zei het als volgt terwijl hij met z’n handen een flinke maat aangaf: Het is Zooo’n auto, dus je hebt er ook zooo’n portomonee voor nodig.
Ik rijd BX type 1 en hopelijk in de toekomst weer GS er bij. CX vind ik prachtig (alleen type 1) maar ik durf het niet tot ik een echt goeie baan heb.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY





















Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Heeel verstandig!! Maar ja, als je een jonge automobilist bent, en je hart gaat spreken…. Heb het zelf ook meegemaakt (zoals iedereen hier), het blijft toch iets bijzonders, je eerste auto. Ik wens Simpele Ziel in elk geval veel geluk en wijsheid toe wat dit betreft.
Tja, ondergetekende wil ook dolgraag een CX hebben (die gaat er zéker ooit nog komen). Maar ik ben weer begonnen met een studie en ik heb twee linkerhanden, dus waarschijnlijk gaat het plan nog even de ijskast in.
Gelukkig heb ik wel een neef die veel van CX’en afweet (heeft een CX Break 25 TRD Turbo 2 gehad)
La CX, elle est plus qu’une voiture.
Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik begon met een CX Gti turbo, en heb daarna nog 2 andere GTi T’s gehad en eerlijk gezegd liep ik er wel een beetje op leeg. Ik was niet iemand die zelf het onderhoud kon doen, en maandelijkse reparaties van toen nog 500-1000 gulden per maand waren eerder regel dan uitzondering.
Maar, het is wel een waanzinnige auto. En ik heb nu een 77ér en dat is denk ik de betrouwbaarste auto die ik ooit gehad heb, gek genoeg. Maar, toen ik die kocht had ik wel donders goed door dat het een hele grote hoeveelheid geld zou gaan kosten om die mooi op de weg te houden… CX’en moet je nooit kopen omdat je denkt een goedkope klassieker te kunnen rijden. Dat moet je doen vanuit je hart, en zorg dat je het kan betalen, anders zie je je grote liefde steeds meer problemen krijgen, en dat is niet fijn.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
En zo is het en niet anders, al is mijn vergelijkingsmateriaal een DSpécial en geen CX. Maar ik heb 10 jaar die DS gehad dus heb ik het een en ander zelf ook goed aan den lijve en in de portemonnaie kunnen ondervinden. En dan heb ik, als ik terug kijk, eigenlijk geen een keer een grote storing aan de Godin gehad. Bovendien had ik een schoonvader met 2 gouden handen.
Dus, zoals sans-pareil zegt: je moet het doen vanuit je hart (niet omdat je toevallig geen houderschapsbelasting meer betaalt) en omdat je het waarschijnlijk kunt betalen. Anders wordt het een poel van ellende (of bodemloze put).
Evengoed succes met de beslissing!
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville






















Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
winnetou schreef:Enne, zoek het niet teveel in exotische types, dat zijn vaak de duurste. Een ‘gewone’ 2200 of zo levert minstens zoveel rijplezier op, is vaak robuuster en minder kostbaar in onderhoud (denk vooral aan gevoelige turbo’s!!)
Ik heb een CX 22 TRS gehad met niks anders als ellende. Motor te warm keer op keer. Dan weer een hogedrukleiding lek dan wel weer wat anders. Op een gegeven moment zijn zelfs koelwater slangen om de beurt gaan barsten. Zodat ik wekelijks 12 liter koelvloestof kon bijvullen. En natuurlijk gebeurt dat onder het rijden in een file ofzo op een gegeven moment verbruikte de auto 1 op 3 ongeveer. Nee de volgende de CX wordt een Gti of GTI Turbo dan heb ik in ieder geval een snelle stoere auto waar al mijn geld in gaat
Peter


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ben ik wel mee eens. De motoren zijn niet het swakke punt. De dure dingen zijn de toeters en bellen die er omheen hangen, alhoewel GTi T’s wel weer aparte uitlaten gebruiken en als je op TRX’en wil rijden dat echt geen grap is. Maar, de motoren zijn zowat onverwoestbaar in mijn ervaring, en het is gewoon een apparaat dat een bak geld kost, wat voor type dan ook, dus dan kan je er maar beter een hebben die ook nog hard gaat .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Tja, mijn 22 TRS (ex-Citroville auto) heeft me toch weinig verrast. De nodige kosten, maar niet extreem: remschijven, midden- en achterdemper, radiateur, accu e.d. zijn wel een keer aan de beurt geweest in 3 jaar en 30.000km tijd, maar dat noem ik na 2 ton km onderhoud.
Waar woont SimpeleZiel eigenlijk, is Delft in de buurt? Denk anders nogmaals na over een GS/GSA - daar in de buurt is nog een goed en betaalbaar onderhoudsadres voor die dingen. En een remschijf o.i.d. voor een kleinere auto is nagenoeg altijd véél goedkoper dan van een grote. Kijk maar eens wat een uitlaat of remschijf kost voor een XM bijvoorbeeld. ‘t Is maar een paar cm extra staal, en géén extra productiebewerkingen, maar je betaalt er flink meer voor!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Als je serieus op zoek gaat naar een cx ,dan moet je echt iemand mee nemen die de wagen van voor naar achter kent.Het is mogelijk om een cx te kopen beneden de 1000euro die betrouwbaar is .Als je begint met cx-rijden dan kun je het beste met een 2.0 of een 2.2 beginnen.Dit type is zuiniger als de 2.4 of 2.5,en je kunt overal goed bij(motor).Mocht je een cx vinden,en je bent er niet zeker van,neem gerust even contact op,ik werk op zaterdag bij een cx-specialist.Dat wil niet zeggen dat ik alles van die auto weet,maar wel veel.En kom ik er niet uit dan kan ik op zaterdag altijd het een en ander vragen.Ook voor onderdelen kun je contact opnemen,ik heb een zolder vol!!!. Gr Raymond cx limousine turbo2, gti automaat s2,gti t1 serie1 ,ambulance trd1 s2,22trs,trd turbo s1 ,cx break “rappold ” met td2 motor van ‘80, dus bijna belasting-vrij ! (uit de kluiten gewassen hobby )
Het was een cx of niks
heb een cx en heb totaal geen kosten .
je moet gewoon goed gaan zoeken naar een leuke cx .
je moet er de tijd voor nemen en koop het geen nederlandse auto vanwege roest en ga naar een betrouwbaar adres
doro in maarheze is wel een goede en citroville in borculo.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Le Garage in Wassenaar heeft geloof ik ook een leuke ‘88 CX 22 TRS voor 3250 te koop. Auto ziet er goed uit. Ik ken de man van Le Garage al uhmmmm een jaar of 15… reken, reken, ja moet wel is vanaf de ICCCR in ‘89 zo’n beetje. Ik heb er daar wel vertrouwen in. Al mijn auto’s zijn daar allemaal in onderhoud (tenzij ik het zelf doe maar dat is vrij zeldzaam).
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
sans-pareil schreef:Le Garage in Wassenaar heeft geloof ik ook een leuke ‘88 CX 22 TRS voor 3250 te koop. Auto ziet er goed uit. Ik ken de man van Le Garage al uhmmmm een jaar of 15… reken, reken, ja moet wel is vanaf de ICCCR in ‘89 zo’n beetje. Ik heb er daar wel vertrouwen in. Al mijn auto’s zijn daar allemaal in onderhoud (tenzij ik het zelf doe maar dat is vrij zeldzaam).
Hm, die auto lijkt niet origineel te zijn:
[list]- antraciet interieur zonder alu of nephout sierlijsten in deurportieren horen bij Croisette (actiemodel, combi van 20RE en 22TRS)
- Zelfde voor achterklep zonder typeplaatjes
- Maar de zwarte stootstrips op zijkant en onder achterklep horen wél bij een 22 TRS[/list:u]
Hoeft trouwens niets over de staat te zeggen. Een originele NL-CX kan bijv. een “nieuwe” achterklep hebben ipv de compleet rotte terwijl de rest van de auto nog hard is (mijne Belgische van Citroville had daar precies zo). En iemand die een mooi Croisette-interieur uit een sloper haalt, kan allemaal. Maar wel leuk/goed om ff te vragen.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Een cx rijden kan kostbaar zijn als je rot ding hebt. Een mooie goeie kun je probleem loos mee rijden. Heb zelf ruim 40000 gereden met een cx gti. Wel wat dingetjes mee gehad maar zeker geen ernstige. Alleen als je voor elk probleempje naar de garage moet wordt het vervelend.
Wat ik gehad heb aan problemen, waarvan ik weet dat ze vaak voorkomen:
-Kapotte dynamo, zelfs twee keer.
-Startmotor
-Bovenste motor steun.
-Lekke oliedruk sensor
-Kappotte nok sensor
Probleem bij een hoop cx is dat je vage klachten hebt, en er eigenlijk maar verkete weinig mensen zijn die precies weten hoe het zit.
Wat volgens mij nog voordeligst en betrouw rijdt is een 22 trs. Een gti zit meer aan, aan turbo nog veel meer. Turbo heb ook nog gereden, maar die gaaf toch een hoop problemen
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980