Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ook leuk om te lezen in dit verband:
De Citroën Xsara is een compacte middenklasse personenauto die door Citroën van 1997 tot 2006 werd geproduceerd.
[...]
De introductie van deze wagen werd, vooral in Frankrijk, deels overschaduwd door problemen met de wegligging. De zelf meesturende achteras, die de ZX die formidabele wegligging gaf, maakte de achtertrein van de Xsara te levendig. Citroën heeft nog geprobeerd om deze bij te sturen, maar dit heeft nooit het gewenste resultaat gehad. Pas op het einde van zijn carrière kon ESP soelaas bieden.
Elk voordeel hep se nadeel.
En over de ZX:
De auto werd samen met de Peugeot 306 ontworpen en had een passief meesturende achteras. Het ontwerp zelf werd een tikje saai bevonden, maar de wegligging werd juist als uitmuntend genoemd
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Ik ben het met voorgaande spreker eens. Het rubber is inderdaad NIET programmeerbaar!!! Er staat:
...Dit wordt mogeljk gemaakt door de geprogrammeerde vervormbaarheid van de speciaal geconstrueerde rubber draagpunten…
Bedoeld wordt inderdaard dat het rubber zo is gemaakt dat het bepaalde veereigenschappen heeft waardoor het zich precies zo gedraagt als door de ontwerper gewenst. Klinkt allemaal heel stoer inderdaard maar om dat nu iets revolutionairs te noemen gaaat wel iets ver.
Overigens is 1 graad verschil ook niet iets wat je zal betitellen als meesturend. Ik moet overigens zeggen dat ik ook tijden heb gedacht dat het effect meer was… (weer een illusie armen….)
Hierbij even een voorbeeldje van echt sturende achterwielen onder een Honda Prelude:
http://www.youtube.com/watch?v=sldOdWYzW7U
Nooit geweten. Ik dacht altijd dan met de levendige wegligging van de xsara fase1 vooral het gevolg was van een te smalle sporing achter. Dit was in fase2 toch al verholpen???
Overigens kwam ik nog een merkwaardige quote tegen op wikipedia over de Xsara:
De introductie van deze wagen werd, vooral in Frankrijk, deels overschaduwd door problemen met de wegligging. De zelf meesturende achteras, die de ZX die formidabele wegligging gaf, maakte de achtertrein van de Xsara te levendig. Citroën heeft nog geprobeerd om deze bij te sturen, maar dit heeft nooit het gewenste resultaat gehad. Pas op het einde van zijn carrière kon ESP soelaas bieden.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
In het geval van de ZX 16V vs Xsara 2.0 VTS is de gehele achtertrein identiek. Qua gewicht ontlopen de twee elkaar ook nagenoeg niets erg raar dat men dit dan vindt.
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
@JanSr… toevallig posten we hetzelfde (over de xsara) gek genoeg stond je berichtje nog niet in dit topic toen ik dit postte… zolang was ik nu ook weer niet aan het typen.. :
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos