Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Even een update;
De DS is rijdend! Het jaeger tableau zit erin en Renaissance is bezig met de laatste dingetjes. Er komt nog een trekhaak onder en verder wat kleine dingen. Dan naar de APK en renaissance gaat er dan nog een week mee rijden om zo dingen die niet goed zijn boven water te krijgen.
Inmiddels ben ik al bezig met het plaatwerk. Deze winter blijft het oude erop zitten, maar heb al een harde achterklep, 2 harde achterschermen en een mooie 2de neus motorkap zonder gaten van die verschikkelijke “stropdas”
Op de deuren gaan huidplaten en bakken onder dus zoek alleen nog 2 harde voorschermen. Maargoed dat plaatwerk is voor de zomer van 2011 om dat te gaan doen!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ik lees net dat je em hebt…Foto’s!
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ja ik heb er al een paar gemaakt gisteren!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Tof ding zeg!!! Hoe rijdt ie?
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hm, na alle foto’s van het dashboard is er nog wat te doen voordat de buitenkant er helemaal bij aansluit. Maar slim om dat in elk geval deze winter nog even uit te stellen. Geniet er van!
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik moet toch wel kwijlen van zo’n jaegertableau. Daar kan zelfs het dashboard van mijn sm niet tegenop!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Leuk!
Getint glas werd nog niet geleverd toen deze auto nieuw was. volgens mij?
Zo’n dash ligt nog in het magazijn van de DS-club.
Citroen!
Inderdaad een jaegertableau is echt super!!en verstandig om lekker naar de winter te beginnen met het plaatwerk
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ze rijdt echt super! Eerlijk zelfs beter dan m’n zwarte DS21 uit 1969. Komt denk ik toch door dat gereviseerde blok. Verder is alle techniek wel vernieuwd, zo zit er een nieuwe dynamo met ingebouwde spanningsregelaar in, nieuwe draadboom, 123 ign., snelle valeo startmotor enz enz.. Voorlopig rij ik er lekker rustig mee om het blok in te rijden. Ik rij naast LPG nu ook 50% op benzine.. volgens mij is dat wel beter?
Getint glas is idd niet orgineel maar nieuw. Omdat ik em deze winter als dagelijks vervoer ga gebruiken leek mij een achterruit met verwarming wel fijn, dus maar meteen een getint exemplaar erin laten zetten. Toen bleek de orginele voorruit erg beschadigd te zijn, is er ook een getinte voorruit ingegaan. De zijruiten zijn dus niet getint. Dat komt als het plaatwerk gedaan is…
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eigenlijk, eigenlijk moet je de eerste 2500 km gewoon lekker op benzine rijden. Omdat benzine minder heet verbrand en betere smerende eigenschappen heeft dan LPG voornamelijk. Rijdt ook vooral niet té rustig en met wisselende toerentallen. Rustig cruisen maar zo af en toe eens even flink doortrekken is het devies wat ik mijn klanten altijd meegaf. Een goed ingereden DS is een snelle ds!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ok bedankt voor het advies. Ik ga er lekker mee op benzine rijden (Moet iedere dag naar Belgie voorlopig, daar is de euro 98 nog redelijk betaalbaar )
Ik neem aan met af en toe es doortrekken dat ik em tegen de 4500/5000t/m ga jagen als tie warm is of is het juist goed om em tegen z’n max aan te trekken? Renaissance had het erover niet te veel toeren te maken omdat de zuigers in moeten slijten (sorry hoor, geen idee hoe ik me dat voor moet stellen, geen verstand van),dus als mensen dat tegen mij zeggen neem ik aan dat het klopt. Maar een luie DS heb ik ook geen zin in
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Voor de liefhebbers, ik heb bijna genoeg spullen om nog een Jaegertableau te maken. (veels te veel lopen bieden op ebay…) Bij Renaissance gekeken, die hebben de missing items. Dus mocht je belangstelling hebben doe mij een PB-tje.
CLL Martin schreef:Ok bedankt voor het advies. Ik ga er lekker mee op benzine rijden (Moet iedere dag naar Belgie voorlopig, daar is de euro 98 nog redelijk betaalbaar )
Ik neem aan met af en toe es doortrekken dat ik em tegen de 4500/5000t/m ga jagen als tie warm is of is het juist goed om em tegen z’n max aan te trekken? Renaissance had het erover niet te veel toeren te maken omdat de zuigers in moeten slijten (sorry hoor, geen idee hoe ik me dat voor moet stellen, geen verstand van),dus als mensen dat tegen mij zeggen neem ik aan dat het klopt. Maar een luie DS heb ik ook geen zin in
De zuigerveren hebben twee taken: het afdichten van de ruimte tussen de zuiger en de cylinderwand en het overbrengen van warmte van de zuigerboden naar die cylinderwand. Daarvoor moeten ze even inlopen zodat het hele oppervlak van de zuigerveer tegen de (gehoonde) cylinderwand rust en niet een klein randje.
Daarover hadden we in motorkringen in de jaren 70 al discussie en er waren mensen uit de racerij die zeiden dat als het spul goed is gemaakt en vakkundig is gehoond, dan is na 50 kilometer de zuigerveer al goed ingelopen en de cylinderwand glad genoeg. Is die cylinderwand niet goed gehoond dan loopt het nooit goed in.
Op den duur vormt zich een stootrandje bovenin de cylinder en als iemand altijd met weinig toeren heeft gereden zit dat stootrandje relatief wat lager dan wanneer iemand de motor regelmatig in de toeren jaagt. Als zo’n auto die nooit op toeren is gereden dan van eigenaar wisselt, of uitgeleend wordt aan iemand die haar even flink op toeren jaagt, dan stoten die bovenste zuigerveren tegen dat randje aan omdat er altijd enige rek zit in metaal en het klinkt misschien raar, maar ook drijfstangen rekken want ze zijn van staal.
Als je dan pech hebt slaat de bovenste zuigerveer de tweede zuigerveer vast in zijn slot. Het kan dus absoluut geen kwaad om de motor regelmatig even op toeren te laten komen, overdrijven hoeft niet, maar ik persoonlijk denk dat het nuttig is dan een motor regelmatig even er flink van langs moet krijgen. Ik laat de Peugeot 206XS regelmatig even dichtbij de rode streep komen en dat is 140 in zijn derde versnelling. Hij heeft er vijf.
Het heeft ook te maken met het motortje want die gaat graag hoog in de toeren, in tegenstelling met een oude Jaguar, die zijn rode streep bij 5500 rpm heeft staan, maar zich bij 4500 al heel ongemakkelijk gaat gedragen.
Hoe de DS zich gaat gedragen op hoog toerental moet ik nog ondervinden want dat ben ik na 35 jaar vergeten, maar dat komt binnenkort helemaal goed.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zuigers inslijten?
Wat een flut-opmerking! Ik zou gaan twijfelen aan alle andere uitspraken van deze spreker….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Waarschijnlijk heb ik dit verkeerd verwoord hier, nogmaals ik heb daar weinig tot geen verstand van.
Han, bedankt voor de uitleg.