Beste vrienden,
de kogel is door de kerk, en de GS is door de garagepoort !
Het is een héél mooie wagen. Alleen lekt de motor te hard , en die wil ik dus dichtmaken. Nu las ik in een ander topic, dat veel kan zonder de motor eruit te halen.
Alles ? Of moet hij er toch uit voor betere resultaten.
Er is ook een gaatje in de rechtse vlampijp geroest. Zijn die te vervangen ?
Danku,
Jozef
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Droogmaken?
Gewoon motor eruit halen!
Citroen!
Ok. Gewoon droogmaken.
Ik heb een GS Pallas gekocht, vert Papyrus, uit 1977. Het is een prachtauto, met bijna geen roest.
Nu heb ik de vraag in het verleden al gesteld maar toen heb ik er niet echt over doorgevraagd.
De auto heeft net 700km gereden, vanuit Frankrijk naar België, zonder noemenswaardige problemen.
Maar nu staat hij in de garage en de verwachte olieplas ligt eronder.
Het gaat om een C-matic. Kan ik de motor loskoppelen van die versnellingsbak of moet het er als geheel uit ? En is die motor er met manskracht uit te halen of is er een takel voor nodig ?
Bovendien zou ik dus het uitlaatspruitstuk ook willen vervangen.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ziet er goed uit!
Motor haal ik er altijd uit zonder bak. Dan is ie 2 tillen. Door 1 (sterke) man, of door 2 (gaat iets gemakkelijker). Je kan de spruitstukken als handvatten gebruiken.
Citroen!
Ik weet dat het nog vroeg in de ochtend is maar toch probeer ik op te sommen wat ik tot nu toe geleerd heb.
-De hele voorkant moet eraf,
-en dan de motor los.
Verder: komt dat ding er dan zo uit ? En zit die gewoon aan de bak geschroefd ?
En dan is er nog die “bol” boven op de motor. Moeten al die hydraulische leidingen ook losgekoppeld worden ?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gebruik de zoekfunctie anders eens. Ik geloof dat je wel een en ander gaat vinden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Pas wel op dat als je de motor eruit tilt dat de koppelomvormer op zijn plek blijft zitten en niet van de priseas af valt. Er is een beugeltje voor die je erop kan schroeven en die hem dan op zijn plek houd.
Om de koppelomvormer los te schroeven van de meeneeemplaat moet je de startmotor eraf draaien. Als je de motor dan draaid zie je de bouten zitten.
Die groene bol bovenop de bak is je voorraadbol. Die kun je laten zitten maar wel de dikke leiding los halen.
De versnellingsbak wil trouwens ook graag lekken bij de aandrijfas keerringen en een C-Matic ook bij de priseas achter de kopelomvormer. Is misschien raadzaam om alles in 1 keer mee te nemen anders blijf je aan de gang.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Tip…...
Koop eerst een vraagbaak en/of autohandboek, beide van uitgeverij Kluwer.
Staan regelmatig op marktplaats te koop.
Hiermee kun je je voor aanvang van de klus al een beeld vormen van de werkzaamheden.
Zelf heb ik van beide een exemplaar voor het mooi en van elk een exemplaar vol met vette vingerafdrukken als “hulpje” bij de klus.
Veel succes met deze mooie auto
Ok. Het boek is besteld op marktplaats. Zijn die pijpen nog te koop die uit motor komen en dan onder de auto gebogen verder gaan ?
Die hebben hun beste tijd wel gehad, alsook de hele uitlaat eigenlijk; is dit nieuw verkrijgbaar ?
Ik zal me goed voorbereiden wat betreft de nodige materialen.
Dus motor dichten, uitlaat vernieuwen, en dan zijn er nog die twee rubberen harmonika’s aan de aandrijfassen die ook gescheurd zijn. Dat is het zowat.
Waar kan ik die dingen best vinden/kopen ?
Dank,
Jozef
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij het magazijn van de nederlandse GS club. Wél eerst lid worden. Je kunt in het geval van de GS eigenlijk niet om het magazijn van de gs club heen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Heb je nu 2 GS’en gekocht?
Dit omdat je dit topic ook hebt:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208469/P15/
Ik moet me verontschuldigen voor de verwarring. De GS vert papyrus is de enige die in mijn garage staat. Hiervoor heb ik een andere auto in rouge géranium gekocht maar die koop is op de valreep agelast.
Nu stel ik het met een Pallas 1120 C-Matic. En dat rijdt fantastisch, ik had er geen idee van.
Alleen ruikt het erg naar benzine binnenin,en lekt het motortje nogal veel olie.
Ik ben vastberaden die “motordichting” uit te voeren in mijn woonkamer. Te doen ?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
jef scholliers schreef:
Ik ben vastberaden die “motordichting” uit te voeren in mijn woonkamer. Te doen ?
Alles is te doen. Ligt eraan hoe je partner er tege over staat want het geeft nogal wat troep
Mooie kleur van je GS, was de kleur van mijn 1e GS.
Ik ben er ook helemaal wild van hoor, en nog meer van het interieur, dat in nieuwstaat verkeerd. Het is een lichtbruin stoffen Pallas interieur. Zelden heb ik zoiets eigenlijk al gezien in ongerestaureerde staat.
ik mail nu wat met een duitse firma die blijkbaar uitlaat-onderdelen verkoopt. Het zou wel leuk zijn mocht ik die dingen zo snel mogelijk hebben.
Hebt u misschien enig idee waar die benzinegeur vandaan kan komen ? Carburator ? Leidingen ?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Er zit in Duitsland een firma die veel GS delen verkoopt http://www.franzoesischeklassiker.de/
In Engeland ook http://www.chevronics.co.uk/
Voor de rest ben je snel op de nederlandse GS vereniging aangewezen wat al gezegd is. Hebben wel een zeer handige postorder voor de kleine onderhouds artikelen. wel eerst lid worden…
De benzine lucht kan van alles zijn. Meestal poreuze slangen. De benzine vulhals wil ook wel vor lekkage’s zorgen.
Ik had al enkele poreuze slangen gedetecteerd dacht ik. Is dat standaard benzineslang en dus ook eenvoudig te vervangen ?
En hoe word ik lid van die club ?