6 van de 10
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Carburateur afstellen
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 07 december 2010 12:20 AM
  [ # 76 ]
Han S schreef:
mario123 schreef:

Mon Dieu!! Wat is dat, SM?

Nee hoor, dat is mijn Jaguar spruitstuk met SU carburateurs en Necam gasmengventielen.

Pff ik hou het maar bij mn DS’en…. love

DS!

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 07 december 2010 12:26 AM
  [ # 77 ]

Goed plan!

Wie koopt er tegenwoordig nog een jakula huh


Wink

 

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 december 2010 12:27 AM
  [ # 78 ]

Mario, de carburateur van de DS is veel ingewikkelder dan de SU carburateurs die je op Engelse auto’s vindt. Die werken ongeveer als een bromfietscarburateurtje, ze zijn alleen wat groter.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10152
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 december 2010 12:28 AM
  [ # 79 ]

Ja, conische naald, vacuum, dat is het!
(Heb een mgb en een mgc gehad)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 december 2010 12:29 AM
  [ # 80 ]

Klopt en de naaldsproeier kun je omhoog en omlaag stellen met een schroefje, kind kan de was doen.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 07 december 2010 12:29 AM
  [ # 81 ]
Han S schreef:

Mario, de carburateur van de DS is veel ingewikkelder dan de SU carburateurs die je op Engelse auto’s vindt. Die werken ongeveer als een bromfietscarburateurtje, ze zijn alleen wat groter.

Han, wil je aub nu stoppen met de jakula boring

Het gaat hier niet over engels spul


En nu ontopic!

 

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 december 2010 12:33 AM
  [ # 82 ]

Okay, komt voor elkaar.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43225
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 december 2010 12:34 AM
  [ # 83 ]

Ik zal nog eens een uitleg posten… hmz

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 07 december 2010 12:35 AM
  [ # 84 ]
mario123 schreef:

Thnx, volgens mij voldoe ik aan de randvoorwaarden, elektronische ontsteking, kleppen pas gesteld (wel zelf gadaan dus of dat perfect is…), behalve het op benzine rijden…. Dat eerst dus nog regelen. Weten jullie of clubmagazijn gereviseerde carburateurs heeft?

Ja, op voorraad. Morgenavond open.

Citroen!

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 07 december 2010 12:45 AM
  [ # 85 ]

Ik zal ook maar weer eens een bijdrage leveren:

mario123 schreef:

Waar kan ik een goede systematische beschrijving van het afstellen van LPG op dit forum vinden?

Zie mijn post nummer 33 in dit topic. Daar staat een link naar de methode van Marten om zelf LPG af te stellen. Die blijkt vrij goed te werken (zonder CO meter).
Vervolgens verbruik testen. Daarna eventeel nog een keer bij een (andere) specialist met CO meter laten fijn afstellen.

Zelf Weber carburateur reviseren is goed te doen. Je hoeft dus niet gelijk een gereviseerde te kopen.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43225
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 december 2010 12:52 AM
  [ # 86 ]
Hydro schreef:

Zelf Weber carburateur reviseren is goed te doen. Je hoeft dus niet gelijk een gereviseerde te kopen.

En hoe doe je dat dan met de gasklepassen die altijd speling hebben? Draai je daar zelf busjes voor? Of doe je daar niets aan? Want daar zit nou juist de clou! Via die assen trekt het spul namelijk valse lucht. Revisie is juist dat aanpakken. Pakkingen, vlotter en vlotternaald vernieuwen is geen revisie.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 07 december 2010 01:29 AM
  [ # 87 ]

Daar heb je gelijk in.
Ik bedoelde eigenlijk schoonmaken en gangbaar maken van de carburateur.
Aan assen etc. heb ik niets gedaan.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 07 december 2010 08:12 AM
  [ # 88 ]
Hydro schreef:
mario123 schreef:

Waar kan ik een goede systematische beschrijving van het afstellen van LPG op dit forum vinden?

Zie mijn post nummer 33 in dit topic. Daar staat een link naar de methode van Marten om zelf LPG af te stellen. Die blijkt vrij goed te werken (zonder CO meter).

Teveel eer.
Het is de methode Boogaard.

Hier nog maar een keer:


LPG met de hand afstellen


rijd de motor warm.
zet hem op benzine, en controleer of hij netjes stationair blijft draaien.

zo ja zet hem dan op LPG.
draai de schroef in de slang naar het mengstuk 100 % open.

draai nu de schroef op de verdamper uit tot je toeren beginnen te dalen, draai nu de schroef weer in tot het max haalbare toerental.

draai nu met de motor op 2500 omw, de schroef in de slang naar je mengstuk in, net zolang tot je toeren beginnen te dalen.
1/8 ste terug , en klaar.

je LPG systeem staat nu nagenoeg 100% afgesteld.
100% kan je dit pas doen met een Co2 of 4gas tester.

maar zonder hulpmiddelen is bovenstaande de methode.

wil je nu meer puf onderin draai dan de schroef in de slang een klein beetje in, wil je meer in de hogere toeren doorhalen doe dan het tegenovergestelde.

toevoeging:

Even er van uitgaande dat de schroef op je verdamper je stationair regelt:
Hiermee bepaal je de hoeveelheid gas die mee gezogen wordt ergo: je mengsel.
Die in de slang bepaalt de hoeveelheid gas boven stationair. Ook creëer je hiermee een plafond voor vol gas! op een gegeven moment krijg je zo’n arm mengsel dat de auto niet harder meer gaat.

1) zorg dat de auto PERFECT op benzine loopt.
2) zet nu je auto netjes stationair op lpg eventueel; met een CO2 meter.
3) regel je slangschroef terug tot je je kruissnelheid en optrekken acceptabel vindt ( lees zuinig genoeg)

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 07 december 2010 08:16 AM
  [ # 89 ]

Overigens kwam ik dit nog tegen op mijn computer over het afstellen van een Weber.
Misschien staat het al op het forum, maar ik kon het zo gauw niet terugvinden.

Citroën ID/DS carburateur Afstellen
In het navolgende verhaal wordt uitsluitend de Weber carburateur behandeld van na 1972. Deze is te herkennen aan de choke klep welke enkel de eerste trap afdekt, de extra luchtregelschroef aan de voet van de 1e trap en aan de met een moer geborgde afstelschroef van de tweede trap (gasklep).
Weber carburateur van na 1972
1.  Luchtregelschroef
2.  Afstelschroef eerste gasklep
3.  Afstelschroef tweede gasklep
4.  Benzineregelschroef


NOTE: Navolgende afstelling is van toepassing op modellen met een handgeschakelde versnellingsbak.
Voorbereidingen.
Voor het uitvoeren van de afstellingen moet men zeker zijn van de volgende zaken;
•  Een schoon luchtfilter
•  Juiste klep afstelling
•  Goed afgestelde ontsteking
•  Een geopende onluchtingsschroef van de hogedrukregelaar
•  Een warme motor

De basis afstellingen.
Afstelling eerste en tweede gasklep. In principe mogen de afstelschroeven van de eerste en tweede gasklep bij dit type carburateur niet verdraaid worden daar ze in de fabriek met een micrometer afgesteld zijn, daar echter de kans groot is dat men hier aangezeten heeft in het verleden worden hierna zogenaamde basis afstellingen gegeven (ervarings waarden) waarmee het mogelijk is de motor te starten en de carburateur verder af te regelen.
•  Gasklep afstelschroef eerste trap. Deze schroef indraaien tot hij de gasklep hevel aanraakt. Daarna nog 1,25 slag verder draaien.
•  Gasklep afstelschroef tweede trap. Deze schroef indraaien tot hij de gasklep hevel ook aanraakt. Daarna nog 1,5 slag verder.
•  Mengsel schroef. Deze schroef geheel indraaien (voorzichtig!) daarna 1,5 slag terug.

De handafstelling.
1.  Breng door het verdraaien van de luchtregelschroef (1) het toeren tal op 650 + 25 toeren per minuut.
2.  Draai de benzineregelschroef (4) zover in of uit totdat de motor met maximaal toerental loopt. draai nu de benzineregelschroef in totdat de motor minder goed gaat lopen.
3.  Herhaal 1 & 2 totdat de motor op 650 toeren stationair loop waarbij als laatste handeling altijd de benzineregelschroef afgesteld moet worden.

De afstelling met CO, CO2 meter.
Indien men over uitlaatgasmeter beschikt moet men de volgende waarden aanhouden (waarden moeten gemeten worden tussen 15 en 30 graden).
Type               CO         CO2
DX-DJ-DJF         2 - 3.6%    boven 8%
DP-DY-DT-DV-DLF   1.8-3.6%    boven 8.7%

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 07 december 2010 10:12 PM
  [ # 90 ]

Marten noemt inderdaad een belangrijk punt dat ik ook al wilde toevoegen:

Tijdens het afstellen van de carburateur de ontlast schroef van de hogedruk regelaar open zetten. Dit om te voorkomen dat de pomp steeds aanslaat en het toerental beïnvloed. Vooral van belang als je HD pomp frequent aan slaat.

Dit geld uiteraard voor alle types (niet alleen handgeschakeld of na 1972).

Mooi compleet overzichtje zo, bedankt Marten.

Mario kan aan de slag!

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
 
6 van de 10
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook