Heeft er hier iemand een idee welke type winterbanden op een C4 Picasso moeten?
H of R
V 93 of mogen er ook andere types gebruikt worden?
Iemand een idee van de kostprijs voor een set?
Alvast bedankt
Door mijn dealer deze week geleverd en gewisseld winterbanden 215/55R16 H compleet met velgen.
Dit weekend op onze C4 Picasso 2.0 Hdi laten monteren (op de originele alu velgen):
Pirelli Winter Sottozero II, maat 215-55-R16 97H.
Prijs: ongeveer 165 euro per band, montage inbegrepen.
Niet echt goedkoop, maar heb er nog geen moment spijt van gehad.
Hoi,
Volgens mij is de snelheidscodering van minder belang aangezien je toch niet gaat racen bij slecht weer (ik altans niet).Wel de maximale belastbaarheid die moet toch minstens 93 (= 650) kg) zijn.
Wat ik wel vaak lees is dat je smallere banden mag nemen dan bij zomerbanden want dat geeft meer druk op het rubber (kleiner contactoppervalk). Op mijn C4 picasso zit nu 215/55 R16 maar ik heb gelezen dat er ook 205/65 R15 of 195/65 R15 en zelfs 185/70 R15 gekozen mag worden. Al deze banden hebben een afwijking van minder dan 2% qua omtrek en afwijking van de snelheid tov van de 215/55 R16 banden.
Ik vraag dit laatste hier eigenlijk ook omdat ik mij afvraag of als je bijvoorbeeld die 195/65 R15 banden onder gewonde zwarte stalen velgen legt dit ook echt kan onder de C4 picasso. Ik lees dat je moet oppassen omdat anders de remschrijf en remschoen aan de binnenkant van de velg gaat aanlopen.
Bijkomende reden voor een smallere band buiten meer grip in de sneeuw is ook dat die smallere banden een stuk goedkoper zijn.
Maar in het algemeen dus toch even de vraag of je zonder meer smallere banden met een 15 inch velg kan monteren onder de C4 picasso.
Groeten GdV
Of Citroën het zelf toestaat weet ik niet, maar wat betreft omtrek breedte etc. kun je bekijken op onderstaande link: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm Dan kun je e.e.a. snl vergelijken. Groet, Martin
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_16313.jpg)
Totaal aantal Berichten: 115
- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
tja als het om winterbanden gaat kan ik er wel over meepraten
ben zelf wonende in zweden waar het gauw een 6maanden winter is
hier heb je de keus om met spijkerbanden te rijden en zonder spijkerbanden
ik rij dus zelf altijd zonder spijkerbanden en koop daarbij vanwege dat ik veel rij altijd goedkope winterbanden
ik woon hier nu 11 jaar en nog nooit een ongeluk gehad en ik rij 220 km per dag op niet al te beste wegen
waar op te letten bij winterbanden is dat het rubber niet te hard is en dat er lamellen in het profiel zitten dan kan je eigenlijk bijna niet fout kopen, ik heb op zowel dure als goedkope banden gereden .
een test winner die altijd tussen de 3 beste zit hier in scandinavie is nokian
Nokian WR G2 Sport Utility 215/65 R16 102H XL BSW voor 135 euro verzendkosten bij inbegrepen
zie deze site http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=48170909.107.16318&typ=R-158503&ranzahl=4&Breite=215&Quer=65&Felge=16&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&dsco=107&sowigan=Wi
als je de link kopiert en inplakt in je weblezer kom je er vanzelf dan heb je echt een topband gegarandeerd, ik rij nu op normannbanden een goedkopere broertje van nokian en ben er vol tevreden over en dan heb ik een deel ijswegen gereden al dit jaar met sneeuw.
op het moment is het hier dan ook -21
Beste Noorman,
Bedankt voor jouw reactie. Ik was aan het overwegen Conti’s te kopen en dan de 830 winterband. Echter ik zat reeds te twijfelen over fulda’s aangezien die in de ANWB test ook heel goed uit de test komen.
Ik heb gekeken op jouw link naar die noikan winterbanden. Gek genoeg kom ik direct op de site van autobanden.nl terecht en kosten deze banden meer dan 200 euro!
Ook als ik alleen het eerste stkje van jouw link als uitgangspunt neem http://ssl.delti.com/
dan kom ik op zustersite’s van autobanden.nl en is dit type band nog veel duurder dan de conti 830.
Ik overweeg om bij reifen.com lichtmetalen velgen aan te schaffen met winterbanden want als je die velgen aanschaft dan kosten die banden erbij minder dan de helft van wat je er normaal voor betaald. En dan hoef ik ook niet iedere keer bij een garage die banden te laten wisselen wat niet goed is voor de band en voor de velg.
Het liefst zou ik gewoon van die normale zwarte wintervelgen nemen maar die zijn echt nergens meer te krijgen.
Groeten GdV
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_16313.jpg)
Totaal aantal Berichten: 115
- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
okay het komt misschien omdat ik het vanuit noorwegen op mijn werk stuur
probeer anders even deze link
http://www.delti.com/
en dan alle anzeigen drukken dan krijg je alle landen te zien en dan kies je voor nederland
je kunt daar ook komplete banden met velgen tegen spotprijzen weghalen dan worden ze gelijk op velg gebalanceerd en wel afgeleverd hoef je ze alleen eronder te zetten
ik hoop dat het je lukt
mvg noorman