Intussen heb ik dat club-lidmaatschap opgezocht. Het lijkt me niet slim om nu nog lid te worden voor de drie weken die dit jaar nog telt !
Maar die Engelse firma schijnt wel alles te hebben wat ik zoek. Helaas staan er geen prijzen bij. Zijn die hier toevallig wel bekend ? Een hele uitlaat bijvoorbeeld ...
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als je nu lid word van de vereniging houden ze wel rekening met die 3 weken.
Complete uitlaat reken maar op 200/250 euro.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als je werkelijk geinteresseerd bent in lidmaatschap van Gs-GSA vereniging…....
een PB naar ondergetekende met naam adres woonplaats en u ontvangt de nodige info thuis
Dirk van der Mei
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
citro-power schreef:Pas wel op dat als je de motor eruit tilt dat de koppelomvormer op zijn plek blijft zitten en niet van de priseas af valt. Er is een beugeltje voor die je erop kan schroeven en die hem dan op zijn plek houd.
Om de koppelomvormer los te schroeven van de meeneeemplaat moet je de startmotor eraf draaien. Als je de motor dan draaid zie je de bouten zitten.
Je kan er aan de andere kant makkelijker bij volgens mij, dus waar de startmotor niet zit. Daar zit net voldoende ruimte om de 3 boutjes van de meeneemplaat los te schroeven. Dan kan zelfs de startmotor blijven zitten. Dat is tenminste mijn ervaring.
Als je je auto voor lekker hoog op bokjes zet en achter lekker laag laat ligt de versnellingsbak al wat achterover en zal de koppelomvormer er niet snel uitvallen.
Dat begrijp ik al, dat van die versnellingsbak. Ook als het een c-matic is, is het dan gewoon de bak losschroeven van de motor?
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
De motor zit met 4 draadeinden met moeren aan de bak vast en staat verder nog op 2 motorsteunen.
Daarnaast zit bij een C-Matic ook nog de koppelomvormer aan de motor vast met behulp van een meeneemplaat met 3 boutjes. Je wil, als je de motor van de bak scheidt, dat de koppelomvormer in de bak blijft zitten anders loopt de bak leeg. Je zal dus ook nog de koppelomvormer van de motor los moeten schroeven met bovengenoemde tips.
Om de motor er uit te halen zal je dus ongeveer de volgende dingen moeten doen:
- front verwijderen (koplampen, koplampframe, kinnebak)
- luchtfilter verwijderen
- alle bedrading los (van startmotor, dynamo en ontsteking voor zover nodig, gaskabel, choke, benzineleiding etc etc)
- halve maanklemmen van de uitlaatpijpjes aan de onderkant van de motor los
- hoge drukleiding naar de pomp van de drukregelaar losmaken bij de drukregelaar
- koppelomvormer losmaken van meeneemplaat
- motorsteunen losmaken van subframe
- 4 moeren waarmee de motor aan de bak vast zit losmaken
- en dan zou je zo onderhand de motor er uit moeten kunnen tillen met 2 man…
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Garagekrik met rubber blok of plankje onder de motor plaatsen, hoef je niet te tillen.
Mkatgert, dat is zowat de uitleg die ik zoek. Eerst ga ik met de nodige hoeveelheid reinigingsmiddel te hele motor te lijf, en dan alle bouten in de kruipolie.
De auto verkeert in vrijwel roestvrije toestand dus dat moet wel meevallen.
Over de brandstofleidingen onder de motorkap, zij die standaard leidingen of heel specifiek GS ?
Ondertussen heb ik ook wat onderdelen kunnen vinden met prijzen erbij. Motor en uitlaat alles samen voor minder dan €300 te doen lijkt mij.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
jef scholliers schreef:Mkatgert, dat is zowat de uitleg die ik zoek. Eerst ga ik met de nodige hoeveelheid reinigingsmiddel te hele motor te lijf, en dan alle bouten in de kruipolie.
De auto verkeert in vrijwel roestvrije toestand dus dat moet wel meevallen.Over de brandstofleidingen onder de motorkap, zij die standaard leidingen of heel specifiek GS ?
Ondertussen heb ik ook wat onderdelen kunnen vinden met prijzen erbij. Motor en uitlaat alles samen voor minder dan €300 te doen lijkt mij.
Brandstofleidingen is volgens mij heel standaard, als de diameter maar goed is.
Oh ja, die handleiding heb ik net even uit m’n hoofd opgeschreven dus als je dingen kapot maakt dan hoop ik dat je me niet aansprakelijk houdt
Hier een plaatje van de versnellingsbak en koppelomvormer met de motor verwijderd:
Je ziet de 3 boutgaten in de koppelomvormer (dat ronde ding in het midden met de starterkrans er om heen) waarmee ie aan de meeneemplaat op de motor vastzit, en je ziet in de versnellingsbak de 4 gaten waarmee de motor aan de bak vastzit.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
jef scholliers schreef:
Motor en uitlaat alles samen voor minder dan €300 te doen lijkt mij.
Dat gaat heel erg krap worden. Je komt altijd wel wat tegen wat je gelijk meeneemt omdat je er nu gemakkelijk bij kan. En dan zal ik het maar wel doen want als je er later bij moet kost dat veel tijd en moeite. Denk aan remblokken, pomphoes, distributie+spanrollen enz.
Ik denk dat je makkelijk het dubbele kwijt bent.
Uitlaat compleet 200
pakkingset 70
pomphoes 30
distributie+spanrollen 70
Prijzen zijn niet helemaal exact. Reken daar nog olie, olie+luchtfilter, bakolie (bijna niet meer verkrijgbaar!!) bougies, contactpunten, veerbollen enz. en je gaat zo de 500/600 voorbij.
Om een motor droog te maken en in orde te brengen voor vele nieuwe km reken ik rond de 200 euro. Zit distributie bij inbegrepen. Moet in jou geval dan nog de gehele uitlaat bij.
Maar de eerste euros zou ik aan een werkplaats handboek uitgeven. Forum is leuk voor tips en andere zaken, maar een boek is hard nodig, zeker in het geval van een C-Matic.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DoctorPallas schreef:Forum is leuk voor tips en andere zaken, maar een boek is hard nodig.
Helemaal mee eens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
200 euro aan materiaal kan inderdaad om een motor alleen droog te maken. Maar je komt vaak andere dingen tegen zoals b.v (niet in dit geval)een koppeling, en dan is de keus vervangen of zitten laten met als risico dat je binnenkort weer moet.
Tevens moet je bij een franse import auto reking houden met flink achter stallig onderhoud. Die fransen beknibbelen echt overal op.
Maar het goede begin is inderdaad wat al gezegd is, een goed handboek. En enigzinds technisch inzicht is niet verkeerd voor zo’n klus.
Ok, dat boek is dus besteld op marktplaats. Ook de aandrijfas-hoezen moeten vervangen worden.
Morgen gaat als het goed is de motor eruit. En de stukken zal ik bestellen bij ene mijnheer Daniel Engelhardt. Dat lijken mij faire prijzen die hij hanteert.
Grof geschat voor dit materiaal dus € 500 . Dat is in ieder geval nog te verwaarlozen wanneer ik het vergelijk met de CX en DS onderdelen…
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
jef scholliers schreef:
En de stukken zal ik bestellen bij ene mijnheer Daniel Engelhardt. Dat lijken mij faire prijzen die hij hanteert.
Op zich vind ik hem duur met veel dingen. Ligt wel aan wat je bij hem koopt. Shoppen helpt wel. Chevronics is over het algemeen goedkoper.
Is het al gelukt met de verreniging?