Werking ABS
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 december 2010 01:40 PM

Ik kreeg afgelopen weekeinde, met veel sneeuwval in de kop van NH, de indruk dat het ABS pas werkt boven een bepaalde minimumsnelheid.
Bij snelheden lager dan ca. 10 km/h lijkt het niet te werken.
Iemand dezelfde ervaring?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 08 december 2010 12:41 AM
  [ # 1 ]

edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.

Bij de wat oudere ABS-systemen gebruikte men passieve wielsensoren. En die hun sinusvormig signaal wordt kleiner naarmate de snelheid kleiner is dus & een lagere spanning & een lagere frequentie. Die passieve sensoren bestaan in feite uit een magneet met 2 poolplaten waarrond een spoel zit, door hier een tandwiel te laten voor rondraaien wekt men een spanning op in de spoel.
Op de nieuwere generaties ABS gebruikt me reeds enige tijd actieve wielsensoren en die genereren een bloksignaal en hebben voedingsspanning (12V) nodig. Die actieve sensoren bestaan uit een elektronicacomponent (brug van wheatstone) waar een magnetische encoder voor ronddraait, en hun voordeel is dat ze de kleinste snelheid kunnen detecteren.
Bij de oudere wagens kan het idd zo zijn dat het ABS onder pakweg 4/5 Km/u niet meer werkt, bovendien kan het zijn dat door overgangsweerstand in de stekkers (zeker als het een al wat ouder voertuig is) het signaal wat extra verzwakt wordt. Dit kan rare gevolgen hebben, zo ging mijn Saxo zijn ABS vroeger eens steeds aan het werk als ik aan het remmen was en de snelheid nog zo’n 15 Km/u was. De oorzaak zat in slechte stekker verbindingen waardoor het signaal wegviel en de ABS dit zag als een blokkerend wiel, reinigen en weg probleem.
Ik vermoed dat het een probleem is op je C3 Pluriel?? en denk dat deze reeds over actieve wielsensoren beschikt en dan zou je ABS toch tot vrij lage snelheden moeten werken.
Veel meer kan er niet fout gaan aan zo’n ABS-systeem hoor, iedere keer als je start voert het een test uit en als er een fout gevonden wordt dan gaat er een lampje branden en gaat de foutcode het foutgeheugen in. Je kan eens vragen aan je dealer of hij dat foutgeheugen eventjes wil uitlezen (duurt niet lang Smile ) dan ben je zeker maar ik acht de kans dat er daar iets in te vinden is vrijwel nihil.
Groetjes Wink .

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 december 2010 01:41 PM
  [ # 2 ]

Het betreft inderdaad onze Pluriel, deze is van 2003.
Bij starten brandt het ABS-lampje keurig eventjes tijdens de systeemcheck, daarna uit, dus geen storing.
Uitlezen heeft dus geen zin.
Mijn ervaring van het afgelopen weekeinde, bij snelheden boven stapvoets werkt het systeem zoals verwacht (duidelijk voelbaar in het pedaal), daaronder naar mijn idee niet.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 12 december 2010 04:32 PM
  [ # 3 ]

Als het echt glad is werkt ABS niet meer. ABS is een hulpmiddel, geen oplossing van het probleem.
Bij gladheid kunnen de wielen alle 4 tegelijk blokkeren (zeker bij hele lage snelheden), wagensnelheid is dan 0 (gemeten door de wielsensoren van de ABS) en daardoor zal de ABS niet ingrijpen.
Je ABS werkt dus perfect.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 12 december 2010 10:49 PM
  [ # 4 ]
abxsport schreef:

Als het echt glad is werkt ABS niet meer. ABS is een hulpmiddel, geen oplossing van het probleem.
Bij gladheid kunnen de wielen alle 4 tegelijk blokkeren (zeker bij hele lage snelheden), wagensnelheid is dan 0 (gemeten door de wielsensoren van de ABS) en daardoor zal de ABS niet ingrijpen.
Je ABS werkt dus perfect.

Redenering klopt maar gedeeltelijk en gaat enkel maar op zoals jezelf al zei aan ZEER ZEER lage snelheid, aan pakweg 10 of 20 km/u gaat de cartografie van je ABS wel ingrijpen en beginnen pulsen. Het gaat de snelheidafname steeds afwegen aan een tijdbasis (of anders gesproken van 10 Km/u naar 0 in 0.1 sec kan niet) en zodoende een blokkering wel herkennen en dus ingrijpen Wink .

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook