De 15D van mijn vrouw heeft de laatste dagen het volgende probleem.
Als de motor koud is (nacht stilgestaan) start hij onmiddelijk, maar de motor draait niet echt mooi.
Gisteren vertrok ik hier en na 100m begon de motor ineens in te houden tot hij volledig stilviel.
Het gaspedaal intrappen had totaal geen nut. Opnieuw proberen starten ging niet. De auto demarreerde wel maar sloeg niet aan (zelfs niet na 10 keer). Uiteindelijk begon de batterij te zwak te worden en lukte het natuurlijk helemaal niet meer. Een hulpvaardige buurman heeft dan de startkabels gepakt en toen lukte het wel.
Vanmorgen wou mijn vrouw vertrekken en weer het zelfde alleen is ze nu zelfs niet eens van de inrit afgeraakt. Dan heb ik nog eens geprobeerd en na een 4 tal keer starten lukte het nu weer wel.
Gisteren heb ik een groot onderhoud gedaan inclusief alle filters omdat ik dacht dat dat misschien het probleem was. Wat me opviel dat was dat het koelvloeistof reservoir bijna leeg was? Met de saxo wordt wel niet zoveel gereden en krijgt maar 1 keer per jaar onderhoud.
Ik ben er gisteren dan mee naar mijn werk gereden, 140km autostrade, en geen enkel probleem gehad.
Nu moet ik ook zeggen. Als je maar een kort stukje gereden hebt en je legt de motor stil krijg je hem ook heel moeilijk terug aan de praat. Vertrekken en rijden geeft dan geen enkel probleem maar na stilleggen start hij moeilijk. En dit is dan bij gewone weersomstandigheden.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Probeer eens met de handpomp druk op te bouwen als de auto niet start, mogelijk is het lucht.
Als dat het is, dan verdenk ik een O-ring in het thermostaathuis, kan ik wel uitleggen, maar dat is nogal een verhaaltje, probeer het eerst even uit, uitleggen kan ik later ook wel.
Het zou ook de elektrische afsluiter van de pomp kunnen zijn, die dingen willen weleens kapot gaan of haperen, dan kun je de motor niet meer starten, of niet meer uitzetten.
Ok, de volgende keer ga ik dat zeker eens uitproberen! Alvast bedankt voor de tip
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
“Als je maar een kort stukje gereden hebt en je legt de motor stil krijg je hem ook heel moeilijk terug aan de praat.”
Ik heb exact dit probleem ook gehad met een 1.5. Nu is het weg, geen idee wat het is geweest.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12146.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Lijkt inderdaad op lucht en dan is die “O-ring” bij mij ook de eerste verdachte;
Wij hebben nu onze 2e Saxo 1.5 D; perfecte auto`s, maar bij allebei precies hetzelfde probleem met die ring…
Het is niet zo lastig;
De diesel loopt door het “brandstofvoorverwarmingshuis” en hierin zit een thermostaat,
om deze thermostaat zitten (volgens mij) 2 rubberen ringetjes die na verloop van tijd hard worden en daardoor kan het gebeuren dat er op dit punt “valse lucht” in de brandstof komt.
Dit kan ervoor zorgen dat de motor dan stilvalt…
Aan de andere kant:
Mijn ervaring is wel dat dan vooral het starten een probleem wordt en als de motor eenmaal draait, dan blijft deze wel draaien…
Als het goed is loopt er ergens tussen het huis en de motor (boven de versnellingsbak) een transparante leiding;
als je hierin belletjes ziet dan is er sprake van lucht in de brandstof.
De thermostaat zit aan de achterkant van het huis (bij het schutbord) en is geborgd met een metalen ring;
het lastigste is het verwijderen van de thermostaat en deze heel te houden.
Als dat lukt is het een kwestie van de juiste ringetjes vinden en deze vervangen.
De thermostaat op zich is voor zover ik weet niet los verkrijgbaar en dan kun je het hele huis gaan vervangen.
Wat ook meestal de standaard oplossing van de garage is…
(en die ringetjes kosten hooguit een euro, het hele huis rond de 200 euro).
Als ik eraan toe kom zal ik morgen even wat foto`s maken om te laten zien waar de thermostaat zit.
(Maar eerst maar eens kijken of je lucht in de brandstof ziet !)
Voor de duidelijkheid, niet te verwarren met de thermostaat van het koelsysteem, die zit ook in hetzelfde huis. Het thermostaatje van de brandstof is een soort stift (wit van kleur) met 2 O-Ringen erop, deze zit van onder in het huis gestoken, daarom zie je de lekkage ook niet. Meestal lekt het niet, omdat het een onderdruk is, alleen als je flink druk gaat opbouwen met het handpompje.
Het thermostaatje en de O-Ringen zijn inderdaad niet los te koop, maar een beetje O-Ringen boer, heeft dat soort dingen wel liggen, neem bij voorkeur Viton, kan tegen diesel en hogere temperaturen. Voor het vervangen moet helaas wel het complete huis eraf, bestel dus ook de pakking welke tussen het huis en de cylinderkop zit.
De functie van het thermostaatje is, om bij 98 graden de voorverwarming uit te schakelen, anders zou de nozzle niet voldoende meer gekoeld worden.
Dat wil ik zeker eens opengooien. Maar heeft er iemand een foto/ handleiding van het thermostaathuis.
Die dichting naar de cilinderkop moet ik gewoon bij citroën bestellen?
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
ZX1.4i schreef:
De functie van het thermostaatje is, om bij 98 graden de voorverwarming uit te schakelen, anders zou de nozzle niet voldoende meer gekoeld worden.
Zou het daarom kunnen zijn dat de motor slecht start als je maar een kort stukje gereden hebt?
Omdat die 98° nog niet bereikt is en nog steeds de voorverwarming gebruikt wordt en dus er nog steeds lucht in de diesel zou kunnen komen?
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12146.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik heb helaas nog geen foto`s kunnen maken, en de Saxo is met mijn vrouw mee dus dat gaat hem nu niet worden. Wel vond ik nog een stukje in een oud topic:
Het leek erop dat het dieselfilter lekte, dus ik heb deze vervangen, en tevens de brandstofslang die naar het “brandstofvoorverwarmingshuis” loopt (tijdelijk) vervangen door een doorzichtig exemplaar om er zeker van te zijn dat er verder naar achteren geen lek zat.
Geen luchtbellen in deze slang, maar na het vervangen bleef er ergens lucht / diesel lekken, en dit leek weer het brandstoffilter te zijn…Toen ik goed verder ging kijken (luchtfilterhuis verwijderd) bleek het lek in het brandstofvoorverwarmingshuis te zitten;
Hierin zit (aan de achterkant) dus die thermostaat waar in mijn geval brandstof langs naar buiten, en lucht door naar binnen lekte. (ik kon de Diesel er uit zien sijpelen)Het is niet zo lastig om dit (goedkoop, snel en goed) op te lossen;
Als je de achterkant van het brandstofvoorverwarmingshuis bekijkt, dan zit hier een gat met daarin iets dat lijkt op een kunststof propeller. Deze is geborgd door een metalen borgring die je er met een tang uit kunt halen (heel houden ! er is lastig aan een nieuwe te komen) Als dit ringetje er uit is dan kun je de hele thermostaat er zo uit trekken, en vervolgens het rubbertje vervangen dat de boel afdicht.
Alles bij elkaar een uurtje werk en 25 cent aan kosten…
Het lastige is om aan het juiste rubber te komen, ik had het geluk dat de automaterialenhandel bij mij in de buurt een doos met rubbertjes had liggen waaruit ik het juiste rubbertje kon halen…
Het komt dit topic: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/174700/
en het stukje is van mijzelf; ik weet toch echt wel heel zeker dat die thermostaat aan de achterkant zit…
Kan er iemand eens een foto posten van het brandstofvoorverwarmingshuis?
Bij voorbaat dank
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Met een foto word je niet echt veel wijzer, je kan dat ding niet missen, als je voor de motor staat, aan de rechterkant van de cylinderkop. De bovenste dikke radiateurslang loopt er naar toe en het brandstoffilter zit eronder geschroefd.
Het kleine witte thermostaatje voor de brandstof, zit aan de onderkant of achterkant, in iedergeval zie je het niet zo zitten, tenzij je er met een spiegeltje eronder/achter gaat kijken.
Om de O-ringen hiervan te vervangen, kun je het beste, het thermostaat/filterhuis in zijn geheel demonteren.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12146.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Als je het luchtfilterhuis eraf schroeft, zie het het brandstofvoorverwarmingshuis zitten.
(Luchtfilter is de zwarte doos op de foto)
Als je dan aan de achterkant van het huis voelt zit daar (volgens mij dus aan de achterkant…) de bewuste thermostaat, deze is eruit te halen als het huis blijft zitten, maar een spiegel is dan wel erg fijn, het werkt makkelijker als je het huis demonteert.
De thermostaat zit met een metalen borgringetje vast in het huis;
eerst het borgringetje verwijderen (en niet kwijtraken!) dan voorzichtig de (wit/geel kunststof) thermostaat verwijderen;
als je deze beschadigd, en dat wil wel eens gebeuren omdat ze soms erg hard geworden zijn, is het heel lastig om een een nieuwe te vinden!
Om de thermostaat zitten twee rubber ringetjes die je dan moet vervangen,
thermostaat terug,
borgring terug,
de boel ontluchten (bovenop het diesel filter zit een ontluchtwartel, deze iets opendraaien en dan met de balg pompen tot hier diesel uitloopt en weer dichtdraaien),
En weer probleemloos starten…
Ik heb ergens de foto`s nog,
maar waar ???
De brandstoffilter heb ik al meermaals vervangen. Zit dat voorverwarmingshuis dan boven de filter?
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12146.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Vandaag eens even de brandstoftoevoerslang bekeken net na de ‘koude’ start.
De diesel leek wel ‘SPA bruis’ . Morgen eens op zoek gaan naar die thermostaat
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12146.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break