Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 06-12-2010
- C3 1.6 Exclusive
Hoi wij zijn aan het zoeken naar een andere auto voor mijn vrouw en ze vindt de c3 een leuke vervanger voor de lupo die ze nu heeft.
We hebben een proefrit gemaakt in een 1.4 uit 2003 en dat was op zich prima, al deed zich 1 vreemd ding voor… bij het optrekken wanneer je even goed gasgeeft (net niet planken) kwam er een vervelende piep uit het dashboard ; is dit uit te schakelen ?? Het lijkt er op alsof de auto je wil vertellen dat dat niet economisch is, maar dat bepalen we toch zeker zelf wel
Verder had ik gevonden op het forum dat we moeten letten op dakrubbers en de voorste veren.
Waar kan je op de veren zien of ze het bekende euvel hebben ? ik zag de veren nog goed in de verf zitten dus heb ik geen vermoedens van breuk door bijv een roestplek of zo.
De auto waar we naar gekeken hebben wordt het overigens niet, we konden het over de prijs niet eens worden met de verkoper. We hebben inmiddels een andere gezien (ook 2003, maar met minder km’s en meer opties voor een betere prijs). We willen as zaterdag gaan kijken (als hij dan nog niet verkocht is) en goed weten waar we op moeten letten.
De auto waar we naar willen gaan kijken / kopen, is een 2003 1.4 benzine
De auto is voorzien van climate control, cruise control en het electrisch pakket.
** speelt de radio mp3 cd’s ??? of moeten we de radio uit de lupo overzetten ??
** wat betekenen de pieptoontjes die uit het dashboard komen als je vlot optrekt, duidt dit op een probleem of is het gewoon een in of uit te schakelen optie ??
** waar moeten we nog meer op letten ??
** hoort het dat de cuise control alleen in de 4e of 5e versnelling werkt ??? is het te omzeilen zodat ie in de 3 ook doet ??
Alvast hartelijk dank voor de reacties.
Mocht iemand belang hebben bij een gifgroene vw lupo 1.4 16v (behoorlijk snel) met airco electrische ramen en nog wat extra’s die op een citroen volgens mij standaard zijn; wij hebben de onze ook particulier tekoop bj 12-1998 km stand 119500, foto’s kan ik evt. mailen.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Ik zal ff kort op je vragen terug komen:
De piep uit je dashboard is waarschijnlijk een snelheidssignaal. Je kunt instellen bij welke snelheid je een signaal wilt krijgen,zo dat je weet dat je een bepaalde snelheid hebt overschreden. Ik heb in mijn C3 deze functie uitgeschakeld.
Dakrubbers zijn er niet, wel kunststof dakstrips, deze laten aan de uiteinden idd een beetje los.
Vastzetten helpt niet echt, op den duur komen ze toch weer los. Gewoon 1x per week een rondje om de auto lopen en ff de strips aan de uiteinden vast tikken. Verliezen doe je ze heus niet, bij mij zitten ze er na 7 jaar en 240.000 km nog steeds op.
Als het goed is zijn de voorveren als gevolg van een terugroep-actie vervangen, of ze zijn eerder gesneuveld.
Bij twijfel, na vragen bij Citroen Nederland of de auto binnen is geweest voor deze actie, houdt chassisnummer en/of kenteken bij de hand.
Normaal gesproken mag je er vanuit gaan dat het probleem met de voorveren bij deze auto is opgelost.
Het kan ook zijn dan de auto die jij uit 2003 op het oog hebt er al een van het modeljaar 2004 is. Het probleem met de voorveren deed zich alleen voor auto’s van de modeljaren 2002 en 2003.
De mp3/wma functie van de radio zou ik niet weten, ik heb geen fabrieksradio er in. Ik vond deze tov een normale inbouwradio te duur.
De cruise control werkt idd alleen in de 4 en 5, bij een handgeschakelde bak, bij een automaat werkt deze pas vanaf een bepaalde snelheid, ongeacht de versnelling.
De cruise control (CC) van de auto’s uit de eerste jaren 2002 t/m 2005 zijn kwalitatief minder dan die van de jaren erna.
Maak een proefrit en test de CC goed uit, de electronische unit in het stuur wil het wel eens begeven, en in een gunstiger geval is de remlichtschakelaar de boosdoener.
Wat versta je onder “electrisch pakket”?
Maak een proefrit en test de aircofunctie.
Succes met de aankoop van je C3
De standaard Clarion-radio in een C2/C3 speelt geen MP3/WMA af! Dat is pas in latere versies. Voor de C2 is dit na de facelift in, ik dacht, 2007. Voor de C3 zou ik het niet weten.
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 06-12-2010
- C3 1.6 Exclusive
jeroen-2cv schreef:Ik zal ff kort op je vragen terug komen:
De piep uit je dashboard is waarschijnlijk een snelheidssignaal. Je kunt instellen bij welke snelheid je een signaal wilt krijgen,zo dat je weet dat je een bepaalde snelheid hebt overschreden. Ik heb in mijn C3 deze functie uitgeschakeld.
Het gaat er om dat het uit te schakelen is maar het was een piepje boven de ongeveer 3000 toeren; misschien is het ook zo’n instelling; het vreemde was wel dat deze in de eerste en tweede versnelling niet piepteDakrubbers zijn er niet, wel kunststof dakstrips, deze laten aan de uiteinden idd een beetje los.
Vastzetten helpt niet echt, op den duur komen ze toch weer los. Gewoon 1x per week een rondje om de auto lopen en ff de strips aan de uiteinden vast tikken. Verliezen doe je ze heus niet, bij mij zitten ze er na 7 jaar en 240.000 km nog steeds op.
De c3 waar wij naar gaan kijken heeft nog maar 68000 op de klok dus wat dat betreft moeten ze voor ons nog lang genoeg meegaan dan.Als het goed is zijn de voorveren als gevolg van een terugroep-actie vervangen, of ze zijn eerder gesneuveld.
Bij twijfel, na vragen bij Citroen Nederland of de auto binnen is geweest voor deze actie, houdt chassisnummer en/of kenteken bij de hand.
Normaal gesproken mag je er vanuit gaan dat het probleem met de voorveren bij deze auto is opgelost.
Het kan ook zijn dan de auto die jij uit 2003 op het oog hebt er al een van het modeljaar 2004 is. Het probleem met de voorveren deed zich alleen voor auto’s van de modeljaren 2002 en 2003.
Staat het chassisnummer zoals bij veel auto’s onderaan de voorruit ?? dan zal ik deze even noteren want ik neem aan dat ik op zaterdag die info natuurlijk net niet kan opvragen bij citroen
De mp3/wma functie van de radio zou ik niet weten, ik heb geen fabrieksradio er in. Ik vond deze tov een normale inbouwradio te duur.
In deze zit zover ik kan zien op de foto’s een originele radio, op zich wel mooi dat dit op het display werkt bovenin, aan de andere kant, die display kan ook wel wat anders aangeven en we hebben nog 2 radio’s met mp3 liggen straks.
De cruise control werkt idd alleen in de 4 en 5, bij een handgeschakelde bak, bij een automaat werkt deze pas vanaf een bepaalde snelheid, ongeacht de versnelling.
De cruise control (CC) van de auto’s uit de eerste jaren 2002 t/m 2005 zijn kwalitatief minder dan die van de jaren erna.
Maak een proefrit en test de CC goed uit, de electronische unit in het stuur wil het wel eens begeven, en in een gunstiger geval is de remlichtschakelaar de boosdoener.
Gaan we zeker even goed proberen, de set en res knopjes
Wat versta je onder “electrisch pakket”?
electrische ramen, electrisch geregelde airco ehmm nouja alle snufjes zegmaar,volgens mij is het meeste wel standaard op de c3, op de climate control na. Ik wil ook voor de airco even laten omschrijven dat we deze niet kunnen testen met deze temperaturen en dit eventueel laten doen door een airco specialist
Maak een proefrit en test de aircofunctie.Succes met de aankoop van je C3
Bedankt, ik heb de garage gevraagd de auto vast te houden tot in elk geval zaterdag en daar deden ze niet moeilijk over.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Het testen van de airco is snel gebeurd, daarvoor hoef je niet naar een airco-specialist.
Als je de aircoknop indrukt bij stationairtoerental moet je een klik horen van het bekrachtigen van een relais.
Op het airco-systeen zit een druksensor, is de druk te laag (bv te weinig koelmiddel of lekkage) dan schakelt de aircopomp niet in. Deze beveiling voorkomt het kapot draaien van de aircopomp, bij te weinig koelmiddel.
Ik heb 1,5 jaar geleden (auto was 5,5 jaar en 185.000 km) de condensor en een toevoerleiding van de airco lek gehad, als gevolg van het invreten van pekel.
Ik kwam er achter doordat de aircopomp niet meer ingeschakeld werd.
Kosten .... een kleine 700 euro
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 06-12-2010
- C3 1.6 Exclusive
Ik heb inmiddels van mijn huidige seat leon en van mijn vorige vw corrado g60 de airco (gedeeltelijk) moeten vervangen; bij de leon was het omdat hij te veel koudemiddel was verloren, daardoor was de aircopomp gaan slijten; de aircopomp wordt ook gesmeerd door het koudemiddel.
Bij mijn corrado was de airco aan alle kanten versleten, daar heb ik zelf het halve motorblok verwijderd om de leidingen, compressor, condensor en nog wat klein grut te kunnen vervangen.
Als de aircopomp wel aanslaat, wil dat nog niet zeggen dat het allemaal in orde is, vandaar dus dat ik dat even door een specialist wil laten onderzoeken (en evt. bijvullen).
Bij de leon is het zelfs zo dat de airco niet ingeschakeld kan worden met dit koude weer, beneden de 5 graden celcius schakelt die zichzelf uit, als een soort van beveiliging…
Het horen van het inschakelen van de compressor is dus eigenlijk niet voldoende, maar toch bedankt voor de informatie… het is een begin natuurlijk, al weet je nooit zeker of de vorige eigenaar bijvoorbeeld de airco 2 maand geleden heeft laten bijvullen om zo een hogere inruilwaare (met werkende airco) te halen (helaas, maar het gebeurt wel)
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De cruisecontrol is niet zomaar te wijzigen zodat die ook in de eerste drie versnellingen werkt. Maar waarom zou je onder de 45 km/u de cruisecontrol aan willen zetten? Om bekeuringen te voorkomen zetten wij ‘m nog wel eens aan op een tempo van ruim 50. Bij constante snelheid is dat uiteraard de vierde versnelling. Werkt perfect.
Het piepje lijkt mij toch ook echt de waarschuwing dat je een bepaalde (zelf vooraf in te stellen) snelheid overschrijdt. Mijn vriendin heeft dat piepje op 57 km/u gezet. Maar met een druk op de knop is het piepje weg.
Bij de (veeeeel te late) terugroepactie zijn er plasic covers om de voorveren heen gezet, zodat een kapotte veer niet in de band kan slaan. De veren zijn bij de terugroepactie dus niet vervangen. Tenzij de veren al eerder waren doorgebroken (zoals bij die van ons). Verder nooit iets geks meegemaakt. Alles blijft werken, inclusief de cruisecontrol en de volledig automatische kachel/airco/fan.
Prettige auto met geweldige stoelen die (net) vlot genoeg is. Die van ons (2002) mag nog wel een tijdje blijven.
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 06-12-2010
- C3 1.6 Exclusive
Kijk en wij zijn gewend om 50 in de 3 te rijden, misschien is het gewoon even wennen om dat in de 4 te doen, maar ik vind de auto nou niet echt een scheurijzer en om in de 4 van 50 naar 80 te trekken dat duurt toch echt wel een beetje lang… vandaar had ik liever dat ie in de 3 ook zou werken; de 1 en de 2 zijn inderdaad vrij zinloos (al werkt de 2 in iedergeval wel op mijn leon, heb ik 1x geprobeerd in de langzaam rijden file)
Dus als de auto met een terugroepaktie terug is geweest zou je een plastic laag op de veren moeten zien ?? ik zal er straks eens op letten, we gaan zometeen kijken bij de garage.
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 06-12-2010
- C3 1.6 Exclusive
Oke we hebben vanmorgen een proefrit gemaakt en we hebben hem gekocht, bj 2003 en krap 69000 km, inderdaad de dakstrips zaten iets los maar je hoorde ze weer op de auto klikken op het moment van ietsjes aandrukken. Ook de cruisecontrol deed niet en het display bovenin het midden van het dashboard was niet lekker. De cruisecontrol en het display worden komende week gemaakt en vrijdag kunnen we de auto’s omruilen.
bedankt allemaal voor de tips en ik hoop dat ik hier niet te vaak hoef in te loggen voor problemen
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gefeliciteerd met je aankoop. Enne - ook als er geen problemen zijn horen we dat graag, hoor.
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 06-12-2010
- C3 1.6 Exclusive
nou, tot nu toe….
geen problemen
Hopelijk een zeer betrouwbare auto… we mogen nu wel eens geluk hebben met de 2e auto
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Hans Vinkers schreef:bedankt allemaal voor de tips en ik hoop dat ik hier niet te vaak hoef in te loggen voor problemen
Succes met je aankoop !
Je kunt ook gewoon eens inloggen om je ervaringen te delen, leuke berichten te lezen en anderen aankooptips te geven .
Alle kenmerkende problemen van de C3 (1e-serie) zijn hier wel terug te vinden.
En ondanks alle berichten in de autopers is de C3 een enorm betrouwbaar karretje.
De dieselmotoren zijn maatstaf in hun klasse, daar kunnen de duitsers nog wat van leren.
De kachel (zeker in conbinatie met de automatische airco) is super, het meubilair zit goed, ook op lange afstanden. En ook het geluidscomfort is erg goed, qua wegligging en veercomfort is een C3 beduidend minder dan een Saxo.
De auto staat te laag op de pootjes, de vering is te stug, en de veerwegen te kort… erg onfrans
Jammer dat dit laatste erg afbreuk doet aan het algehele comfort.
Het leven is geven en nemen, of hoe was het ook alweer in C3 taal…. “La vie est belle…...” ??
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 06-12-2010
- C3 1.6 Exclusive
mijn franse les is al weer een behoorlijk poosje geleden maar “la vie est belle” betekend volgens mij “het leven is mooi”
Maar dat de C3 wat stugger is dan bijv. een saxo vinden wij geen enkel probleem, we hoeven niet te zweven over het wegdek, we mogen best weten dat er wielen onder een auto zitten
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
‘t Autootje ziet er in ieder geval erg netjes uit. En een Exclusive - heel prettige uitrusting voor een kleine auto. (Voor een grote trouwens ook )
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Hans Vinkers schreef:we mogen best weten dat er wielen onder een auto zitten
Dat mag best, al hoewel het zweven wel lekker comfortabel is, en zeker niet slecht is voor je rug .
Maar als je met 4 volwassenen in mijn C3 met een vaartje van 100 km/h (waar dit is toegestaan) op de A4 (A’dam-Den Haag) door een paar “zweefkuilen” rijdt, worden de achterpassagiers op onaangename wijze geconfronteerd met de aanslagrubbers van de vering.
En dit zijn zaken die je absoluut niet tegen wil komen bij normaal gebruik op de Nederlandse wegen
Je auto ziet er inderdaad op de foto heel erg netjes uit, in deze “introductie/promotie” kleur.
En een exclusive is een hele nette uitvoering en heel erg compleet.
Mijn C3 ziet er helaas wat minder netjes uit, de kilometertjes (en een betonpaaltje ) hebben toch zo links en rechts hun sporen achtergelaten .......