Tom Duckpower schreef:is eigenlijk niet wat laat om nu de vervuiling tegen te gaan….
hadden ze jaaaaaaaren eerder moeten doen
Beter laat dan nooit zal ik maar zeggen.
Kijk: link m.b.t. roetfilter voorstel
Dat schiet wat op.
Chippen hoeft trouwens geen nadelig effect te hebben. Meer koppel bij lage toeren is erg aangenaam en zuiniger. Het roken wat veel diesels doen komt hoofdzakelijk door het met lage toeren volkakken van het hele uitlaatsysteem. Mijne is (nog) niet gechipt BTW.
mpostma schreef:Tom Duckpower schreef:is eigenlijk niet wat laat om nu de vervuiling tegen te gaan….
hadden ze jaaaaaaaren eerder moeten doen
Beter laat dan nooit zal ik maar zeggen.
maar wat te laat is, heeft vaak geen zin meer
Heb ook wel eens gehoord dat er plannen zijn om oude diesels waarbij inbouw van een filter niet mogelijk is via een sloopregeling eruit te halen. Het wordt dan aantrekkelijk gemaakt om een oude diesel aan de sloop aan te bieden in plaats van hem te verkopen aan bedrijf/ particulier. Op die manier zullen heel wat mooie semi klassiekers zeer zeldzaam worden (BX TZD turbo, XM 2.1 TD, CX TRD).
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
mpostma schreef:Wil je oudere diesels voor zover mogelijk schoner krijgen weet ik wel wat leuke puntjes:
Dit geldt ook voor vrachtwagens.
- roetmeting ook belast uitvoeren, zodat de rookhokken er nu ook echt uitgehaald worden. Er sterven nog veel te weinig oude slecht onderhouden rookhokken bij de APK ondanks de “goedbedoelde” ingebouwde motorconditietest..
- geen geklooi met chippen of brandstofpomp toestaan. Verzegelen die hap en streng bestraffen bij geklooi. Geen roetuistoot is belangrijker dan iets vermogensverlies.
- on board diagnostics/black box om dynamisch je uitstoot te checken. Rij je door met een storing die de roetuitstoot omhoog haalt, gelijk post van CJIB…
- EGR of kat (indien aanwezig) ook checkpunt bij apk (sorry mijzelf)
- alle oliestokers eruit.Dan kun je de bestaande diesels in elk geval nog zo schoon mogelijk krijgen… beetje zinloos om op een 12 jaar oude olieboot (opel astra 1.7d ) nog een FAP te schroeven.
Zo en of de echte oliestokers eruit moeten. Reed van de week achter een toyota starlet en MEUREN dat ding naar meeverbrande olie. Volgens mij verbrandde die motor net zoveel motorolie als benzine. Het verbaasde mij dan ook niet dat de auto afsloeg voor het stoplicht en er geen leven meer in te blazen was (ze hebben hem aan de kant moeten duwen)
Dat is pas slecht voor het milieu.
Maarja, niet iedereen (inclusief mijzelf) kan een nieuwe auto betalen O.a vanwege de hoge BPM bedragen die erop zitten.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Niet overdrijven Menno! Lekker ruiken, Jij hebt zeker zo’n C4 interieurverfrisser in het roetfiltervloeistof ding gegooid
BPM = inderdaad een milieuvervuilende maatregel, omdat men langer doorrijdt met een oude auto.
Anderszijds is het zo dat het grootste deel van de vervuiling van een auto tijdens het hele industriële proces (van ijzererts delven tot de sloop na vele kilometers) niet in het gebruik plaatvindt. In die zin is het dus beter om langer met een schone auto door te rijden.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Phritz schreef:Vanochtend stond het rond Amsterdam helemaal vast. Om naar Landsmeer te rijden kostte mij bijna 1,5 uur wat ik normaal in 20 minuten doe. Ik weet natuurlijk niet of die 80 km/u maatregel er iets mee te maken heeft, maar ik krijg wel sterk de indruk.
Hm, blijkbaar stond het overal vast. Tussen Den Haag en Delft via A4 ook: alle afritten helemaal vast. Nu zijn die afritten op het nieuwe stuk A4 ook belachelijk ontworpen en staat het met 3 auto’s al vast, maar nu wel extreem. Dat in combinatie met het geweldige verkeerslichtenbeleid in Delft levert chaos op.
Schijnt touwens ook een woensdagkwaaltje in combinatie met regen te zijn. Laten we het even afwachten of het aan die 80 km/h ligt of niet.
M&M schreef:rb schreef:Niet overdrijven Menno! Lekker ruiken, Jij hebt zeker zo’n C4 interieurverfrisser in het roetfiltervloeistof ding gegooid
Itt die “roetbakken” wel ja ... ik reed gisteren achter een gloednieuwe Vulva en die stonk behoorlijk , en toen het gaspedaal naar beneden ging had ik plaatselijk mist
Een vulva ???
Met recht een k*tbak dus
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
rb schreef:Kijk: link m.b.t. roetfilter voorstel
Dat schiet wat op.
Chippen hoeft trouwens geen nadelig effect te hebben. Meer koppel bij lage toeren is erg aangenaam en zuiniger. Het roken wat veel diesels doen komt hoofdzakelijk door het met lage toeren volkakken van het hele uitlaatsysteem. Mijne is (nog) niet gechipt BTW.
Als je goed chipt geen probleem. Bij een diesel betekent meer koppel dat je meer diesel in moet spuiten. Op een gegeven moment loop je tegen de grens aan dat er niet genoeg zuurstof meer is om alle diesel te verbranden. Dan krijg je roet. Wil je op het randje gaan zitten van wat een motor kan leveren aan vermogen met een gegeven luchtstroom, dan moet je dus de roetgrens gaan opzoeken. DAT zou verboden moeten worden.
Wat wel kan, met moderne turbodiesels is de turbodruk flink verhogen zodat die roetgrens veel verder weg komt te liggen en je dus wel ongestrafd extra diesel kan inspuiten. Dat is dan de “goede” manier.
Fout gechipte diesels roeten vaak als een gek als je op het gas gaat.. Het zelfde geldt voor diesels waarbij aan de brandstofpomp is gerommeld.
Verder helpt afstelling, goede verstuivers, goed luchtfilter, etc.. mee om de verbranding zuiver en schoon te houden.
metro2005 schreef:
Jij bent op de najaarsmeeting geweest? dan heb je ongetwijfeld dat schip zien liggen die een partij roet uitbraakte dat was niet normaal.
Dat blaast je diesel in jouw hele leven nog niet uit.
ik heb een jaartje terug eens een studie gelezen waarin stond dat de scheepvaart de grootste vervuiler was, voor de industrie-huishoudelijke en de andere vervoersmiddelen
en dan zoals hier in België de scheepvaart promoten want dat is toch zo milieuvriendelijk
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
nu.nl schreef:400 Euro subsidie voor roetfilter dieselauto
Uitgegeven: 2 november 2005 12:32
DEN HAAG - Voor het inbouwen van een roetfilter in dieselpersonenauto’s van het bouwjaar 1995-2004/5 kunnen automobilisten 400 euro subsidie ontvangen. Dit blijkt uit de brief die staatssecretaris Van Geel van Milieu woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.Volgens hem worden met deze vaste vergoeding de meerkosten geheel of grotendeels gedekt. De subsidieregeling kreeg voor de zomer en vervolgens met prinsjesdag al het fiat van het kabinet, dat hiermee de strijd tegen vieze lucht aanbindt. Voor nieuwe dieselauto’s geldt al sinds 1 juni een korting van 600 euro op de aanschafbelasting (BPM).
En wat kost zo’n filtertje dan nog?
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Dat is 2x
rb, die al schreef schreef:
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Jaja, roetfilters voor auto’s van na 1995. Dus mijn TZD Turbo mag ik zelf voor 100% voor gaan dokken? Dus weer een goeie auto naar de sloop waar destijds in de fabrikage een hoop energie is in gestopt. Dacht het toch niet…..
Overigens kan ik best leven met die 80 km/h, je gaat er wel heel relaxed van rijden als je je er eenmaal aan hebt over gegeven. Maar tegelijkertijd zal er -zoals al te zien is in de praktijk- in het voortraject zich een hoop verkeer ophopen. De oplossing daarvoor (helaas): het hele traject 80 km/h maken.
Feit is wel dat voor de meeste motorvoertuigen 80 km/h een ideale compromis is tussen verbruik, uitstoot, snelheid en veiligheid. Afgezien van het feit dat het inderdaad wat traag is zie ik er ook wel de pluspunten van. Alleen blijft toch het gevoel dat de meesten hier ook wel hebben dat de overheid het milieu slechts als excuus-truus gebruikt i.p.v. leidmotief. De manier waarop ze omgaan met alternatieve brandstoffen zegt al genoeg. En waar is de stimulering van het openbaar vervoer gebleven? Ik hoor daar niets meer over, terwijl ik uit eigen ervaring kan zeggen dat het forenzen per trein een groot genoegen kan zijn (mits je natuurlijk voldoende ruimte hebt). Je komt zo nog eens onder de mensen en hebt ook eens tijd om de krant te lezen.
Ze zouden gewoon wat meer werk moeten maken van de combinatie van OV en eigen vervoer, dat zou rond de grote steden echt enorm schelen. Geef iedere autobezitter een korting op een OV-abonnement of een kortingskaart of zo, ter vergoeding van het laten staan van de eigen auto (terwijl de houderschapsbelasting toch wordt doorbetaald). En voor lease-rijders bestaan er al complete programma’s voor flexibel gebruik van verschillende vervoersmodaliteiten. Echt, mogelijkheden zat, ze moeten alleen wel WILLEN!!
winnetou schreef:Jaja, roetfilters voor auto’s van na 1995. Dus mijn TZD Turbo mag ik zelf voor 100% voor gaan dokken? Dus weer een goeie auto naar de sloop waar destijds in de fabrikage een hoop energie is in gestopt. Dacht het toch niet…..
En dan gaan ze natuurlijk alle diesels zonder roetfilter en van voor 1995 zwaarder belasten
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:winnetou schreef:Jaja, roetfilters voor auto’s van na 1995. Dus mijn TZD Turbo mag ik zelf voor 100% voor gaan dokken? Dus weer een goeie auto naar de sloop waar destijds in de fabrikage een hoop energie is in gestopt. Dacht het toch niet…..
En dan gaan ze natuurlijk alle diesels zonder roetfilter en van voor 1995 zwaarder belasten
Hmm.. en als ik nu mijn motor (van 1996 gnagna) zou kunnen laten keuren??? Nja, als ik echt eens wat zou doen voor een beter milieu zou ik eens moeten beginnen met die EGR terug te zetten of met subsidie een pakketje van de BX Turbo D12 laten persen en een jonge C3 kopen