Hallo allemaal,
sinds 30 november ben ik de eigenaar van een goedkope Citroen ZX uit ‘92, een Reflex 1.4i U9. Nu liep ik gister over de sloop, en zag ik een (volgens mij) Tonic 1.4i uit ‘95 staan, met een toerenteller, en temperatuurmeter. Kan ik bij de sloop die toerenteller eruit slopen en ‘gewoon’ zonder problemen in m’n eigen ZX inbouwen, en dat hij dan ook het goede aantal toeren aangeeft?
Alvast bedankt!
Foto’s van het klokkenhuis nu:
..en dat zijn de enige drie klokken die erop zitten
Dat gaat helaas niet werken, de ZX uit 95 heeft een Dis-Bobine (verdelerloze ontsteking), de TT daarin krijgt zijn signaal uit de computer. Jouw ZX uit 92 heeft een ontsteking met verdeelkap en een losse bobine, het signaal voor de TT komt daarbij uit het stekkertje dat op de bobine zit. Het signaal dat daar uit komt is niet bruikbaar voor de TT uit de 95er ZX, je krijgt dan een vreselijk bibberende naald die teveel toeren aangeeft.
Wat je nodig heb is dus een ZX of AX met 1.4i motor (motorcode KDY), met verdeelkap, dat zijn de modellen tot 93 en misschien ook iets later, maar beslist niet later dan 94. Uiteraard moet het merk van het tellerpaneel ook hetzelfde zijn, je heb nu Jeager, een paneel van het merk VDO uit een ZX of AX gaat niet werken.
Zelf ben ik hier ook mee bezig geweest toen ik nog een ZX had, zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/1479/P0/
Hm, da’s dan weer jammer.
Ik zag er trouwens ook nog een AX staan, geen idee verder, maar het moet dus een 1.4 zijn? En waar staat de motorcode?
Quoten van een voorgaand bericht is niet nodig
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik denk dat het ook een 1.1i kan zijn, zolang het maar een motor is met een verdeelkap en geen Dis-Bobine. De motorcode staat ergens op een klein plaatje bij de versnellingsbak, maar vaak is dat niet leesbaar, gewoon kijken of er een verdeelkap of Dis-Bobine op zit, tot 93 is het bijna altijd een verdeelkap. De temp.meter gaat meteen werken, dat is voorbereid, voor de TT zul je een kabeltje moeten trekken, zie de link in mijn voorgaand bericht, voor details.
Het is overigens wel lastig om een AX of ZX te vinden met KDY motor en een toerenteller, modellen zoals de AX-GT en ZX-Avantage zijn luxere modellen, waar vaak wel een toerenteller in zit.
Helaas, ‘t is niets geworden. De AX was ook van ‘95, dus heb het maar laten schieten. Wel wat anders gekocht, dat ga ik eind van de week even inbouwen
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
okay wat voor leuks heb heb je voor je zx gekocht ? altijd leuk om op de sloop dingen tegen te komen om je zx op te leuken al zeg ik zelf.
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
Nouja, was niet echt “leuk”, eerder noodzakelijk. De “deurschakelaar” van de rechterdeur is kapot, dus m’n interieurlampje gaat niet meer uit als ik de rechterdeur dicht doe. Blijkbaar een gewild ZX-onderdeel want de sloop-ZX had ze in ieder geval niet meer. Heb ze toen maar van een 306 getrokken; weet alleen niet hoe ze vast moeten worden gemaakt maar daar kom ik nog wel achter. Werken doet het sowieso niet dus echt slopen maakt toch niet meer uit Verder ook nog een ‘zekeringklemmetje’ gehaald, om zekeringen wat makkelijker te vervangen. You never know.