Setje voor beide voordeuren en contactslot. De kofferbak blijft een apartte sleutel hebben, maar daar plaats je natuurlijk na modificatie van de klep een centrale vergrendeling op.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Forummers van de Fransman heb ik het contactslot afgelopen week binnen gekregen.
Afgelopen Zondag heb ik het slot ingebouwd. Werkt weer als vanouds.
Ik heb nog een vraag over de flexibele slang die jullie gebruiken voor tussen de aanjager en de luchtinlaat.
Welke diameter gebruiken jullie ervoor?
Ik krijg het niet goed ( lees strak ) eromheen.
Ik heb het idee dat de slang nou weer niet zo flexibel is om het goed eromheen te monteren zodat hij echt weer goed dicht is zoals het destijds origineel ook was.
Iemand tips hoe het beste te werk te gaan
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Forummers,
Binnenkort moet de dame weer voor de APK na twee jaartjes.
Even een pre-apkaatje laten uitvoeren en dat viel toch ff tegen.
Een ashoes en de onderste fuseekogel en het wiellager rechtsachter dienen vervangen te worden.
Jullie raden het al ik wil graag weer even gebruik maken van de kennis hier op het forum.
De fusee heb ik los maar mijn probleem is de ashoes.
Ik ben in het bezit van een vroege CX serie 1 en bij deze uitvoeringen zijn de homokyneten groter in doorsnede.
Dat betekent dat ik de stabilisatorstang moet loshalen want anders kan de aandrijfas ( rechter) er zeker niet uit genomen worden.
Nu heb ik een keer eerder de as eruit gehaald vanwege een kapot tussenaslager.
Dat is geen fijn klusje ( ik weet dat bij de latere series dat veel makkelijker gaat).
Nu is mijn vraag kan ik de homokyneet ( buitenste want buitenste ashoes is stuk )losslaan met de as nog in de bak?
Hoe kan ik de as dan het beste vastzetten en/of hoe kan ik dan de homokyneet lostrekken ( slaan) van de as?
Moet ik dan op het binnenste van de homokyneet slaan wat daadwerkelijk om de as zit?
Daarnaast heeft er iemand ervaring met het vervangen van het wiellager achter?
Hoe is de stap voor stap procedure zal ik maar zeggen?
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Mark,
Wat is er dan zo moeilijk aan het lostrekken van de rechter as?
Ik neem aan, voor de goede orde, dat je echt de lange as aan passagierskant bedoelt? Die trek je toch ‘gewoon’ uit de bak, met tussenlager en al?
En ja, stabilisatorstang losmaken om ruimte te maken zal wel nodig zijn.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Leontien,
De vorige keer kreeg ik de stabilisatorstang pas los na veel beukwerk.
De kans is nu wat groter inderdaad dat dat wellicht makkelijker gaat.
Ik wil natuurlijk het werk zo makkelijk mogelijk houden en dacht zou ik ook de homokyneet
los kunnen slaan als de as nog in de wagen zit.
Iemand nog ervaring met het vervangen van een achterwiellager?
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Klopt die kan goed vast zitten inderdaad. Moet je met een ‘vork’ doen en een grote hamerT!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De as houd je in je hand met je andere hand houd je de HamerT vast en mikt hard op de gekantelde hokineet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb vanavond in de kou geprobeerd de stabilisatorstang los te beuken, helaas geen succes.
Wat zit dat kreng toch vast zeg ondanks dat ik hem eerder een keer los had vanwege het vervangen van mijn tussenaslager.
Zetten jullie de vork nu bovenin bij de stabilisatorstang om het zo los te krijgen?
Dan maak je toch de rubberring stuk? Dat wil ik voorkomen.
Ik heb het geprobeerd door aan de andere zijde de moer los te draaien tot aan het uiteinde en daar een dop 19 met een moer erin op te zetten en daar dan weer de vork achter om hem zo los proberen te krijgen.
Volgen jullie me nog?
Ook heb ik de wagen in de laagste stand staan en het systeem is drukloos gemaakt.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Vork tussen het knikpunt van de stang en de draagarm steken en dan rammen met de HamerT is helaas voor zover ik weet de enige methode als hij niet goedschiks eruit wil schieten.
Of… je neemt een lang bandijzer en probeert op die plek te wrikken met de hefboom.
Wel zorgen dat er zo min mogelijk spanning opstaat, dus desnoods even een blokje onder de fusee leggen.
En je moet maar zo denken Mark: als het gemakkelijk was, deed iedereen het!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Nou in de kou is het me gelukt de stabilisatorstang los te krijgen, eindelijk.
Nu heb ik de ashoes vervangen en nu moet de onderste fusee erop en de aandrijfas er weer in.
Wie kan we uitleggen ( volgorde procedure ) hoe ik het achterwiellager moet vervangen?
Dat is de volgende klus en dan op naar de APK.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Ik dacht dat ik eerder vandaag nog snel ( tussen de bedrijven door ) een bericht had gelezen over hoe ik het wiellager kan vervangen.
Blijkbaar is het weggehaald. Waarom weet ik niet.
Ook vroeg degene waar ik de ashoes had gekocht.
Deze had ik bij Tres Beau gekocht in Leerdam.
Ook andere specialisten zoals Hydraulique in Raamsdonksveer zullen deze gewoon voor je kunnen bestellen.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Er is een forum-storinkje geweest, vandaar. Er zijn wat berichten verloren gegaan.
Way out in the water, see it swimming.
Gisteren in de kou de laatste zaken gerepareerd.
Onderste fusee vervangen en het achterwiellager vervangen.
Eigenlijk viel dat wiellager wel mee , gelukkig zat alles nog lekker los omdat ik twee jaar geleden de remschijven en remblokken had vervangen.
Nieuwe lager heb ik door de garage laten monteren en toen kon ik zo weer het lager met flens op de dame zetten.
Maar alles wat je met deze kou beet pakt is koud , koud , koud.
Had ik al gezegd koud?
Goed nu is de dame klaar voor de APK.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën