Zware koppeling normaal bij Saxo 1.4i ?
René de Winter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 08 december 2010 04:38 PM

Ik heb vanmorgen een proefrit gemaakt in een Saxo 1.4i uit 1997 en het viel me op dat het intrappen van het koppelingspedaal nogal zwaar ging. Het aangrijppunt was verder goed en schakelen ging ook prima.

Is dit bekend bij een dergelijke Saxo?

Of de koppeling al eens vervangen is weet ik niet. Dit lijkt me ook nu niet nodig, maar het gaat gewoon zwaar. De Saxo had 155k gereden en is tot 2008 dealer onderhouden. Koppakking en distributieriem was al eens vervangen. Ik denk dat dit niet lekker file rijden is….
Verder stuurde hij lekker licht en remde hij perfekt.

Wie o wie?

C1 Ambiance 2006

Profiel  
 
René de Winter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 09 december 2010 06:03 PM
  [ # 1 ]

Niet dus. Ik heb vandaag een paar Saxo’s gezien waarvan de koppeling normaal aanvoelden.

C1 Ambiance 2006

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 09 december 2010 10:04 PM
  [ # 2 ]

normaal gaan deze zachtjes zoals elke andere wagen (waar de versnellingsbak niet gaar van is)

Dit probleem kan enkele oorzaken hebben ontkoppelingskabel die wat spelling, heeft te kort aan versnellingsbakolie of de drukgroep die versleten is laatste moet je rekenen op 300a400 eur bij garage

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 december 2010 10:15 PM
  [ # 3 ]

Te weinig bakolie? Dat lijkt mij toch niet.
Ik zet in op de drukgroep, na verloop van tijd kunnen die taai worden.

Profiel  
 
René de Winter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 09 december 2010 10:44 PM
  [ # 4 ]

Ondanks die zware koppeling schakelde hij wel redelijk. Zou toch eigenlijk niet het geval moeten zijn met een versleten drukgroep? De Saxo’s waarvan ik vandaag de koppeling heb gevoeld gingen echt veel soepeler. Ik heb trouwens een mooie 1.1 sx uit 2000 op het oog!

C1 Ambiance 2006

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 december 2010 10:48 PM
  [ # 5 ]

Als een drukgroep hard wordt hoeft dat niet te betekenen dat hij zijn werk niet meer goed doet.

Profiel  
 
René de Winter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 09 december 2010 10:55 PM
  [ # 6 ]

Met een versleten drukgroep kan een auto dus oud mee worden? Op een gegeven moment kun je de auto toch niet meer goed in zijn versnelling krijgen?

C1 Ambiance 2006

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 december 2010 11:02 PM
  [ # 7 ]

Dat is pas als de koppeling niet goed meer vrij komt en je dus aandrijving blijft hebben richting de bak. Op een gegeven moment is de diafragma-veer van de drukgroep zo lam, dat intrappen van het pedaal weinig effect heeft en de koppeling niet meer vrij komt.

Dit is overigens een verschijnsel wat past bij een auto die veel korte stadsritjes heeft gemaakt en/of altijd de koppeling ingetrapt houden voor het stoplicht of in de file. Daarom is het beter om de auto in zijn vrij te zetten en het pedaal niet ingetrapt te houden.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 december 2010 11:06 PM
  [ # 8 ]

Met een hard wordende koppeling kan je best een tijd doorrijden. Met een versleten koppelingsplaat niet, met brak lager ook niet, en een ingesleten drukgroep door een brak lager zal ook niet erg lang duren.
Maar goed, zo’n harde koppeling is niet fijn rijden, dus mooi laten staan, tenzij de prijs zo gunstig is dat je het zaakje kunt laten vervangen. In dat geval ben je misschien beter af dan een duurdere.

Profiel  
 
René de Winter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 09 december 2010 11:12 PM
  [ # 9 ]

Ik laat hem ook staan. De verkoper deed er trouwens nogal laconiek over.

C1 Ambiance 2006

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 december 2010 11:15 PM
  [ # 10 ]

Heel verstandig, jij moet er in gaan rijden en hij niet.
Genoeg leuke Saxoos te koop.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 december 2010 12:43 AM
  [ # 11 ]
ZX1.4i schreef:

Op een gegeven moment is de diafragma-veer van de drukgroep zo lam, dat intrappen van het pedaal weinig effect heeft en de koppeling niet meer vrij komt.

Als de diafragmaveer lam wordt zal hij de plaat niet meer goed aandrukken. De koppeling zal dan gaan slippen. Hij zal nog steeds wel goed vrij komen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 december 2010 09:25 AM
  [ # 12 ]

Nee Jan, ZX1.4i heeft gellijk. Bij een saxo/bx/zx/xsara gaat de koppeling steeds zwaarder en zwaarder vanwege een gare diafragmaveer. Uiteindelijk gaat ie zo zwaar dat je het complete druklager dwars door de diafragmaveer trapt. Slippen doen ze écht nooit, uiteindelijk komen ze gewoon niet meer vrij.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook