Na proefrijden in de C5 in zowel de handgeschakelde als automaat versie (1.6 THP), beide met conventionle vering viel de keuze toch op de automaat versie. Echter toen ik deze week de auto wilde gaan bestellen bleek dat met de introductie van het model 2011 de automaat versie in limited business uitvoering alleen nog geleverd wordt met hydractieve 3+ vering. Dus toch nog maar een keer in een ‘bollenversie’ proefrijden voordat ik echt de knoop kan doorhakken. Helaas kan dit pas over 3 weken, dus we moeten nog even geduld hebben.
Weet iemand of er een groot verschil in rijgedrag is tussen de bollen en wokkel vering? Vroeger hoorde je nog wel eens verhalen dat mensen misselijke werden van de bollen. En is het nog steeds zo dat je met bollen eerst moet ‘opstijgen’ na het starten voordat je kunt wegrijden?
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Ik heb een tijdje terug een proefrit gemaakt in een C5 Tourer 1.6 THP met automaat, in Exclusive uitvoering, dus met bollen. Wat een genot! Kan het je van harte aanbevelen. Absoluut niet deinerig zodat je er misselijk van wordt. Je voelt heus nog wel wat er onder je gebeurt maar korte klappen e.d. zoals bepaalde richels worden fantastisch weggefilterd.
En dat opstijgen is niet meer. Je kunt hem wel desgewenst hoger of lager zetten of in de sport-stand.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Wees blij, het betekent dat Citroen kennelijk de dreigende teloorgang van hydro-pneumatiekvering zal afwenden. Daarmee blijft een zeer belangrijke reden om (grote) Citroens te kopen bestaan, want wie eenmaal aan de Bollen is gewend, wil nooit meer iets anders!
Veel plezier met de nieuwe auto!
Groet.
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Geen enkele twijfel: de nieuwste hydractieve vering is fantastisch. Door de hierboven al beschreven sportstand hoeft er niemand misselijk te worden. Die voorkomt deinen, maar biedt nog altijd een opmerkelijk goede demping.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Afgelopen zomer na ruim 21 jaar bollen overgestapt op een Limited Edition van de zaak met gewone vering. Het verschil is minimaal, het meest mis ik bollen omdat deze hele fijne C5 doorhangt als er veel mensen achterin zitten. Maar ruim 5.000 euro extra is voor de bijtelling toch wel veel geld ... En tegen de bollen van de DS kan geen enkele moderne citroen op (maar dat is mijn mening).
Dyane 6, Dyane 6, DSuper5, BX Biarritz, BX 1.9TD, Xantia 1.8SX, Xantia 1.8SX 16v, Xantia 1.9TD Break, C5 2.0 HDi Break, C5 1.6 THP Tourer. Een C6 als we de Lotto winnen.
Nu 125K km gereden met C5 Ph3 2.0 automaat, ideaal voor de caravan, en het rijden was 125K km een waar genot. Vering subliem ivm BMW en bv Peug 407. Ik twijfel voor de volgende nog tussen BMW 320D Blue ivm koppel voor caravan, maar ik denk dat het weer een C5 automaat wordt met hydro vering, geen last van doorhangen bij welke belading ook, en een hoge mate van comfort en perfecte wegligging.