Sedert de herfst heb ik het volgende probleem.
Bij mijn Citroën Berlingo brandt het batterijlampje op het dashboard, vooral bij koude motor en als het koud weer is. Na een kwartier rijden begint het meestal te knipperen om daarna uit te gaan wanneer de motor warm is.
In de garage beweert men dat de alternator (spanningsregelaar) defect zou zijn en stelt men voor om die te vervangen. De batterijspanning bedraagt iets meer dan 12V met motor uitgeschakeld, en een stabiele 14.4V met draaiende motor. De garage beweert dat 14.4V veel te hoog is en zegt dat het maar een kwestie van tijd is alvorens alle elektronica defect gaat. Behalve de spanning is er niets anders gecontroleerd.
Als ik de posts op dit forum lees, blijkt dat 14.4V laadspanning als normaal wordt beschouwd. Is dat juist? Dat betekent dan dat de garage mij gewoon onnodig een alternator wil verkopen.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn (ik vermoed dat de alternator niet stuk is - de auto heeft 40.000km), is het probleem mogelijk ernstig en hoe los ik het op?
Ik dank jullie voor alle tips.
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Een laadspanning van 14,4V is precies zoals het hoort, dus dat is het niet.
Wanneer het lampje weer blijft branden zou ik eens voorzichtig aan de kontaktsleutel morrelen, mogelijk is het kontaktslot de boosdoener!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
14,4 is inderdaad prima. Niks aan doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Met een berlingo met 40000km zit daar niet nog garantie op??
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Nee geen garantie meer na 9 jaar
Het is een bestelwagen die ik als tweede auto gebruik.
Totaal aantal Berichten: 6127
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Heb je geen last van een piepende v-snaar? Wat je vertelt (bij koude motor met koud weer) past daar wel bij, namelijk. Een te slap staande v-snaar.
Nee, ik hoor niets piepen.