Laadlampje brandt bij koude motor / koud weer - laadspanning 14.4V
zertyx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 10-12-2010

Gepost: 10 december 2010 03:19 PM

Sedert de herfst heb ik het volgende probleem.

Bij mijn Citroën Berlingo brandt het batterijlampje op het dashboard, vooral bij koude motor en als het koud weer is.  Na een kwartier rijden begint het meestal te knipperen om daarna uit te gaan wanneer de motor warm is.

In de garage beweert men dat de alternator (spanningsregelaar) defect zou zijn en stelt men voor om die te vervangen.  De batterijspanning bedraagt iets meer dan 12V met motor uitgeschakeld, en een stabiele 14.4V met draaiende motor.  De garage beweert dat 14.4V veel te hoog is en zegt dat het maar een kwestie van tijd is alvorens alle elektronica defect gaat.  Behalve de spanning is er niets anders gecontroleerd.

Als ik de posts op dit forum lees, blijkt dat 14.4V laadspanning als normaal wordt beschouwd.  Is dat juist?  Dat betekent dan dat de garage mij gewoon onnodig een alternator wil verkopen.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn (ik vermoed dat de alternator niet stuk is - de auto heeft 40.000km), is het probleem mogelijk ernstig en hoe los ik het op?

Ik dank jullie voor alle tips.

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 10 december 2010 04:42 PM
  [ # 1 ]

Een laadspanning van 14,4V is precies zoals het hoort, dus dat is het niet.
Wanneer het lampje weer blijft branden zou ik eens voorzichtig aan de kontaktsleutel morrelen, mogelijk is het kontaktslot de boosdoener!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 december 2010 05:00 PM
  [ # 2 ]

14,4 is inderdaad prima. Niks aan doen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 10 december 2010 05:06 PM
  [ # 3 ]

Met een berlingo met 40000km zit daar niet nog garantie op??

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
zertyx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 10-12-2010

Gepost: 10 december 2010 11:41 PM
  [ # 4 ]

Nee geen garantie meer na 9 jaar Wink

Het is een bestelwagen die ik als tweede auto gebruik.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6127
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 14 december 2010 03:27 PM
  [ # 5 ]

Heb je geen last van een piepende v-snaar? Wat je vertelt (bij koude motor met koud weer) past daar wel bij, namelijk. Een te slap staande v-snaar.

Profiel  
 
zertyx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 10-12-2010

Gepost: 16 december 2010 10:35 AM
  [ # 6 ]

Nee, ik hoor niets piepen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook