Ik heb een Xantia 1.8 16V uit ‘99. Na controle van een bepaald nummer zou blijken dat mijn auto niet op de nieuwe benzine E10 zou kunnen rijden zonder problemen. Het schijnt dat het de toegevoegde ergens in het traject dat de benzine aflegt schade veroorzaakt.
Nu vernam ik dat per 2011 alle benzinestations in Nederland ook overgaan. Maar goed ook als dat pas 2012 zal zijn is dat dus een probleem.
Weet iemand hier meer van en of dat deel dat niet tegen de toevoeging zou kunnen te vervangen is?
Alle citroen van voor 2000 zouden niet voorbereid zijn en je moet dan maar 98 gaan tanken.
Zie voor meer info http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijden/tips-en-advies,/tank-geen-brandstof-e10-in-frankrijk.html
en http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/
Voor de Xantia geldt dat alle auto’s met een nr van voor 8454+2letters niet voorbereid zouden zijn (zie sticker portier LV)
thx
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
E10 Check helpt automobilist bij keuze aan de pomp
10-12-2010 14:29
Vanaf komende maand maakt de benzinesoort E10 op grote schaal zijn opwachting bij de Nederlandse tankstations. IvDM ontwikkelde een handzame gids, met daarin opgenomen de auto’s die geschikt zijn voor de brandstof.
E10 is een nieuwe benzinesoort, die voor 90 procent uit reguliere Euro 95 bestaat en voor 10 procent uit bio-ethanol. Om automobilisten het verschil tussen Euro 95 en E10 duidelijk te maken ontwikkelen BOVAG, BETA en NVPI een uniforme sticker voor op de tankinstallatie bij de pomp. Niet elke auto is geschikt voor de brandstof, daarom is er nu een handige tool om te checken welke automerken en –modellen afgetankt kunnen worden met E10.
De E10 Check is ontwikkeld door het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IvDM) en is te bereiken via http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10. Na het invoeren van een automerk verschijnt een lijst met modellen van dat merk die geschikt zijn voor E10 en welke niet. De E10 Check is gebaseerd op een door ACEA, de Europese koepel van autofabrikanten, samengestelde lijst en wordt aangeraden door BOVAG, BETA, RAI Vereniging, ANWB, de Consumentenbond, NOVE en de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie VNPI.
In Nederland wordt E10 momenteel al op kleine schaal aangeboden. In sommige Europese landen, zoals Frankrijk, is het echter al langer en bij meer stations verkrijgbaar. Bij sommige tankstations vervangt ‘SP95 E10’ de traditionele Euro 95 ‘Sans Plomb’. Automobilisten met een auto die niet geschikt is voor deze brandstof, wordt daarom aangeraden in het buitenland in plaats van ‘Euro 95 E10’ een premium-benzine te tanken om schade aan de motor te voorkomen. In Nederland wordt E10 geleverd naast de vertrouwde brandstoffen.
bron : http://www.bovagkrant.nl/home/45756-e10_check_helpt_automobilist_bij_keuze_aan_de_pomp.html
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
Brandstof E10 vanaf 2011 benzine
De nieuwe brandstof E10 is in Nederland in steeds ruimere mate verkrijgbaar. Deze benzine bestaat voor negentig procent uit ‘gewone’ Euro 95 en voor tien procent uit bio-ethanol. Niet in elke auto kan E10 zondermeer getankt worden: daarom is er nu een hulpmiddel om te checken welke automodellen geschikt zijn voor het gebruik van E10.
Vanaf januari 2011 mag E10 aan de pomp verkocht worden als ‘benzine’ met de toevoeging E10. 1/1 Meer over
Auto & Milieu
Deze E10 Check is ontwikkeld door het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en is te bereiken via http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10. Na het invoeren van een automerk verschijnt een lijst met modellen van dat merk die geschikt zijn voor E10 en welke niet. De E10 Check is gebaseerd op een door ACEA, de Europese koepel van autofabrikanten, samengestelde lijst en wordt aangeraden door Bovag, Beta, RAI Vereniging, ANWB, de Consumentenbond, NOVE en de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie VNPI.
Vanaf januari 2011 mag E10 aan de pomp verkocht worden als ‘benzine’ met de toevoeging E10. Om automobilisten het verschil tussen Euro 95 en E10 duidelijk te maken ontwikkelen Bovag, Beta en NVPI een uniforme sticker voor op de tankinstallatie.
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Pas je op dat je geen E10-vergiftiging oploopt Remco?
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
Remco H. schreef:
Deze E10 Check is ontwikkeld door het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en is te bereiken via http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10. Na het invoeren van een automerk verschijnt een lijst met modellen van dat merk die geschikt zijn voor E10 en welke niet.
Die E10 Check is niet erg genuanceerd, bij Citroen en Peugeot zegt hij:
Alle modellen vanaf 1-1-2000 zijn geschikt voor E10.
Bij zo’n grove uitspraak ga ik er niet zondermeer vanuit dat alle modellen van voor 1-1-2000 ongeschikt zijn.
Iemand enig idee om welke componenten het gaat? Want E10 zal komende jaren heus oprukken en dan is het slim om de auto als het kan aan te passen.
Ik ben al tegen gekomen: roest in ijzeren benzine tank, aantasting aluminium carburateur delen ( maar hoe zou ons beroemde Zamac reageren?), aantasting rubber.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Wordt een probleem als we niet weten wat de mogelijke schade is. Ik heb noodgedwongen in Frankrijk E10 moeten tanken en de eerste 100km met samengeknepen billen gereden, maar er gebeurde niks bijzonders behalve dat ze zo lief liep (Xantia 1.8 16v 1998).
Als incidenteel E10 tanken geen kwaad kan, bespaar ik me liever de 20 cent extra voor een Euro 98.
Iemand suggesties?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Mijn saxootje van eerste toelating 30-06-1999 is blijkbaar niet geschikt. Het nieuwe model met de ronde neus wel. Ik vraag me af of er motorisch verschil in zit, is het niet allemaal TU3JP?
Ik heb de vraag per mail aan Citroën NL gesteld, die me keurig heeft teruggebeld.
Zij bevestigen dat auto’s van vóór 2000 niet geschikt zijn voor E10. Reden is dat de (brandstof) leidingen erdoor aangetast zouden worden. Ben wel benieuwd of dat komt door de chemische bestanddelen van de brandstof of door het feit dat alcohol volgens mij water aantrekt, waardoor de zaak kan corroderen.
Ik vind het wel kwalijk dat mensen die noodgedwongen of uit plezier een oudere auto rijden (en 10 jaar vind ik niet eens echt oud) straks in de problemen gaan komen als gewone E95 schaars gaat worden. Lijkt me een zaak voor ANWB, Consumentenbond en/of FEHAC. Dat zijn toch onze belangenbehartigers.
Suggesties?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Brandstofslangen vervangen lijkt me dan voor de hand liggen, of zeg ik hier iets geks? Moet toch niet al te groot probleem zijn?
Geen idee, zijn er geen andere afdichtingsrubbers etc die fijn aangetast kunnen worden?
Heb overigens een mail aan de ANWB gestuurd waarbij ik vraag of zij (inter)nationaal willen aandringen op de blijvende verkrijgbaarheid van “gewone” Euro95, ook langs de snelwegen. Als we dat allemaal doen, dan is de kans groter dat ze er iets aan doen: https://www.anwb.nl/formulieren/contact/ dan onder Auto & Verkeer en dan Belangenbehartiging.
MOD’s: een idee om dit ook in andere topics te plaatsen?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Franq schreef:Geen idee, zijn er geen andere afdichtingsrubbers etc die fijn aangetast kunnen worden?
Heb overigens een mail aan de ANWB gestuurd waarbij ik vraag of zij (inter)nationaal willen aandringen op de blijvende verkrijgbaarheid van “gewone” Euro95, ook langs de snelwegen. Als we dat allemaal doen, dan is de kans groter dat ze er iets aan doen: https://www.anwb.nl/formulieren/contact/ dan onder Auto & Verkeer en dan Belangenbehartiging.
MOD’s: een idee om dit ook in andere topics te plaatsen?
Zojuist ook een bericht gestuurd naar de ANWB met hetzelfde verzoek.
Toch vraag ik me af of 1 januari 2000 dan een omslagpunt in het gebruik van het soort afsluit rubbers en leidingen is geweest, dat ze een aantal maanden ervoor nog ‘oude’ versies erin bouwden.
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-04-2011
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Duidelijk verhaal van Citroen, dat alles van voor 2000 niet geschikt zou zijn. Heeft iemand zijn eigen dealer al gevraagd? Ik heb een Citroen Xsara 1.6i uit 1998, maar dezelfde motor zit ook in de versies die in 2000 van de band rolde.
iemand een idee?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat de vanaf 2000 kreet voornamelijk met aansprakelijkheid te maken heeft.
Een xantia van na 1-1-2000 heeft echt geen andere brandstofleidingcomponenten dan een van er voor. Injectoren van bosch zijn al zeker sinds 1977 ongeveer hetzelfde en prima geschikt voor ethanol, in het tuningscircuit is dat al uitgebreid gedaan. Hetzelfde geldt voor bosch brandstofpompen. Brandstofslang maakt echt geen onderscheid of het op een auto van voor of na 2000 gezet wordt. Brandstofdrukregelaars en harde leidingen allemaal idem dito. Ik denk dat vanaf rond 1975 het moeilijk is om een auto te vinden die niet goed werkt op E10. Ze zullen er wel zijn hoor, auto’s met een of ‘t andere component wat er niet tegen kan, maar onder de injectie citroens zullen het er niet veel zijn schat ik in. Probleem is natuurlijk, niemand weet het nog, dus wordt er geroepen ‘vanaf 2000’ omdat de kans dat er na die datum iets geproduceerd is wat er niet tegen kan, zo klein is dat een enkel schadegeval wel te betalen is.
Ik denk dat citroen niet eens in staat is om te achterhalen welke auto’s er wel en niet tegen kunnen. De componenten die toen gemonteerd zijn, zijn nooit getest op ethanol, dus het is gewoon ‘het kan niet’.
Ik ga het gewoon proberen denk ik, maar dat is uiteraard eigen risico.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Mijn Xantia’s uit 2000 en 2001 rijden niet zo best op E10
Hoe weet je dat zo zeker?
Het is ook mogelijk een soort bio-ethanol te gebruiken in conventionele dieselmotoren, E-diesel. Er kan tot circa 10% bio-ethanol in diesel worden bijgemengd.
OJa, ook wel leuk om te weten: Je auto gaat er nog meer van verbruiken ook.
1 liter ethanol bevat ongeveer 67% van de energie van 1 liter benzine.