Ik heb een Berlingo 1.9D juni 2005. (WJY motor)
Onlangs de thermostaat van het koelsysteem moeten vervangen.
(Het rubbertje was gescheurd en zat vast tussen de klepopening)
Geen ontluchtingsnippels kunnen vinden (Hayes komt met foto’s die ik niet herken)
De koelvloeistof niet afgetapt, wat laten lekken via de bovenslang op de radiateur.
Thermostaat vervangen.
Koelvloeistof bijgevuld tot het bij de losgemaakte slang aan de bovenkant radiateur eruit stroomde en toen de slang vastgezet.
Koelvloeistofreservoir gevuld en motor laten warme draaien tot de thermostaat inkwam.
Na een proefrit lijkt alles goed te werken (motortemperateur en interieurverwarming)
Toch knaagt het aan me, geen ontluchtingsnippels kunen vinden, het koelsysteem niet actief ontlucht.
Of heeft het eeen automatisch ontluchtingssysteem via de 2 ‘overloopslangetjes’ die naat het koelvloeistofreservoir gaat.
Wie weet het?
Er zit (normaal) een nippeltje op één van de kachelslangen die door het schurbord gaan en ik dacht een inbus-boutje op het thermostaathuis. Maar het systeem is redelijk zelf-ontluchtend heb ik gemerkt. Ook al enkele keren water vervangen na ingrepen en nooit luchtproblemen gehad. Gewoon de eerste weken het niveau in het oog houden.
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu