Hallo allemaal
Ik ben op zoek naar iemand die de tijd en ruimte inclusief gereedschap heeft
om mij te kunnen helpen met het vervangen van een veerpoot van de XM type II
ik heb meerder pogingen gedaan maar loop vast op :
tijd gebrek
ruimte gebrek
goed gereedschap
&
euro’s (garage kosten)
ik hoor graag van de juiste persoon .
Greetz Superwuppy
graag reacties via PM
Oeps verkeert mapje
opp. graag verplaatsen in mapje Hulptroepen ! dank u
gekocht en verkocht
simpel toch
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wat is er mis met die veerpoot? Dat mag toch niet zo’n megaklus zijn?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
de veerpootschotel moet vervangen worden
( ROT ,hadden ze voor de APK maar ff dicht gesmeerd met kit en daarna ingeruild, probleem volgende eigenaar IK dus.)
maar heb een hele veerpoot incl. goede schotel geregeld
ik krijg zelf de veerbol niet los (gereedschap gebrek)
verder lukte de rest wel maar als die bol er nog zit heb ik niks aan de vervangende veerpoot.
qua hoeveelheid werk :
ik ben zelf niet zo’n mega monteur (maar wel handig) maar was nog geen 1,5 uur bezig
alleen de schotel vervangen was ook een optie maar lastiger
oja voor wie wil weten wat een NIEUWE schotel kost
links € 361,- ex.BTW alleen de schotel
rechts € 345,- ex.BTW alleen de schotel
dus halen van de sloop is mijn visie.
gekocht en verkocht
simpel toch
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tja, de sloop is mooi, maar je moet wel héél zeker weten dat die schotels écht ok zijn natuurlijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
deze kwamen bij een mede XM liefhebber vandaan
gekocht en verkocht
simpel toch
Ik hoorde dat ze nieuw niet meer leverbaar zijn, maar dat heb ik zelf nog niet opgezocht.
schotels zijn volgens service citroen voor de linker kant nog verkrijgbaar voor een serie 2. Rechts is NFP. Overigens is er op het duitse forum een enorm topic over die dingen. Overigens, als ik nu de kans had nieuwe te kopen deed ik het direct.
Ik heb die poten zelf in het verleden ook vervangen maar kan me niet helemaal vinden in de gedachte dat alleen de schotel lastig zou zijn dan de gehele poot. Alleen schotel lijkt mij juist een stuk eenvoudiger. Waar je wel even op moet letten… er zijn diverse soorten schotels…Daar ging ik destijds de mist mee in toen ik nog dacht een schotel is een schotel…
Wat de demontage betreft… je hebt wel de druk eraf gehaald he ??? Als de druk er nog opstaat ga je de bollen er sowieso niet afkrijgen. Met een beetje restdruk zou je het voor elkaar kunnen krijgen, maar dat heb ik 1 keer mee mogen maken… Dat was een feest hoor!
Overigens… je hoeft de bollen er toch niet perse direct al af te halen? leiding los halen ( druk er eerst dus af), schotel met bol en al demonteren. Daarna als de bol echt van de schotel af moet, bol in bankschroef zetten zo losmaken. Hebben we in het verleden ook wel eens gedaan.
Druk haal je eraf door met sleutel 12 ( of was het 13?) de onluchtingsbout een klein stukje open te draaien. Klein stukje maar hoor! er zit een veertje met kogeltje achter…. Dit uiteraard nadat je de auto op bokken hebt gezet en in de laagste stand.
ik ben Nederlands en niet duits
geld voor nieuwe was/is niet aanwezig.
als je de schotel vervangt moet die hele veerpoot naar beneden gehaald worden
is de veer poot vervangen toch net zo makkelijk….
maar als ik de veerpoot niet vervang maar alleen de schotel en over weet ik veel een half jaar gaat
die veerpoot stuk ............
de oude veerpoot kan ik altijd nog de schotel vanaf halen en de veerpoot bewaren voor reserve.
de druk was er vanaf maar de bol wilde geen kant op ...
oja voor ik hierover mijn vraag stelde of er iemand was die mij wil helpen
heb ik het echt wel eerst zelf geprobeerd na alles aan degene te hebben gevraagd waar de veerpoten vandaan komen
wat ik moest doen om ze te vervangen dus ook het ontluchten werd mij verteld
(zelfs nog tijdens demontage probeersel met hem aan de telefoon gehangen om te vragen of het schoefdraad niet andersom liep dan gebruikelijk)
qua bankschroef hmmmm ... niet iedereen heeft zo’n ding , ik niet i.i.g
gekocht en verkocht
simpel toch
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Welke regio? Als je hulp wil moet je even aangeven waar, wanneer en onder welke omstandigheden. (garagebox, stoep, etc)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Regio Nederland
Zelf kom ik uit de Zaanstreek
de auto rijd wel (niet verstandig daarom staat hij hier stil)
garagebox met brug zou ik kunnen huren hier in de zaanstreek
Gereedschap die ik zelf heb is een allegaartje
Wanneer ....> in een weekend i.v.m. Werk ( vrachtwagenchauffeur)
Vergoeding voor het helpen is geen probleem mits reëel
gekocht en verkocht
simpel toch
Op welke termijn moet het gebeuren?
Superwuppy, je hebt pb.
Wim,
Disciplus Simplex