Snelheidssignaal (speed pulse) voor navigatie bij citroen zx
Lars zx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13

Gepost: 12 december 2010 01:03 AM

Beste forum leden,

In mijn zx wil ik graag het navigatiesysteem hebben wat ik uit mijn vorige auto heb gehaald. Het probleem waar ik op stuit is dat het navigatiesysteem een elektrisch snelheidssignaal nodig heeft om te functioneren (vorige auto had elektrische snelheidsmeter, zx niet). De winkel waar het systeem destijds gekocht is vertelde mij dat ik een bepaalde sensor moest kopen, kosten 110 eu, en die op mijn versnellingsbak moet monteren voor het elektrische signaal.
De 110 euro voor de sensor leek mij iets te gortig en na wat gegoogel kwam ik op een peugeot 205 site/forum terrecht.
Een 205 eigenaar had als alternatieve oplossing voor dit probleem het monteren van een snelheidssensor (magneetje) van een fietscomputer op de aandrijfas (niet heel degelijk lijkt mij).
Een andere 205 eigenaar heeft de snelheidssensor op de versnellingsbak van zijn 205 vervangen voor een van een oude (1e) type 406. Deze geeft namelijk naast een mechanisch signaal ook een elektrisch signaal. Dit vind ik persoonlijk de mooiste oplossing.

Nou heb ik de volgende vragen.
Zijn er ook zx’en met zo een mechanische/elektrische snelheidsensor zijn uitgerust? (laatste bouwjaren?)
Volgens de website http:web.mac.com hebben zx en van 1995 tot 1997 ze (althans dat maak ik er van).
Als dat niet zo is past een 406 sensor op mijn zx versnellingsbak?
Of die van een xsara of xantia?? (zelfde concern dus misschien ook mechanisch/elektrische snelheidssensor?)
Ik hoor het graag.

Groeten Lars

Profiel  

stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865

Gepost: 12 december 2010 11:14 AM
  [ # 1 ]

ik weet dat mijn oude 1.4 break uit 1997 electrisch was.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  

PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3107

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 12 december 2010 11:48 AM
  [ # 2 ]

Het is in deze wel even belangrijk om te vermelden wat voor motor/bak combinatie er in je ZX ligt, en van welk bouwjaar het apparaat is. Op een BE3 bak kan je namelijk een pulsgever van een Xantia schroeven, maar dan ben je wel je mechanische teller kwijt ben ik bang.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  

Lars zx
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 december 2010 12:07 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de reacties alvast,

Mijn zx is een 1.8 uit 1994. Nu hopen dat de snelheidssensor van latere zx’ en zowel een mechanisch als elektrisch signaal geven, of dat de sensor van een oude 406 past.Is de 406 eigenlijk als 1.8 8v geleverd?? Zo ja, is het dan niet zelfde bak-motor combinatie als in de zx?

Groeten

Lars

Profiel  

PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3107

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 12 december 2010 12:20 PM
  [ # 4 ]

De 1.8 8v motor + bak zat ook in de Xantia. De 406 is pas halverwege de jaren 90 geïntroduceerd en ik weet bijna wel zeker dat die net als de latere Xantia’s alleen een elektronische pulsgever op de bak heeft. Ik heb hier op het forum ooit eens iets gelezen of een deelbare kilometertellerkabel waar een pulsgever tussenin zat. Staat me iets van bij dat dat van een CX was. Zeker weten doe ik dat echter niet.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  

Lars zx
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 december 2010 12:31 PM
  [ # 5 ]

Het forum op http://www.pug205nl verteld dit:

Bericht 1
ik heb het anders gedaan,
ik heb bij de sloop een snelheidssensor gehaald voor 10 euro eentje waar een kabel in kan maar waar ook een 3 polige stekker (deze kun je onder andere vinden in een oud type 406) naast zit die een elektrisch snelheidssignaal afgeeft. deze snelheidssensor heb ik vervangen door de oude die er in hoort (let wel op dat je het rondseltje even overzet van de orginele naar je nieuwe. dan de 3 polige stekker aansluiten en dit doe je als volgt:
1: 12V geschakeld
2: Massa
3: snelheidssignaal (deze gaat dus naar je navigatie systeem

en klaar. het is een stuuk steviger en duurzamer dan die magneetjes om je aandrijf as want die willen nog wel eens loslaten.

ik heb het net vandaag aangesloten en het werkt perfect

Bericht 2
oke hier dan na lang wachten de foto van mijn oplossing voor de speedpulse.
wat je hier ziet is een snelheidssensor gemonteerd in de versnellingsbak.
de originele sensor die in een pug 205 zit heeft alleen een aansluiting voor de km kabel.
de sensor die je hier ziet komt uit een pug 406 en heeft naast de aansluiting van de km kabel ook nog een aansluiting voor een 3 polige stekker die ook een snelheidssignaal (speedpulse) afgeeft maar dan elektrisch. deze sensor kost op de sloop ongeveer 10 euro maar zorg er wel voor dat je ook het stekkertje wat er op hoort mee krijgt met daaraan een beetje draad.

let bij het demonteren van de oude sensor op dat je een opvangbak voor de versnellingsbakolie onder je auto hebt staan want daar zal ongeveer een halve liter van uitlopen. als je een schone bak neemt kun je die olie naderhand gewoon weer terug gieten in de bak. het demonteren van de oude sensor en het monteren van de nieuwe is een kwestie van 1 imbusbout losdraaien en de sensor loswrikken (kan best vast zitten)
heb je de oude sensor los, vergeet dan niet het tandwieltje over te zetten in je nieuwe sensor. monteer dan de nieuw sensor en de km kabel.

nu gaan we verder met het aansluiten van de bedrading:
op de stekker die bij je nieuwe snelheidssensor zit staan de nummers 1-2-3. nu slauit je de bedrading alsvolgt aan.
op 1: 12V (ik heb geschakelde plus gebruikt, omdat anders de sensor de hele tijd onder stroom staat en ik niet wist wat voor effect dat op de accu zou hebben.
op 2: de massadraad
op 3: de signaaldraad voor je snelheid (deze gaat dus naar je navigatiesysteem)
ik heb alle bedrading gewoon achter mijn radio aangesloten omdat daar alles al aanwezig is wat e nodig hebt.
sluit de stekker aan op de sensor en leidt de draad naar binnen (let erop dat je hem niet langs warme delen laat lopen anders smelt je draad)

als je alles hebt aangesloten dan kun je gaan testen, maar er kan niet veel mis gaan.

veel plezier ermee.

Afbeelding Bijlagen
snelheidssensor.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

Lars zx
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 december 2010 01:05 PM
  [ # 6 ]

Dus een ECU moet er ook aan meedoen?? (ook bij de 205 jes??)
Hmm, ik ga maar eens onder de motorkap kijken hoe die sensor er van mij uitziet. Kijken of er naast de normale kabel ook plaats is voor een stekker. Anders maar een trip naar de citroen garage, vragen of zij weten hoe of wat.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 13 december 2010 03:54 AM
  [ # 7 ]

@zx cruiser

Als ik je goed begrijp dan bij deze, die gebruikt dat signaal niet voor de ecu. Mijn furio had de boel ook gewoon geheel mechanisch. De oplossing van Lars is wel een erg mooi. Wat die pulse gevers betref, die dingen kunnen iig voor de helft minder dan de genoemde 110 euro. Ga anders even op zoek naar een winkel die digitale tripmasters verkoopt. Die hebben ook een pusle nodig en kunnen voor iets van 4 tientjes je de spullen ervoor leveren.

Profiel  

Lars zx
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 december 2010 09:26 PM
  [ # 8 ]

Mijn zx is phase 2 1.8i uit ‘94. Weet iemand of deze zx de be3 versnellingsbak heeft?

Groeten Lars

Profiel  

_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577

Gepost: 14 december 2010 11:44 PM
  [ # 9 ]

Is idd een BE3

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook