gisteren is voor het eerst sinds ik de auto heb, mijn vrouw met de CX op pad geweest.
(Toegegeven, het kostte moeite, maar de verdeling van de kids gaf aanleiding tot een autoruil ...)
Afgezien van de gebruikelijke “afwijkingen” ten opzichte van een moderne auto, die ze theoretisch allemaal wel kent, had ze weinig opmerkingen.
Alleen vond ze het gele licht absoluut waardeloos.
Geen kwestie van smaak; gewoon een feit dat het gele licht veel minder licht geeft dan normaal wit licht. (Niet dat dat hier op het forum al niet 100x eerder is besproken ...)
Het was mij ook al opgevallen dat ik niet zo goed meende te zien, maar daar dat had ik aan mijn oogjes geweten
Een gewetensvraag: ga ik nu over op het gewone, ordinaire, witte licht uit het oogpunt van de veiligheid, of blijf ik eigenwijs bij het gele licht? Er zijn hier in de buurt best wat slecht tot zelfs niet verlichte stukken weg ...
Geel is zo mooi herkenbaar voor een Franse auto…
(Al komt mij elke ochtend een Opel Rekord uit laat jaren ‘70 tegemoet met gele lampen ...)
Ben benieuwd welke keuze jullie maken/hebben gemaakt en waarom.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Geel Xenon geen optie?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
quanta costa?
en wat is dan de “temperatuur” van het Franse geel?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Als je “originaliteit” hoog hebt dan is geel licht wel iets. Het minder zicht moet je dan voor lief nemen. Als je maar af en toe in het donker rijd is dat acceptabel. Ik gebruikt de cx dagelijks en heb na een bijna ongeluk door slecht zicht er een setje witte xenon ingezet. Het toont wat minder maar het zicht is geweldig. Zoveel licht dat bij groot licht de reflectie van de verkeersborden hinderlijk is…
Uiteindelijk zie ik het als een keuzen tussen “mooi uiterlijk” en veiligheid….... tja iedereen zijn eigen overweging en keuze
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
heb al even rondgestruind op internet; de prijzen lopen uiteen van 249 euri voor een Pilot inbouwset (zoals Boogaard in zijn SM heeft gebouwd) tot 30 euri voor een merkloos(?) setje.
Zegt dit bijvoorbeeld iemand iets? Kan dat wat zijn?
Ik gebruik mijn CX ook dagelijks, dus veiligheid is een belangrijk punt.
Mijn reservelampen zijn de goudgele lampen die in de auto zaten toen ik haar kocht; da’s misschien een aardig compromis. Gewoon wit (evt. Philips Blue Vision ofzo) blijft natuurlijk kostentechnisch de beste oplossing.
Ik struin nog even verder ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je kan ook kiezen voor gele xenon (3500K). Zoeken op e-bay: xenon H4 3500 levert meestal aardig wat op onder de €60. Alleen denk ik dat bij de APK xenon alleen mag in combinatie met hoogteregeling (zoals in de ds of sm).
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
goed punt; iemand daar ervaringen mee?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Heb je de dimlichten al via een relais geschakeld? In principe heb je genoeg licht vind ik in een CX (zeker als je daarvoor een DS had!). En het verschil tussen geel en wit vind ik niet zo groot.








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Tinfoil schreef:Ben benieuwd welke keuze jullie maken/hebben gemaakt en waarom.
Ik kies zeer bewust voor geel! Het esthetische aspect is daarbij erg belangrijk - ik vind dat een Grote Franse Limousine met geel licht behoort te rijden - maar als ik het gevoel zou hebben dat ik daarvoor significante concessies zou moeten doen aan de veiligheid dan zou ik het wel laten. Ik denk dat ik dan ook niet goed bezig zou zijn eerlijk gezegd, natuurlijk is mijn CX meer dan alleen een auto voor me, maar op het moment dat ik erin rijd ben ik ‘gewoon’ een weggebruiker met de bijbehorende verantwoordelijkheid ten opzichte van mezelf, mijn passagiers en mijn mede-weggebruikers.
Ik heb zelf van die gele ‘opzetglaasjes’ die op gewone witte dimlichtlampen kunnen worden geschroefd, bij deze oplossing is er dus geen enkele twijfel mogelijk: er is sprake van een verlies in lichtopbrengst. Bij ‘van-zichzelf-al-gele-dimlichtlampjes’ zou je nog kunnen vermoeden dat het een ander soort lamp is dan een witte variant, en dat de opbrengst misschien vergelijkbaar zou kunnen zijn, maar bij de opzetkapjes is het duidelijk: de lichtopbrengst van de witte lamp gaat eerst door een extra ‘filter’ (het gele opzetkapje) voordat het de koplamplens bereikt dus er MOET wel sprake zijn van een verlies.
Maar persoonlijk merk ik dit verlies niet op, in tegendeel, ik heb zowel met witte als met gele verlichting gereden en ik merk dat mijn ogen minder snel vermoeid raken door het gele licht. En ik rijd VEEL in het donker! Dus hoewel ik accepteer dat ‘mijn gele lichtoplossing’ technisch minder lichtopbrengst geeft dan het witte alternatief, vind ik het voor mezelf niet alleen mooier, maar ook veiliger om met geel te blijven rijden.
Een paar weken terug hebben Nelis Infra en een vriend van hem beiden een flink stuk in mijn CX gereden, ook in het donker. Onderweg hebben we het ook over de verlichting gehad, en hoewel zij geen vergelijkingsmateriaal hadden (geen van beiden had ooit nog met een CX in het donker gereden…) vonden ze de lichtopbrengst van mijn auto volstrekt adequaat.
Ik denk dat je het beste in absolute termen kunt denken: niet ‘heb ik meer licht als ik overstap op wit?’, maar ‘heb ik het gevoel dat ik onvoldoende ver vooruit kan kijken met geel?’ Als dat laatste het geval is, dan zou ik als ik jou was per direct overstappen op wit - hoe mooi een CX ook is, het blijft een gebruiksvoorwerp dus esthetiek moet het onderspit delven als het ten koste dreigt te gaan van het gebruik. Hoe vaak je in het donker rijdt lijkt me niet zo relevant, je moet je auto gewoon altijd en veilig kunnen gebruiken.
Groet,
Jaco
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Tinfoil schreef:goed punt; iemand daar ervaringen mee?
Laurensvzb op dit forum heeft geel Xenon. In zijn draadje staat er eea over gepost.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
kijk hier voor goed en betaalbaar xenon licht.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
jmmj schreef:Hoe vaak je in het donker rijdt lijkt me niet zo relevant, je moet je auto gewoon altijd en veilig kunnen gebruiken.
In basis mee eens maar risico = kans x impact.
Minder rijden is minder kans, dus kleiner risico.
Ook dit is dus een overweging…als je alleen zomers overdag rijd heb je geen koplamp nodig
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
ik zal eens een “wetenschappelijk” testje doen;
straks even één van de helder witte halogeenlampen uit de Galaxy halen en dan één lamp verwisselen met een witte. Weet niet wat oom agent ervan vindt, maar ik zie wel vaker auto’s met “schele” koplampen, dus ‘t zal in de praktijk wel meevallen. (Daarbij is een mooie vrouw met 2 verschillend gekleurde ogen toch extra aantrekkelijk, of niet soms ...)
Vrijdag weer naar Zuid-Limburg, deze keer ‘s avonds, dus dan merken we het vanzelf wel.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Je kan ook kiezen voor gele xenon (3500K). Zoeken op e-bay: xenon H4 3500 levert meestal aardig wat op onder de €60. Alleen denk ik dat bij de APK xenon alleen mag in combinatie met hoogteregeling (zoals in de ds of sm).
Xenon mag bij alle auto’s van voor 2006 worden ingebeund zonder aanpassingen. Geel is 3000k, niet 3500.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik deel de mening van Jaco: tis een persoonlijke keuze waarin je zowel veiligheid als esthetiek moet laten wegen.
Net als Jaco heb ik weinig last van slecht zicht met geel, en ook ik gebruik gele opzetglaasjes over mijn lampen.
Moet wel zeggen dat ik H4 lampjes gebruik met een Duplo-voet (R2 dacht-ik heet dat), dus geen Duplolampjes…
Maar in m’n AX zitten gewone gele dulpo’s en ook daarmee heb ik prima zicht.
Nogmaals; de keuze is persoonlijk.
‘Spirit of avant-garde’