Stuiteren bij het remmen
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 01 november 2005 12:32 PM

Sinds ± een maand (±6dkm) wordt het stukje bij beetje erger; vanaf zo’n 60kmph en sneller schokt mevrouwtje als de ziekte wanneer de rem ingetrapt wordt. Het maakt daarbij niet uit of je hard of zacht remt. Ik heb het idee dat de schokken nog het ergst voelbaar zijn in het stuur. Nu heb ik zo’n 2,5 maand geleden nieuwe remblokjes gemonteerd en de schijven zijn ook in prima staat, dus daar zie ik niet zo snel het probleem. Persoonlijk denk ik eerder dat het de fusseekogels zijn die op hun laatste pootjes lopen, maar die gedachte komt meer voort uit het feit dat ik weet dat die niet veel soeps meer zijn en in de buurt van de verdachte hoek hangen. Kunnen fusseekogels dit schokken teweeg brengen?

Als het de fussee’s blijken te zijn, dan sta ik voor een mega dilemma. 2 nieuwe kogels kosten namelijk €120 en hoe lullig het ook mag klinken; dat is madam gewoon niet meer waard; met 4,5 ton op de teller is ze gewoon ‘op’. Ze moet echter nog wel minimaal 2 maanden haar best doen, voordat ik een waardige vervangster voor haar kan aanschaffen en in die tussentijd wil ik graag wel veilig rijden, zeker met m’n kleine achterin. Zouden een paar gebruikte fussee’s van de sloop een optie zijn, of is dat net zo iets als remblokjes bij de sloop halen?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 01 november 2005 03:03 PM
  [ # 1 ]

Serge,

dat schokken met remmen wordt veroorzaakt door een of twee ‘kromme’ remschijven. Hoewel dit zeer irritant kan zijn is het niet onveilig.(Ik ga er van uit dat je je schijven goed hebt beoordeelt ten tijde van het plaatsen van de nieuwe remblokken.) Mócht je toch graag (....) je fuseekogels gaan vervangen, neem dan geen fusees van de sloop. Je weet nooit wat daarmee gebeurd is. Ze kunnen krom zijn, wiellagers kunnen slecht zijn enz.enz. Wat je nog zou kunnen doen is bij de universele automaterialenzaak vragen of zij de kogels kunnen leveren tegen een wat vriendelijker bedrag, maar nogmaals: het trillen met remmen komt niet door versleten fuseekogels.

Gr Martijn

Profiel  
 
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 01 november 2005 03:24 PM
  [ # 2 ]

Klinkt als kromme schijven, volgens mij kunnen eventuele ruime fusee’s dit alleen erger maken, niet zozeer veroorzaken

Schijven laten afdraaien is ook niet echt kostbaar mits je zelf de boel de en monteert

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 01 november 2005 03:44 PM
  [ # 3 ]

het kan heel goed dat juist nu je nieuwe schijven hebt ze direct krom zijn getrokken. Nieuwe schijven moet je voorzichtig behandelen, dat wil zeggen minimaal de eerste 500 km niet op de rem blijven staan bij een stoplicht, niet heel hard remmen, (tenzij noodzakelijk natuurlijk) en vooral zorgen dat ie z’n warmte gelijkmatig kwijt kan. Bij heel veel mensen zie je nadat ze de schijven hebben laten vervangen dat de schijven krom trekken.
Dat het door versleten fusee’s zou komen lijkt me persoonlijk een beetje stug. Je kunt in ieder geval bepalen dat wanneer je zachtjes remt en je stuur begint te trillen, dan zijn 9/10 keer je schijven krom.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 01 november 2005 03:57 PM
  [ # 4 ]

Ah! Dat klinkt positief. Dus het is compleet uitgesloten dat dit door versleten fusee’s veroorzaakt wordt? Kan het trouwens überhaupt op een gegeven moment onveilig rijden worden met slechte fusseekogels?

Als het de schijven zijn, dan wil ik daar nog wel wat aan doen als dat afdraaien niet teveel kost. Aan welk bedrag moet ik ± denken per schijf?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 01 november 2005 03:59 PM
  [ # 5 ]
malle pietje schreef:

het kan heel goed dat juist nu je nieuwe schijven hebt ze direct krom zijn getrokken. Nieuwe schijven moet je voorzichtig behandelen, dat wil zeggen minimaal de eerste 500 km niet op de rem blijven staan bij een stoplicht, niet heel hard remmen, (tenzij noodzakelijk natuurlijk) en vooral zorgen dat ie z’n warmte gelijkmatig kwijt kan. Bij heel veel mensen zie je nadat ze de schijven hebben laten vervangen dat de schijven krom trekken.
Dat het door versleten fusee’s zou komen lijkt me persoonlijk een beetje stug. Je kunt in ieder geval bepalen dat wanneer je zachtjes remt en je stuur begint te trillen, dan zijn 9/10 keer je schijven krom.

Beter lezen Piet; ik heb m’n blokken vervangen niet m’n schijven Wink

Animal triste post coitum

Profiel  
 
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 01 november 2005 04:04 PM
  [ # 6 ]

ong. 15 e per stuk

Fusee’s hebben eerst een hele tijd een klein beetje speling wat absoluut niet onveilig is. als je elk jaar braaf de apk doet krijg je het van zelf te horen, tot 1 mm speling is het geen afkeur, slechts een advies punt

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 november 2005 04:08 PM
  [ # 7 ]
Serge schreef:

Ah! Dat klinkt positief. Dus het is compleet uitgesloten dat dit door versleten fusee’s veroorzaakt wordt? Kan het trouwens überhaupt op een gegeven moment onveilig rijden worden met slechte fusseekogels?

Als het de schijven zijn, dan wil ik daar nog wel wat aan doen als dat afdraaien niet teveel kost. Aan welk bedrag moet ik ± denken per schijf?

Sorry, maar speling in de draagarmen kan wel zeker een soort schud effect veroorzaken bij het remmen. Dit omdat dan de naaf als het ware staat te dansen door de speling. Heb ik een paar keer gezien bij wagens met versleten draagarmen, maar kan me voorstellen dat het ook optreedt bij versleten fuseekogels.

Maar goed, het meest voor de hand liggende zijn wel kromme of ver versleten (en dus te dunne) remschijven.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 01 november 2005 04:50 PM
  [ # 8 ]
mpostma schreef:
Serge schreef:

Ah! Dat klinkt positief. Dus het is compleet uitgesloten dat dit door versleten fusee’s veroorzaakt wordt? Kan het trouwens überhaupt op een gegeven moment onveilig rijden worden met slechte fusseekogels?

Als het de schijven zijn, dan wil ik daar nog wel wat aan doen als dat afdraaien niet teveel kost. Aan welk bedrag moet ik ± denken per schijf?

Sorry, maar speling in de draagarmen kan wel zeker een soort schud effect veroorzaken bij het remmen. Dit omdat dan de naaf als het ware staat te dansen door de speling. Heb ik een paar keer gezien bij wagens met versleten draagarmen, maar kan me voorstellen dat het ook optreedt bij versleten fuseekogels.

Maar goed, het meest voor de hand liggende zijn wel kromme of ver versleten (en dus te dunne) remschijven.


Daar was ik al bang voor. Dit voelt namelijk eerder aan als iets waar speling in zit, dan remschijven die krom zijn. Logischer is het ook, omdat zowel ik als m’n garagehouder 2,5 maand geleden nog van mening waren dat de schijven prima zijn. Daarentegen kreeg ze 6 maanden geleden een aantekening tijdens de apk keuring, dat de fuseekogels bij de volgende apk vervangen moeten zijn. Dan blijft de vraag; kom ik daar nog op een veilige manier ± 10dkm mee rond, of maak ik daarmee een goede kans om in de komende 2 maanden de vangrail te ontmoeten?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 01 november 2005 05:20 PM
  [ # 9 ]

ok, hoe het ook zij, trillen bij het remmen wordt meestal veroorzaakt door kromme schijven. En een dealer ziet niet met het blote oog of een schijf krom is, dat moet je toch echt rijdend uitvinden, dus dat zegt niet zoveel. Daarnaast komt het dus voor dat ook nieuwe schijven na een korte tijd al krom zijn, dus dat dat niet raar hoeft te zijn.
Ik zou zeggen, kijk daar eerst eens naar, probeer daarna de fusee’s.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 01 november 2005 05:31 PM
  [ # 10 ]
mpostma schreef:
Serge schreef:

Ah! Dat klinkt positief. Dus het is compleet uitgesloten dat dit door versleten fusee’s veroorzaakt wordt? Kan het trouwens überhaupt op een gegeven moment onveilig rijden worden met slechte fusseekogels?

Als het de schijven zijn, dan wil ik daar nog wel wat aan doen als dat afdraaien niet teveel kost. Aan welk bedrag moet ik ± denken per schijf?

Sorry, maar speling in de draagarmen kan wel zeker een soort schud effect veroorzaken bij het remmen. Dit omdat dan de naaf als het ware staat te dansen door de speling. Heb ik een paar keer gezien bij wagens met versleten draagarmen, maar kan me voorstellen dat het ook optreedt bij versleten fuseekogels.

Maar goed, het meest voor de hand liggende zijn wel kromme of ver versleten (en dus te dunne) remschijven.

Draagarmen wel, fuseekogels niet. Op de draagarmen komt bij remmen een kracht te staan die op fuseekogels niet komt te staan, omdat die juist in het draaivlak van het fuseestuk liggen.

@Serge: Iets trillen is echt geen probleem, ik denk dat jij zelf goed kunt inschatten wanneer het te gevaarlijk zou zijn met dit trillen. Op het punt dat het gevaarlijk wordt is het nl. écht geen rijden meer….

Gr Martijn

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 01 november 2005 07:14 PM
  [ # 11 ]

Hmmm…. lastig… Ik denk dat ik deze week maar eens naar de garage ga om zowel de fusees als de schijven te laten beoordelen. €30 voor het laten draaien van de schijven vind ik wel acceptabel voor 10dkm beter rijcomfort.

Zijn er misschien nog andere mogelijke daders dan de fusees en schijven voor dit probleem? aandrijfassen of veerpoten misschien?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 03 november 2005 01:11 AM
  [ # 12 ]

lijkt me erg onwaarschijnlijk, ik zou als ik jou was alleen schijven af laten draaien. kan je het ook zelf constateren, fusee’s kan dan eventueel altijd nog

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook