Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een paar maanden geleden bij Chyparse gekocht voor een onwaarschijnlijk laag bedrag, ik meen iets van € 25:
Een bollentang. Het ding werd ooit gemaakt voor de deelbare bollen. Ik heb de RVS ring een stukje ingekort en nu is hij uitstekend bruikbaar voor de gelaste bollen.
In het vierkant past het normale doppenset gereedschap.
Er is geen bol tegen bestand.
Voor de zekerheid nog maar eens: Bollen krijg je alleen los als er geen druk meer op staat.
Berucht zijn de hydractief bollen: De electroklepjes schakelen niet direct maar laten de systeemdruk toe waarmee de hydractiefkleppen worden bewogen. Als je de systeemdruk er al af hebt werken die hydractiefkleppen niet meer. Dus:
Om die drukloos te krijgen moet je deze procedure volgen:
1: Met draaiende motor auto in de laagste stand.
2: Dan een deur openen, als het goed is springt de auto even op omdat de hydractiefkleppen opeengaan.
3: Daarna ontlastschroef open en motor uit.
Heel vervelend is ook de zgn “Diravibol”. Dat is een remaccu, die je alleen leeg krijgt door herhaaldelijk op de rem te trappen. Als je geen tegendruk meer voelt is hij leeg. Een ontlastschroefje kon er niet meer af.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik gebruik zo’n leren riem die je ‘normaal’ gebruikt voor oliefilters. Krijg je ook zo goed als elke bol los, zelfde prijs gok ik
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zo’n ding werkt wel, maar er zijn nogal wat bollen waar je weinig ruimte hebt.
De verlengstukken uit de doppendoos maken het met de bollentang een stuk makkelijker en je kan veel meer kracht zetten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Zeker die op de bak zit is die van jou erg handig voor, moet je nog lassen als je hem inkort of is het alleen een stukje zagen?
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Stukje er af, ombuigen en lassen. 10 minuten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Prima idee.
wat ook kan: bij de gereedschapduitser op CM een hulpstuk kopen met ketting wat een beetje lijkt op jouw rvs bollentang, in eerste instantie bedacht voor oliefilters maar ook prima geschikt om de meest vastzittende bollen los te maken.
Optie 2 is voor 120 euro de grootste waterpomptang van channellock kopen. Werkt prima om bollen te lossen en is voor veel andere klussen ook fijn, zoals poelies tegenhouden bij het losdraaien van moeren op de nokkenas etc.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
120 € is een boel vergeleken met die bollentang.
Met een waterpomptang kan je de meeste voorraadbollen niet losdraaien. Die dingen zitten bij veel motoren voorop het blok vlak achter de radiator.
Met de spullen uit een doppendoos krijg je elke bol los, zolang de rest van de auto niet afbreekt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 9432
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zo te zien was het een origineel stuk Citroën-gereedschap, de 8611-T
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Zo’n bollentang gebruik ik ook altijd bij de Citroëngarage. Voor de grijze bollen van de C5 en C6 is een iets grotere versie van.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Evan schreef:Optie 2 is voor 120 euro de grootste waterpomptang van channellock kopen. Werkt prima om bollen te lossen en is voor veel andere klussen ook fijn, zoals poelies tegenhouden bij het losdraaien van moeren op de nokkenas etc.
Ik gebruik die tang ook, naast de bollentang. Zeer handig en goed stuk gereedschap.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ben op de site van channellock zo’n ding van 120 euro niet tegen gekomen….