Hallo GS(A) rijders,
Mijn elektrische verwarming van de GS is nogal brak, hij doet het maar kort en zodra hij een paar tellen aanstaat is het net alsof de lagers eruit liggen.
Je zult begrijpen dat ik vooral komende week wel een extra kacheltje kan gebruiken.
Is het veel werk om deze te vervangen en heeft iemand misschien nog een goede liggen?
Overigens ben ik ook nog op zoek naar een winterkapje voor de honingraat gril, dus als iemand deze kan missen dan hoor ik het ook graag!
Ciao,
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Doet je motortje het niet meer of zo?
En Licht het niet aan hte schakelaar?
Het motortje doet het nog wel, maar slechts kort redelijk stilletjes en dan een enorm gebrom… alsof er geen lagers meer inzitten en hij enorm gaat aanlopen.
De schakelaar doet het prima. (die van het licht ook! )
Waar zit dit motortje precies? en hoe kan ik het en en ander controleren of fixen?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Loopt waarschijnlijk erg ruim in de lagertjes.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Onder de motorkap heb je, als je het reserviewiel weghaalt, een wit motortje tegen het schutbord zitten.
Bekijk die maar eens.
jantje1948 schreef:Loopt waarschijnlijk erg ruim in de lagertjes.
Open deur? ;-)
zie openingspost….
En dat ventilatortje zorgt voor de verplaatsing van warme lucht wanneer je de elektrische kachel aan zet? Weet je het zeker dat deze niet alleen is voor de “koude” luchtknop (2 standen schakelaar?)
Ik was in de veronderstelling dat deze niets te maken heeft met de electrische warme lucht voorziening….
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Er is geen “electrische kachel”. Er is een ventilator voor koude lucht (blauw knopje met 2 standen), deze zit rechtsvoor in het interieur, en een ventilator voor warme lucht (rode knop), welke onder de motorkap zit (tegen schutbord).
Citroen!
Kijk eens aan! Ik was in de veronderstelling dat hij elektrisch was aangezien hij voor een flinke spannings dip zorgt.
Verder ruikt hij ook elektrisch, alsof er een gloeispiraaltje in zit…
Ik denk dat dat het gewoon de meur is van een te warme spoel van dat motortje icm de uitgelopen lagers!
Maakt het een stuk makkelijker om te verhelpen en weet iemand of dat nieuwere type koelhuis (met motor) ook past?
Thanks mannen!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
pmd schreef:jantje1948 schreef:Loopt waarschijnlijk erg ruim in de lagertjes.
Open deur?
zie openingspost….
Ehhh, ja ops:
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zoals DriverD ook al zegt, er zit niks electronisch/gloeispiraal in, behalve de ventilator die op de schakelaar zit. Het is gewoon een ventilator die de lucht naar binnen blaast, en als je hem “warmer” zet, zet je gewoon het klepje naar de “motor-ruimte” meer open. Verder komt die meur dus gewoon waarschijnlijk van je motor/uitlaat.
Mischien dat het ventilatortje aanloopt/vastloopt? Misschien een stukje van de rubber buis erin?
Ik heb trouwens wel en kapje voor je. Stuur me maar een PM.
Als het maar niet nieuw is en ik eraan kan sleutelen..
Id19 1967 | Tomos 4L 1969| GSA X3 1980 | Peugeot J7 1980 | Gazelle Apollo HMC 303
Duidelijk verhaal! Stom van me!
Past dat moderne type lucht toevoerhuis ook ipv de klep met afzonderlijke fan?
Ik heb inmiddels begrepen dat de GS alleen maar is uitgevoerd met het mooie witte ventilatortje en niet met een ander kleppen systeem zoals bij de GSA. Dus ik zal het ventilatortje moeten vinden, heeft iemand voor mij een goede in de aanbieding?
Of zijn de lagers hiervan apart te vervangen?
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Je kan die unit vrije eenvoudig demonteren. Ik zou hem even schoonmaken en checken of alles wel fris is. Bij mij waren de koolborstels vast gaan zitten waardoor hij het niet meer deed. Omdat hij dus lang uit de roulatie was geweest, liep vervolgens het lager erg stroef. Beetje nieuw vet en de koolborstels weer gangbaar gemaakt en hij loopt weer als nieuw.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
4 boutjes in de motor ruimte. De club heeft ze nog wel denk ik. Voor goede kachel plak je de neus dicht en zorg je dat de bakjes onder je uitlaat schoon en dicht zijn. Verder goede papieren ‘slangen’.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
check check,
Met de verwarming zit het wel goed verder. Al zou een nieuwe slang ook geen overbodige luxe zijn.
Ik heb inmiddels een andere fan aangeboden gekregen.
Die zet ik er wel in en dan kijk ik even of ik de oude kan voorzien van nieuw vet en eventueel lagers….
Ik rij nu rond met een alternatief winterkapje, en ook daarvoor lijkt een originele in aantocht te zijn
Foto: