C8 koopwijzer
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 09 juni 2010 09:14 AM

hallo.

ik zou graag een C8 kopen, maar ik weet niet of het betrouwbare wagens zijn.

schijnt dat de modellen vanaf 2006 wel betrouwbaar zouden zijn en alles voor 2006 niet.

hebben jullie een idee of dit klopt?

zojah, wat zijn de minpunten?

greetz,

flo

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
Cachtje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 15-04-2010

Gepost: 25 juni 2010 01:11 PM
  [ # 1 ]

Sinds een paar maanden in het bezit van een C8 uit dec. 2002. 163000km op de klok. Auto eerst aan de kast gehangen,,,ding zat vol met storingen,,,meeste nog uit het verleden. In mijn geval airco storing (klopt,,deed het nie) en airbag storing rechts voor bleef naar voren komen. Airco opnieuw gevuld,,,allereerst word het weer steenkoud en geen storing meer op uitleesapparatuur.
Airbagstoring nog wel aanwezig,,,komt door stekker contacten onder rechter voorstoel. Nog niet opgelost maar doe ik binnenkort.

Verder kan ik niks maar dan ook niks negatiefs vermelden over mijn C8. 7 zitplaatsen, een stevige 2.2 liter motor, veel luxe, fijn op de weg, remt, koppelt, schakelt, stuurt zeer soepel. Lust wel wat olie en benzine,,gemiddeld verbruik ik 1:10 aan benzine en 1 liter olie na ongeveer 1200 kilometer. Daar moet ik bij zeggen dat ik niet bang ben om eerder 140 dan 120 te rijden.  cool smirk
Auto vind ik snel optrekken alleen merk ik nu dat als ik snel optrek,,,het voorterrein een beetje begint te trillen,,,maar dat heb ik waarschijnlijk aan mijzelf te danken cool mad  Laat mijn vrouw het niet horen maar ik ben vorige week redelijk hard tegen de stoep gereden en vermoed dat nu mijn rechtervoor schokbreker het begeven heeft. Dus als moeders een keer druk met de was is maar even kijken.!!
Maar voor een gezin als die van ons een perfecte auto,,maar het had evengoed een Lancia Phedra of een Peugeot 807 kunnen zijn,,,zijn tenslotte voor 99% dezelfde auto’s. Alleen de carrosserie verschilt wat.

Drive safe salut

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 14 juli 2010 12:07 AM
  [ # 2 ]

Lancia of 807? Die zijn lang niet zo mooi als een C8.
dat is wel persoonlijk, maar ook waar. De mooiste neus en de met de achterlichten die naar boven doorlopen.
Er is trouwens ook nog de Fiat Ulysee…

Voor tips en aandachtspunten, zie mijn topic: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200046/P0/
Ik zal hier een dezer dagen nog een update posten.

Dat een latere C8 betrouwbaarder is, lijkt me echt onzin en heb ik nog nooit gehoord. Er zullen wel kinderziektes geweest zijn, maar dat heb je met elk model. Als je voor een sterke benzine gaat, kom je automatisch bij de oudere modellen uit (tot 2004?). Dan heb je namelijk nog keus uit de 2.2 (echt lekker motor) of de V6. Maar die laatste vond ik persoonlijk te duur.

Mijn 2.2 rijdt bijna elke dag woon/werk (maar 22km heen en 22km terug) en veel korte stukjes. Het verbruik ligt bij woon/werk steevast op 1:9.4 en op vakantie met volle bepakking en 1000kg caravan en doorblazen net iets onder de 1:8. Olieverbruik houd ik niet van maar schijnt inderdaad normaal te zijn en is bij mij ± 1:2.500 a 1:3.000km

Hier en daar wel wat kleine dingetjes maar verder fijne, ruime snelle bak!

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 14 juli 2010 10:36 PM
  [ # 3 ]

Hier staan ook nog wat tips:
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/201892/

En inmiddels heb ik een update geplaatst:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200046/

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 14 juli 2010 10:39 PM
  [ # 4 ]

@Cachtje:
Geeft jouw C8 het verbruik aan op het display? Bij mij niet en de boordcomputer lijkt niet te reageren op het drukken op het boordcomputerknopje van de ruitenwisser…

Hoe krijg je dat voor elkaar, 1:10 met die rijstijl??!! Dat haal ik nooit..

Cachtje schreef:

Sinds een paar maanden in het bezit van een C8 uit dec. 2002. 163000km op de klok. Auto eerst aan de kast gehangen,,,ding zat vol met storingen,,,meeste nog uit het verleden. In mijn geval airco storing (klopt,,deed het nie) en airbag storing rechts voor bleef naar voren komen. Airco opnieuw gevuld,,,allereerst word het weer steenkoud en geen storing meer op uitleesapparatuur.
Airbagstoring nog wel aanwezig,,,komt door stekker contacten onder rechter voorstoel. Nog niet opgelost maar doe ik binnenkort.

Verder kan ik niks maar dan ook niks negatiefs vermelden over mijn C8. 7 zitplaatsen, een stevige 2.2 liter motor, veel luxe, fijn op de weg, remt, koppelt, schakelt, stuurt zeer soepel. Lust wel wat olie en benzine,,gemiddeld verbruik ik 1:10 aan benzine en 1 liter olie na ongeveer 1200 kilometer. Daar moet ik bij zeggen dat ik niet bang ben om eerder 140 dan 120 te rijden.  cool smirk
Auto vind ik snel optrekken alleen merk ik nu dat als ik snel optrek,,,het voorterrein een beetje begint te trillen,,,maar dat heb ik waarschijnlijk aan mijzelf te danken cool mad  Laat mijn vrouw het niet horen maar ik ben vorige week redelijk hard tegen de stoep gereden en vermoed dat nu mijn rechtervoor schokbreker het begeven heeft. Dus als moeders een keer druk met de was is maar even kijken.!!
Maar voor een gezin als die van ons een perfecte auto,,maar het had evengoed een Lancia Phedra of een Peugeot 807 kunnen zijn,,,zijn tenslotte voor 99% dezelfde auto’s. Alleen de carrosserie verschilt wat.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
Cachtje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 15-04-2010

Gepost: 15 juli 2010 12:29 PM
  [ # 5 ]

Hij geeft idd steeds het huidige verbruik en het gemiddelde verbruik aan. Aantal gereden kilometers en hoeveel kilometer ik nog kan. En alle info kan ik inderdaad laten verspringen door herhaaldelijk op het knopje van de ruitenwisser hendel te drukken.

En mijn verbruik,,, ik ben afgelopen week verhuisd. heb alles samen met mijn vrouwtje gedaan,,, stevige aanhanger erachter en volstouwen die handel. Alle stoelen uit de auto,,,nou kwil nie veel zeggen maar denk toch zeker dat het totale gewicht rond de 3 ton zat,,,en we hebben er wat af gecrossed. Daarnaast 2x heen en weer coevorden - boekelo met een koelaanhanger gevuld met biertappen, banken stoelen bbq’s,,,totaal gewicht aanhanger was 1700 kilo cool smirk en de hele week nog gewerkt tussendoor,,,in totaal 673 km. gereden met 1 volle tank!! toen kon ik nog 23 kilometer volgens het display.

DE TRUC!!! Kep al de nodige discussies gevoerd om zuinig te rijden. Maar zo werkt het voor mij,,,,1ste 14 dagen dat ik de auto had,,tank vol,,,kwam ik niet verder dan 500/550 kilometer. Bij 2500 toeren overschakelen en zonder wat achter de auto te hangen.  Confused  Confusednono

Vervolgens weer tank vol,,,(ik rijd hem altijd bijna leeg en vul hem weer tot de rand) en rijd ineens heel wat kilometers meer door gewoon sneller op te trekken,,,ongeveer 3500/3700 toeren en dan pas weer opschakelen, tot de gewenste snelheid. Mag ik bv. 80,,,schakel ik vaak van 3 door naar 5. Meestal rijd ik te hard en rijd ik op de teller tussen 90/95. Mag ik 120,,,rijd ik meestal tussen 130/140 op de teller,, en gebruik bijna altijd waar het kan de cruise control.

Ook is het een kwestie van consequent zijn,,,bepalen hoe hard je mag en kunt en je daar aan houden. Dus niet als sommigen dan weer harder,,,dan weer zachter, steeds maar gas bijgeven en weer afzakken.

De auto weegt ruim 1600 kilo, als je steeds bij lage toeren overschakelt,,moet ie als het ware steeds van onderuit snelheid leveren. Dat wil bij deze auto niet,,,heeft simpelweg te weinig koppel onderin. Tussen 3000/4000 toeren heb je meeste koppel en dus trekkracht,, motor word zodoende minder zwaar belast bij het optrekken en gaat veel soepeler. Kort door de bocht,,,niet te voorzichtig zijn met optrekken maar doe dit zo snel mogelijk tot de gewenste snelheid en houd dit dan vast.
Trek ik door tot 4500/5000 toeren tijdens opschakelen,,,,nou dan wil je idd niet weten wat dan het verbruik word!!!
Maar tis gewoon een feit dat als je bij lage toeren overschakelt,,,meer tijd nodig hebt om met deze auto althans, op snelheid te komen. Heb al mensen horen roepen dat ze zelfs zo’n 2.2liter traag vonden,,,nou het is idd geen racemonster maar traag allerminst. Er bestaan heel wat turbo dieseltjes die ik eruit trek als het moet.

Gr. Cachtje

Dennis mag ook.

Drive safe salut

Profiel  
 
C8 two-seater
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 06-12-2010

Gepost: 09 december 2010 11:50 PM
  [ # 6 ]

Het verhaal van “Cachtje” bewijst maar weer eens dat koppel eigenlijk belangrijker is dan paardekrachten.Maar daarom vinnik me dieseltje juist zo fijn ,die levert relatief veel koppel
bij aanzienlijk minder toeren. christmas

Zit ik weer achter de PC ipv in de C8 sleepy

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 14 december 2010 01:41 PM
  [ # 7 ]

Lijkt me beter om hier even verder te gaan, we komen van:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205531/P30/

Ja en nee hehe.
Mijn C8 en elke andere C8 heeft geloof ik standaard 6 3-punts gordels. De 7e 3-punts gordel zit in de middelste stoel van de 2e zitrij. Er zijn 3 soorten stoelen:
- Voorste stoelen; deze zijn niet uitneembaar en wel draaibaar
- Buitenste stoelen 2e zitrij en stoelen 3e zitrij zijn uitneembaar, uitwisselbaar maar niet draaibaar.
- Middelste stoel van de 2e zitrij. Deze is uniek en alleen daar te gebruiken. Deze is uitneembaar, niet draaibaar. Hij heeft een ingebouwde 3-punts gordel en is darom niet uitwisselbaar.

Snap je het nog Smile Dan heb je als optie nog een bank als 3e zitrij met 3 zitplaatsen zodat je een 8-zitter krijgt.

Vaak heeft een C8 die te koop staat maar 5 stoelen, dus moet je op zoek naar stoelen. Dat is een kwestie van Marktplaats afstruinen. Daar heb ik in mijn topic al het een en ander over gepost.

Wat ik altijd doe: Koop een auto particulier, dat scheelt geld. Gebruik je verstand en je gevoel bij de verkopende partij. Vraag rekeningen en vraag de onderhoudshistorie op bij de betreffende dealer/garage. Laat eventueel een aankoopkeuring doen.

Tinfoil schreef:

je bent geslaagd very good en jouw C8 ook ...
Prijstechnisch ligt een C8 van 2003 dan niet eens zo ver van een Galaxy verwijderd en het is nog best een aardige km-stand ook. Rekening houdend met het feit dat je de auto alweer een jaartje hebt, zal de prijs voor een 2002-2003 nu nog iets lager liggen, dus dat komt in de buurt van ons budget.

Heeft jouw C8 7x 3-puntsgordels?

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 14 december 2010 09:29 PM
  [ # 8 ]

helemaal duidelijk, Ernst.
Het al dan niet draaibaar zijn van de stoelen maakt me niet zoveel uit; de Galaxy kan dat ook met de voorstoelen; dat hebben we in 4 jaar al 2x gebruikt ...

Alleen wanneer je er nog eens 2 stoelen bij moet kopen, ben je zo 1000 euri verder; daar slaan de verkopers een lekker slaatje uit.

Ik zal de komende tijd de C8-en eens in de gaten houden op Autotrack etc.
We hebben geen haast, maar de Galaxy wordt wel duidelijk oud ...

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 14 december 2010 10:19 PM
  [ # 9 ]

en dit ziet er dan meteen weer niet slecht uit ...

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 15 december 2010 10:38 AM
  [ # 10 ]

Ziet er netjes uit, mooie kleur Smile Bleu de Rhodes.

Is de goedkoopste versie, maar wel met een extra pakket.
Uitvoeringen:
Ligne Prestige
Ligne Ambiance
Ligne Ambiance luxe
Exclusive

En 7 stoelen! Let op dat die erbij zitten! Ik zag al 1 garage en daar waren ze optioneel bij te bestellen. Standaard heeft de C8 mar 5 stoelen, dus vraag het altijd! Stoelen kosten bij een handelaar op Marktplaats € 850 per set van 2…..

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 15 december 2010 10:57 AM
  [ # 11 ]

Kijk ook eens op gaspedaal.nl, leuke site. Die kijkt op meerdere sites tegelijk.

http://www.gaspedaal.nl/Citroen/C8/?pmax=9000&brnst=Benzine
Staat ook een mooie 2.2l, net als ik heb in dezelfde kleur.
Motor is krachtiger.

Let wel op de historie. Nieuwe koppeling zou leuk zijn.
Check ook even mijn topic voor tips.

Suc6!

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 15 december 2010 04:49 PM
  [ # 12 ]

is die nieuwe koppeling uitsluitend vanwege de km-stand?

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 15 december 2010 10:17 PM
  [ # 13 ]

@Tinfoil: Heb je dit onderwerp al bekeken?
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200046/

Daar staat ook het verhaal van de koppeling.

Trouwens nog ff over die stoelen: Die auto die jij postte heeft al 7 stoelen zag ik. De mijne had die niet, maar wel een trekhaak die ik ook nodig had. Toen heb ik na wat speurwerk en mazzel van een leaserijder 2 stoelen gekocht in dezelfde bekleding voor 425 euro!

Hier wat foto’s van mijn C8:
http://picasaweb.google.com/Ernst2323/090705CitroenC8DeNieuweFamiliebak#
Vragen ben ik altijd bereid te beantwoorden Wink

Ik heb het nog ff nagekeken: Ik heb € 8.300 euro voor de auto betaald.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 23 december 2010 12:15 PM
  [ # 14 ]

vanmorgen kwam ik via de site van Citroën Nederland op deze C8 uit; ziet er ook errug mooi uit, zo met 7 leren stoelen ...

Zijn er dingen om op te letten bij deze km-stand?

Saillant detail: bij de dealer waar mijn CX in 1988 nieuw geleverd is aan de eerste (= vorige) eigenaar ...

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 23 december 2010 06:06 PM
  [ # 15 ]

Gaaf!

Auto kopen, interieur wisselen voor standaard en beide weer te koop zetten.
Kan je wat winst maken haha.

Maaruh: Kwijlen dat zeldzame lederen interieur.
Was hier als optie verkrijgbaar.
Verder is deze auto exact dezelfde uitvoering als de van mij.

Dit interieur zie je normaal alleen op de Exclusive uitvoering.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook