Hallo allemaal, daar ben ik weer. Ik kijk wel vaak op dit forum, maar schrijf bijna nooit. Dat doe ik eigenlijk alleen bij problemen met de C5, namelijk.
Nu we na 12 jaar eindelijk weer vorst hebben, heb ik een uniek euvel. Als het meer dan een graad of 5 vriest wil de auto ‘s ochtends niet starten. Er komt geen foutmelding in het display, en bij het uitlezen was er ook geen foutmelding. De startmotor loopt vlot rond en de accu is goed. Ook de gloeibougies zijn in orde. Wat ik wel hoor is dat het opvoerpompje in de brandstoftank niet aanslaat. Het lijkt er dus op dat die pomp stuk is of geen signaal krijgt. Pomp is inmiddels vervangen, maar het euvel blijft.
Soms slaat de auto na een aantal pogingen opeens aan. Dan krijg ik de melding ‘storing uitlaatgas’. De auto rookt dan ook (zwart) en loopt beroerd. Na ongeveer 10 seconden gaat dat over en is er niets meer aan de hand. Er is ook geen enkel probleem als de auto op een dag eenmaal gelopen heeft of als de buitentemperatuur rond het vriespunt of hoger ligt.
We willen nog graag op wintersport, dus dit probleem moet worden verholpen. Is er iemand hier met een idee van de oorzaak? Ik dacht zelf nog aan het brandstofpomprelais. Ook vond ik hier op het forum iets over een toerentalsensor die kaduuk zou kunnen zijn. Maar om nu in het wilde weg dingen te gaan vervangen…
O ja, het is een 110 PK hdi uit 2003.
Suggesties zijn dus welkom.
Thom
Niemand enig idee? Nu hebben we eventjes geen probleem meer, maar wie weet volgt er nog een elfstedentocht…
Ik vraag me nog wel af hoe ik één en ander na reparatie kan testen. Eigenlijk zoek ik nog iemand met een vrieshuis waar een auto in past, in de buurt van Meppel.
Groeten,
Thom
Ken je probleem niet, maar:
- Ga eens zoeken naar water in je tank of in je brandstofsysteem: Dat bevriest bij lage termperatuur, bijvoorbeeld in de pomp, en dan houdt het op. Dat zou ook het roetenv erklaren, want je inspuitsysteem kan daar ook slecht tegen. Als je eenmaal aan de gang bent dan bevriest het niet meer.
Anders moet het aan een slecht elektrisch contact liggen, of in een relais dat blijft plakken als het koud is.
Testen: Een component kan je testen met een fles CO2 : Er op spuiten, en dan laten verdampen, dan koelt het onderdeel lekken af.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
zit het brondstof filter niet vol met parrafine?
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Bedankt voor jullie reacties.
@citroensmgz: water in het systeem zou natuurlijk kunnen, maar dan zou hij nu toch ook moeten roeten bij het starten, en dat is niet het geval. We zullen in elk geval het relais eens onder de loupe nemen. Bedankt voor de tip om het te testen.
@citroenmonteurtje: het brandstoffilter is 15dkm geleden vervangen. Het is dus niet logisch dat die nu al weer vervuild zou zijn. Bovendien is het probleem dat de pomp helemaal niet aan slaat. Volgens mij zitten we dan nog ver voor het filter.
Ik blijf open staan voor suggesties. De wintersport komt pas over een paar weken. In het uiterste geval is de oplossing ook niet zo moeilijk: Afslepen naar een verwarmde ruimte en dan een paar uur wachten.
Alvast weer bedankt voor jullie reacties.
Thom
Het probleem is opgelost! In 2009 werd het vanzelf weer lente. Toen was het probleem verholpen. De winter 2009-2010 was echter lang en koud. Mijn voordeel was dat ik de C5 in de garage kon zetten en dat de auto van mijn vrouw buiten kwam te staan. Ik hoefde dus niet te krabben. Maar, het blijft een irritant probleem. Daarom toch maar verder gezocht. Uiteindelijk kwam dat neer op het met de fohn verwarmen van verschillende onderdelen. Toen bleek dat een electronische module (circa 150 euro voor het onderdeel) onder de motorkap de boosdoener was. Hoe en waarom die kan bevriezen snap ik ook niet. Maar, we hebben hem dit najaar vervangen. In de vorstperiode van de afgelopen weken sloeg de auto telkens direct aan. Ik blijf dus een blije C5-rijder.
Thom
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 11-06-2006
- C5 Exclusive, Break, LPG 2.0
- C5 Charactère, Break, 2.0 LPG
Kun je aangeven welk onderdeel dit precies is? Er zijn meerdere berijders die igv. < 5 graden problemen ervaren bij starten en stationair lopen op benzine/gas.
Paul.
Hoi Paul,
Ik kan je niet precies vertellen hoe het onderdeel heet en wat het artikelnummer is (universele garage). Verder wijs ik je er op dat ik een diesel heb, en dat mijn probleem ontstond omdat de opvoerpomp in de brandstoftank niet aansloeg bij vorst.
Met die voorbehouden kan ik je wel vertellen waar het onderdeel zit, dan is er vast wel iemand hier die weet hoe het ding heet. Onder de kap zit, bij de accu in de buurt, een tweede zekeringkast. In die kast zit een zilverkleurige module, ter grootte van een hand, waar drie stekkers op zijn aangesloten. Dat was de boosdoener.
Enne… voordat er hier weer mensen zijn die zeggen dat ik eerst die stekkers in had kunnen spuiten met contactspray: Dat heb ik gedaan, maar dat hielp niet.
Succes,
Thom