Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De GS-specialisten zullen me wel verbeteren als het niet klopt, maar ik vermoed dat het een gelijkaardige constructie is als bij een 2CV. Dat betekent dat er een centrale moer in zit (bij de eend van 14) die je met een pijpsleuteltje moet losdraaien, ik gaf daarna altijd een zijdelingse tik tegen de pijpsleutel om de waaier los te schrikken. Piece of cake. Maar dan moet het bij een viercilinder dus wel hetzelfde zijn
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 20-07-2009
- GS/GSA 1015 Club Berline.
haha, die schroefjes en ringetjes, erg grappig
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die is inderdaad veel groter. Dat rare uiteinde op de as is de ‘vanger’ voor de slinger in geval je de motor aan zou willen slingeren. Deze hoeft er niet af. Je zult eerst moeten meten hoe groot de moer is en daar dan een passende sleutel of dop voor moeten zoeken vrees ik.
Rosj schreef:haha, die schroefjes en ringetjes, erg grappig
Tja, dat vindt mijn vriendin ook. Ik heb de fout ooit gemaakt bij m’n DS om die dingen niet telkens te ordenen, en dan wordt het achteraf improvisatie ...
graddus schreef:Die is inderdaad veel groter. Dat rare uiteinde op de as is de ‘vanger’ voor de slinger in geval je de motor aan zou willen slingeren. Deze hoeft er niet af. Je zult eerst moeten meten hoe groot de moer is en daar dan een passende sleutel of dop voor moeten zoeken vrees ik.
Dus een dikke grote buissleutel, en verder geen gevaar van omgekeerde schroefdraad en dergelijke meer ?
Ik ben erg op mijn hoede om geen dingen stuk te maken die nu zo mooi ongeschonden in elkaar zitten.
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Oke goed bezig dus.
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ha dus toch, tja mijn laatste eend is ook alweer 16 jaar geleden aan haar droeve eind gekomen, maar nu je het zegt, ik vroeg me al af hoe het dan toch ook alweer zat met dat aanslingeren van de eend
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Dop 44 volgens mij. En je zal het vliegwiel moeten blokkeren, anders draai je vrolijk de krukas rond. Hij zit namelijk nogal vastig, die moer. Ik heb er destijds een steenbeitel tussen gezet, terwijl ik met de andere hand de moer losdraaide.
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Hoi,
het is dop 42. (is een oude franse standaardmaat) helaas kom je die slechts zelden in sets tegen. Stahlwille heeft hem alleen als slagdop en dan kost ie snel richting 100 Euro. Elora heeft hem als gewone dop en dat is redelijk betaalbaar.
De moer draait over de slingerklauw, dat stuk holle pijp met dat rare uiteinde.
Dit stuk pijp schroeft in de krukas.
Als je de moer losdraait komt eerst de fan ‘los’, maar kan ie er nog niet af. Draai je verder neemt de moer het stuk pijp mee en draait dat uit de krukas. (Zit vaak flink vast, je kunt er alvast wel wat kruipolie inspuiten.) Je moet de motor blokkeren, door bv in de versnelling te zetten en een blok voor je wiel (anders rijdt ie over je heen ) maar een grote platte beitel in je startkrans steken en dan rustig klem laten lopen tegen je koppelingshuis werkt beter. De draad is gewoon rechts, dus daar is niets speciaals aan.
Succes!
Thierry
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zelf zet ik er altijd de slagmoersleutel (op lucht) op, dan hoef je de krukas niet eens te blokkeren…
Rats… los!
Citroen!
Ok; dus nu kan ik op zoek naar die sleutel. Bedankt voor de hulp!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dop 42 heb ik wel, moet je hem alleen even ophalen en terugbrengen.
DriverD schreef:Zelf zet ik er altijd de slagmoersleutel (op lucht) op, dan hoef je de krukas niet eens te blokkeren…
Rats… los!
Ik vervloek mezelf zo dikwijls dat ik niet professioneler ben uitgerust !!
En zelf blazen (op lucht) zal niet helpen !
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een compressortje kost 69 euro. Een slagmoer sleutel het dubbele. Heb je eindeloos plezier van!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>