Zo, nu de meeste belangrijke dingen die ik wou doen aan mijn BX gedaan zijn, wil ik toch onderhand eens wat aan geluidsisolatie gaan doen. De dieselroffel vind ik niet storend, maar erger vind ik het best wel harde windgeruis.
Ben ik de enige die zich er aan stoort? Kan het zijn dan mijn deurrubbers gewoon versleten zijn, of is de standaard isolatie van de BX gewoon na zoveel jaar vergaan?
Ook was ik benieuwd of er nog plekke zijn waar je relatief makkelijk isolatiespul in kunt stoppen tegen geluid, zoals deurpanelen of iets dergelijks, of op het schutbord tussen cabine en motor…
Ben benieuwd!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Bij de benzineversies is ‘t ook zo dat een kale 1.4 veel minder isolatie heeft dan een GTI bijvoorbeeld, weet niet of dat bij een diesel ook zo is. Een BX is niet vrij van windgeruis, dat klopt. Ik vind het nou ook weer niet echt overmatig aanwezig. TZD Turbo is eigenlijk niet zo’n herriebak.
Re: Geluidsdemping
Robin schreef:Zo, nu de meeste belangrijke dingen die ik wou doen aan mijn BX gedaan zijn, wil ik toch onderhand eens wat aan geluidsisolatie gaan doen. De dieselroffel vind ik niet storend, maar erger vind ik het best wel harde windgeruis.
Ben ik de enige die zich er aan stoort? Kan het zijn dan mijn deurrubbers gewoon versleten zijn, of is de standaard isolatie van de BX gewoon na zoveel jaar vergaan?
Ook was ik benieuwd of er nog plekke zijn waar je relatief makkelijk isolatiespul in kunt stoppen tegen geluid, zoals deurpanelen of iets dergelijks, of op het schutbord tussen cabine en motor…
Ben benieuwd!
Wat zou kunnen zijn qua windgeruis is dat je de raammechanieken na moet stellen (of het stelmoertje losgewerkt is). Symptoom daarvan is dat je bij dicht raam een klein kiertje bovenaan aan de achterkant v/d ruit ziet zitten.
Haal het deurpaneel eraf, achter het folie zit dan ong. waar de handgreep zat een tweetal moertjes waarvan 1 een sleufgat heeft. Die moet je stellen.
Motorgeruis, sja, ik zou zeggen dat het enige zin heeft de staat van de gehele uitlaat te controleren, en als ie te hard roffelt ook de verstuivers. Velours bekleding dempt geluid beter dan de relatief harde stoffen basis of TGx-bekleding. Het schutbord is ahgi al geisoleerd.
Ich bin ein Breaker
Karel, even tussendoor.. Die opmerking van mij: klopt dat ook voor de Diesels of niet?
voge schreef:Karel, even tussendoor.. Die opmerking van mij: klopt dat ook voor de Diesels of niet?
Oei, lastig; de isolatie bedoel je? ik heb een 19RD gehad, enkele 19TGD’s en een TZD Turbo; allemaal vrij goed geisoleerd spul maar de nieuweren beter dan de ouden; moet ook wel met een diesel vanwege het zwaardere gestamp voorin. Ik heb ook nog een halve 19D Deauville service maar die staat zo ver weg dat ik niet even kan checken of die wel of geen schutbordmat in de motorruimte heeft; ding is niet zo rumoerig overigens.
Ich bin ein Breaker
Ik vind de windruis ook best heftig, zeker als je het vergelijkt met de xantia 1.9d van m’n ouders…...
Verder ben ik ooit de strijd tegen de rammeltjes aangegaan: COMPLEET ZINLOOS!
Serieus: er kwamen er meer bij dan dat ik verhielp!
Volgens mij is de bx gewoon een beetje een herriemobiel, maar op zich is er best mee te leven vind ik!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:Ik vind de windruis ook best heftig, zeker als je het vergelijkt met de xantia 1.9d van m’n ouders…...
Verder ben ik ooit de strijd tegen de rammeltjes aangegaan: COMPLEET ZINLOOS!
Serieus: er kwamen er meer bij dan dat ik verhielp!Volgens mij is de bx gewoon een beetje een herriemobiel, maar op zich is er best mee te leven vind ik!
Mwah, scheelt per exemplaar; een keertje alles goed schoonmaken (troep er tussenuit) doet wonderen, wel weer goed vastzetten uiteraard.
Latere exemplaren (type 3) zijn in mijn beleving stiller.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
De TZD Turbo is inderdaad niet echt een herriebak, tot pakweg 130 km/ uur is het best acceptabel, alhoewel je het niet moet vergelijken met een (veel modernere) Xantia, want die is toch weer van een veel nieuwer ontwerp.
Het enige storende is inderdaad windgeruis. Ik zou eerlijk gezegd geen praktische oplossing ervoor weten, maar de grootste bron van windgeruis zijn volgens mij toch wel de (voor-)portieren. Misschien een extra rubbertje tussen portier en carrosserie? Ik speel ook wel met dat idee, maar heb geen idee waar het materiaal vandaan te halen en hoe het te bevestigen. Zal er vast wel op uitdraaien dat je een strip zal moeten lijmen op de rand van de portieren, of iets dergelijks. Ben benieuwd wie hier verder nog wat ideeen over heeft.
:neenee
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
M&M schreef:Misschien opzoek gaan naar een Xantia
En vervolgens altijd met weemoed terugdenken aan je ouwe BX? Nee joh!
Er zijn genoeg liefhebbers die staan te zuchten bij mijn GS. Die mensen hadden hun GS nooit weg moeten doen, ondanks alle “gebreken” t.o.v. een nieuwe model.
Dit geld ook voor de BX, verbetering is niet altijd vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Precies. Binnenkort knallen we er gewoon een roetfilter onder en we sturen dan gewoon lekker verder. :fijnsturen
Tja, als de staat nog gaan besluiten om aftermarket roetfilters gelijk te stellen aan origineel gemonteerde roetfilters…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm