Goedemorgen,
K zal beginnen met mij even kort voor te stellen. K ben 23 jaar en ben sinds 10 december in het trotse bezit van een Saxo 1.6i 8v VTR uit 1997 met 230.000km. K ben er erg blij mee, hij rijdt erg fijn en ziet er leuk uit.
Nu heeft zich echter een probleem voor gedaan; er zat geen radio in bij aankoop, dus die wilde ik er zelf in zetten. Na dat ik de radiostekker uit het dashboard in de radio had gedaan, gebeurde er niks nadat ik t contact had aangezet. De radio was uit en bleef uit.
K heb toen de zekeringen nagelopen, maar die waren nog OK.
Toen ik echter m’n Saxo weer startte en wilde wegrijden, deed mn stuurbekrachtiging, kachel, achterruitverwarming en knipperlicht het niet meer.
Na kort gas geven gingen de kachel, achterruitverwarming en stuurbekrachtiging weer aan. Nu brandt wel het acculampje op t dashboard. Deze begint feller te branden als k de knipperlichten gebruik. hierbij hoor ik ook een ratelend geluid. Het relais heb ik al nagekeken. Dat zit los (?) en ratelt erover. Deze wil ik maandag (13 december) vervangen.
Omdat k t nogal typisch vond dat de Saxo verder wel reed, ben ik langs de dealer (Citroen Bolt, Assen. Hier heb k m niet gekocht.) gegaan om te vragen of zij wisten wat het kon zijn.
Daar zeiden ze dat het óf de dynamo is óf het contactslot.
Na dit bezoek heb k de dynamo eens doorgemeten, maar deze geeft nog wel normaal 12V en 14V piekspanning.
Wat zeggen jullie hierover? Is de dynamo toch overleden? Of eerst maar afwachten wat het vervangen van het knipperrelais brengt? Of zit het in het contactslot?
Met vriendelijke groet
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Relais’ gaan niet vaak stuk, ik denk dat de dealer een juiste diagnose heeft gesteld. Zou ook mijn first guess zijn.
relais gaan zelden naar de haaien.
Dealer kan juiste diagnose hebben gesteld als je hem ook hebt gezegd dat je een radio hebt geïnstalleerd. dynamo lijkt ok te zien aan je gegeven waarden.
Maar ik zou eerst je radio eens volledig loskoppelen en zien of het probleem zich nog stelt. Er is nl. een kans dat je ergens een sluiting maakt die er niet moet zijn. (Dit is bij mij verdachte nr1) En ik denk dat je morgen mogelijk startkabels nodig zal hebben
En visueel je batterij eens controleren op barsten en lekkage (als je wit stof ziet afblijven!!) Als je barsten ziet of wit stof adviseer ik je om de batterij te vervangen en het accuplaatje met de staalborstel kaal te schuren en af te spoelen met water opdrogen en een likje hammerite (roestomvormer) te geven.
Dank voor de reacties zo ver.
K heb gisteren samen met mn zwager weer naar de oorzaak gezocht en we vonden 2 gesprongen zekeringen, F4 en F12. De accu en dynamo zagen er goed en gezond uit, geen vreemde aanslag of plekken/vlekken.
Toen we zekeringen gingen uitwisselen loste het probleem van de knipperlichten zich op.
Volgens mijn zwager klopte de aansluiting van de radio ook niet. K heb een kroonsteenrijtje aan mn kabelboom (die uit het dashboard komt) zitten en daar zit vervolgens de radiostekker aan. Daar moet k dus nog een aansluitschema oid voor vinden. Om dat goed te krijgen wordt voor mij nog een klusje, k ben elektrisch niet zo’n held.
Met vriendelijke groet
Hier heb je een aansluitschema http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208906/
of op http://www.12vhifi.nl/isoconnectors.html
maar neem je tijd om alles goed uit te meten. Controleer ook zeker de zekering van de radio zelf aangezien f4 en f12 zijn gesprongen is er een grote kans dat deze is mee gesprongen normaal zou je radio niet beschadigd zijn.
Bedankt voor het aansluitschema, K_saxo.
Omdat k elektrisch niet zo’n held ben, zo als k eerder al meldde, heb k het toch niet aangedurfd om zelf aan de bedrading te gaan zitten. Geef mij maar een draai- en freesbank of lasapparaat, dat is meer mijn stiel. Ieder zo zijn werk, zeg k altijd maar.
Ben vandaag naar de dealer gegaan (Citroen Bolt, Assen) en daar hebben ze het voor me opgelost.
Tja, kost wat, maar dan heb je ook wat. Alles doet t nu weer naar behoren; radio, (achterruit-)verwarming en knipperlichten.
Bedankt voor de reacties en geboden adviezen
no prob
elektrisch en elektronische problemen, aansluitingen en herstellingen op smd component niveau! zijn men professionele bezigheden.
Footootjes????? Kekke Saxo’s zijn nog altijd een lust voor t oog (vind ik tenminste…)
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
@APvD
Foto’s komen zodra ik er tijd voor heb. Momenteel heb k t nogal druk met werken en de (‘gezellige’) feestdagen voorbereiden.
Welkom op het forum
Het is hier geen taal forum, maar wil je svp op je schrijfstijl letten, met name op “k”
Zie ook regel 9 van de algemene regels.