Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het zou iets uit kunnen maken. Door de kou neemt het volume iets af. (pV=nRT) Na even rijden, zou dat wel wat op moeten warmen door de energie die er in gaat zitten, dus dan zou het verschil met warm weer steeds minder moeten worden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Jammer Thunderstruck! En idd, stuiteren mag ook in vrieskou niet…zou wat zijn zeg! Rubbers ed zijn natuurlijk wel hard en het kan goed zijn dat je die meer hoort maar echt stuiteren is niet goed. En een 2.0i XM niet zelf mogen rijden, kom nou zeg, wat een onzin! We praten hier gewoon over een ouwe franse bak van 18-19 jaar oud! Dat wij daar toevalig verzot op zijn heef er niets mee te maken
Geen hand vol maar een land vol zeg ik altijd maar
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 23-12-2009
- XM xm ct vsx automaat bj 95
zo is dat ds super,ik zoek vrolijk verder.en betreft de vrieskou voor de veering daar heb ik alleen s,morgens last van.duurt wat langer voor hij omhoog komt,maar eenmaal op weg zweeft hij weer als vanouds.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik weet het niet, en daarom vraag ik het maar? Maar hebben de veerbollen / vloeistof die erin zit te lijden onder de koude temperaturen?
Door de kou neemt het volume iets af. (pV=nRT)
Door de kou neemt alleen de temperatuur af, niet het volume. Tenzij je bedoelt dat de bol krimpt. Doordat de T verandert moet er ook iets anders veranderen in de formule. De V is het niet, de R ook niet (constante), de n ook niet (het aantal moleculen) dus de P blijft over. Als je het maar koud genoeg maakt (bijvoorbeeld -100 °C) blijft er van de druk weinig over. Bollen met minder druk veren harder.
PxV is inderdaad nxRxT. Maar T is de absolute temperatuur. dus we praten over een verschil van 10 °K op de 283 (= 10 °C) oftewel ruim 3%. Je kan denken dat te voelen, maar ik geloof er geen pest van.
Als je het al voelt lijkt het mij eerder tijd te worden voor een grondige hydrauliek-oliewissel.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ook de viscositeit van je LHM verandert wat, maar een stuiterende auto betekent gewoon achterstallig onderhoud.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
JanSr schreef:Als je het al voelt lijkt het mij eerder tijd te worden voor een grondige hydrauliek-oliewissel.
Mee eens, in het verleden heb ik ook wel eens gedacht dat bij kouder weer een HP geveerde Citroen minder goed veerde. Ik heb nu met de XM groot onderhoud gepleegt op het systeem en ze veer nog zoals het hoort en dat heeft me in het begin van de winterperiode even verbaast nu vind ik het alleen maar leuk.
Wat zoek je dan precies?
Je vraagt om advies mbt 2.0 1991 en gaat kijken naar v6 1995?
Ik heb bij serieuse interesse een v6.24 exclusive 1998 met schuifdak te koop,
ik zou deze auto misschien willen verkopen ivm een eventueel ander project.
Ik zou bij aanschaf van een type1 ook even goed in de koplampen kijken of die glaasjes niet vergeeld zijn.
Is een apk afkeurpunt
En kijken of de ventilatie/verwarming bediening goed werkt.
Even kijken of alle aanjagersnelheden het doen.
En als het een comfort uitvoering is, dan heb je een extra sportstand voor de vering.
Die kan je ook op goed functioneren checken.
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 23-12-2009
- XM xm ct vsx automaat bj 95
ik was benieuwd naar een type 1 tmrrental,maar geef mij toch maar type 2.en die v6,ja het blijft toch iets aparts.en niet te vergeten een automaat rijd toch het fijnst.en heb wel intresse in een v6,maar ben bang dat die van jou toch boven mijn budget gaat gezien de leeftijd.
hey thunderstruck,
Weet niet wat je budget is, maar zag nu net dat evt ook met je huidige auto aan de slag wilt gaan,
Zou ik altijd doen je weet dan in ieder geval de historie
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 23-12-2009
- XM xm ct vsx automaat bj 95
denk wel dat ik er mee aan de slag ga tmrrental,maar ga vandaag toch nog even naar een 2liter 16v uit 99 kijken,wel handgeschakeld helaas.als dat niks word begin aan revisie.sorry voor de late reactie,maar ja int chauffeur he.ben net pas thuis.prettige kerstdagen iedereen.
ojee toch niet stil gestaan in belgie en frankrijk?
blij dat ik deze dagen niet die kant op hoefde.
fijne feestdagen!