Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
In een woord ,............. GEWELDIG ................. man.
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ziet er perfect uit!
Geweldig de details toevoeging!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
het is vakantie! tijd voor bouwen aan de DS dus..
langzamerhand ben ik bijna klaar met de motor, alleen nog even de verdelerkap (ja t bleek wel een verdelerkap te zijn, heller had er een soort van staaf van gemaakt met 2 staafjes eraan). even gaatjes geboord in de kap en draadjes aan de bougie’s gemaakt. Het extra detailleren gaat ook lekker door, er zit nu een peilstok aan de motor en de riemen met poelie’s zijn losgesneden, zo’n riem is vierkant in model, hij hoort natuurlijk plat te zijn… allemaal losgesneden dus en een tapeje eromheen, ziet er al veel beter uit.
panelen zijn zwaar gebogen, waarschijnlijk een fout in het gietwerk.
weet iemand wat die 2 staafjes aan de verdelerkap zijn? 2 bobines lijken me onwaarschijnlijk, die zaten dacht ik op het schutbord of spatbord? vacuumvervroeging lijkt me al helemaal niet
dit onderdeeltje
en hier een deur die na veel aanpassingen en passen eindelijk goed dichtgaat en blijft zitten zonder dat die het spatbord eraf breekt…:
hier mijn chassis, helemaal verbogen door heller:
hier een indicatie van het plamuurwerk wat er wel niet nodig is om hem strak te krijgen, hieronder zaten gaten en kuiltjes:
reactie’s zijn welkom
sleurhut
Leuk project! Ik heb er ook nog een op zolder liggen maar het zal er wel nooit van komen…
Anyway, de verdeler van de DS19 heeft geen verdelerkap, alleen dus de verdeler met daarin twee sets contactpunten. Bovenop de verdeler zit een kunststof zwart dekseltje. Die twee “staafjes” waar je het over hebt zijn condensatoren..
Veel succes verder
ik ben bezig dit blok na te bouwen:
deze had namelijk wel een kap met kabels, nu weet ik dus ook dat dat kleine dingetje vlak bij het motorplaatje een brandstofpomp is die met een slang aan de carburateur zit. op sommige foto’s zie ik ook een brandstoffilter tussen pomp en carb zitten, vind het wel een leuk detail dus die moet ik ook ff maken van een stukje afvalplastic.
straks even het stuurhuis spuiten.
thnx voor de info nu kan ik verder
mvg
sleurhut
Dit is het blok van de ID19 met conventionele onsteking dus deze heeft wel een verdelerkap. Maar dus niet de dubbele bobines die gemonteerd zitten aan de regengoot onder de voorruit. Dit hebben alleen de vroege DS19’s..
oke bedankt, er zitten idd wel 2 dingen bij die verdacht veel op bobines lijken, niet erg ik laat de kap mooi zitten het is te veel werk nu alleen weer los te gaan werken zonder beschadigingen, heb nu dus een ds met ontsteking van een id… jammer maar helaas. laat het een les wezen eerst bronnen goed te checken voor je bougiekabels aanlegt, soms zijn het kleine verschillen die ik dan weer niet zie aan die motorblokken…
sleurhut
Heller heeft hier zelf ook een fout gemaakt. De originele DS19 heeft een groot inlaatspruitstuk, dat is ook de reden waarom het aparte verdelerhuis werd gebruikt in combinatie met de dubbele bobines. Een conventionele verdeler past immers niet onder het spruitstuk. Het model heeft een klein spruitstuk zoals een ID19 of een latere DS19….
dat zijn van dat soort dingen waarvan ik dan denk: jammer heller, maar mij zou het nooit opgevallen zijn, zolang hij er maar fabrieksorigineel uitziet en de kleuren natuurgetrouw zijn.
onder de grille hangt nog een veerbol viel me op, de bol zelf is groen, welke kleur heeft het ‘steeltje’ aan de bol met de leidingen eraan?
mvg
sleur
Het “steeltje” is de Hogedrukregelaar die bij de oude types inderdaad onderaan de radiator “hangt” Deze is van aluminium en de bol hoort zwart te zijn..
en weer een leuk updateje, zover ben ik nu, helaas is de benzineleiding los komen zetten, je moet hem bij de carter vastpakken anders knapt vanalles af , ik ben niet helemaal tevreden over de vervuiling, een beetje minder bovenop zou wel mogen, dat word dus nog even rechtgezet
o ja waar zit de peilstok?
de foto’s:
en de uitlaat die gespoten is met een mengsel zwart/zilver, was een experimentje wat aardig uitpakt in mijn ogen
reacties zijn welkom, er komt nog veeeel meer detail op, morgen is het boutjes dag (boutje snijden, plakken, verven en hopen dat die blijft zitten)
mvg
sleurhut
ik had nog een vraag over de accessoires, was een radio leverbaar op de DS19 of kwam dit pas bij latere modellen, ik heb wel ds’en gezien met een antenne alleen dat waren allemaal ds en met 3e neus.
alvast bedankt
sleurhut
Een radio in het dash van de eerste DS19 was/is zeer zeldzaam. Er is een speciale radio “plaat” voor nodig die onder de dashboard klep werd gemonteerd.
Zie hier:
aah bedankt, dat word niks. had zo’n korte chrome antenne gezien die vlak achter de voorruit vastgemaakt moet worden, vond het wel passen bij de lijn van de auto en breekt het zwart/wit een beetje. Op internet heb ik al wel wat creatieve bouwwerken dingen gezien om de radio erin te krijgen:
tja je hebt radio nu, maar mooi is anders. ik wil de DS wel een origineel uiterlijk geven dus zelfbouw werk is niet echt een optie.
ontopic: de primer zit erop in mooie dunne laagjes, hij is mooi strak, de putjes en gaatjes zijn nu weg en hij is klaar voor lak.
het word deze combi:
Door dit geweldige weer kan ik de komende tijd nog niet spuiten, intussen word er dus wat schuurwerk gedaan, mischien in het weekend als ik het kacheltje van zolder kan krijgen.
updates volgen, echt spannend is een primerlaag niet maar het is beter als niks.
sleurhut
en wat foto’s:
(dat raam zit er gewoon even ingerukt met een plakbandje, lullig als die niet blijkt te passen als het chroom erop zit)
even een dryfit van het chassis en de veerbollen, alles moet nog verweerd worden, de verf is express wat te dik gemixt en de druk is ipv 1.5 bar op 4 bar gespoten, zo krijg je het effect dat de verf niet goed uitvloeit en in de lucht al iets droogt, zo krijg je een ruwer resultaat, soort van tectyl dus.
sleurhut
nou zoals je ziet is er nog heel veel te doen, eerst maar eens tape halen voor het afplakwerk en wat bladchroom halen
sleurhut