Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mulder schreef:Ik merk dat er door de centrale uitstroomopeningen bovenin de middenconsole wel warme lucht geblazen wordt, maar door de openingen bij de voeten niet. Kachelradiateur is al eens vervangen en zoals gezegd is warme lucht niet afwezig. Alleen zou ik na een dag buiten erg graag warme voeten krijgen. Kan ik dit ergens inschakelen?
Ik vind de kachelvoorziening ook wat tegenvallen bij -5. Een jas aan hoeft niet, maar autohandschoenen bijna wel. En m’n voeten worden ook niet zo warm als ik zou willen (in mijn geval kan dat ook nog liggen aan het ontbreken van wat isolatiemateriaal ) ‘t Kan helpen om die twee openingen dicht te doen: dan moet de warme lucht wel naar beneden. Als dat ook niet werkt: je moet natuurlijk wel de voorruitontwaseming uit zetten.
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dat heb ik geprobeerd. Toch maar eens de middelste openingen helemaal dichtgooien.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Kunt alles wel dicht doen maar warme lucht bij je voeten wordt zeer moeilijk.
Voel maar eens bij je asbak/versnelling die zijn het warmst van alle maal
dit komt door alle lekkages binnen in het kleppenstelsel
groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik heb het inmiddels gemerkt, het houdt niet over. Toch merkte ik wel degelijk verschil toen ik vervolgens alle warme lucht weer op de ruit en uit de centrale uitstroomopeningen zette. Maar lekker warme voeten… Twee paar sokken dan maar.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
En ik maar denken, dat de kachel ook nog kapot is . De kou is dus normaal.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik ben geneigd de ‘regelbaarheid’ van de luchtstroom beter te vinden in een Série 1 als in een Série 2.
Oké de blower is een vrij waardeloos ding, die luchtkleppen sluiten wellicht niet goed, allemaal waar.
Maar wat vooral veel verschil maakt, is de toestand van je koelsysteem. Als daarin veel corrosie sludge of ketelsteen aanwezig is, zal als eerste de kachelradiateur verstoppen en die moet juist goede doorstroom geven om de lucht te kunnen verwarmen die uit je roostertjes komt.
Ik vind de kachel in mijn Pallas veeeel warmer aanvoelen dan in m’n Turbodiesel, maar uit die laatste kwam dus ook een vieze troep toen ik het koelwater ververste. Helaas is dus waarschijnlijk de kachelradiator al wat dichtgeslibt.
Mijn Pallas heeft een gereinigde radiateur (hoewel ik die van de kachel ongemoeid heb gelaten), alle slangen zijn eraf geweest (en gechecked) plus ik heb handmatig alle kalk- en roestaanslag uit het motorblok geborsteld. Dat verschil merk je zowel met de koeling als de verwarming.
Ik denk er sterk over om een reinigingsmiddel in het koelsysteem van m’n Pekelteef (de turbodiesel) te gooien en zo te trachten toch nog wat meer van de zooi uit het systeem te spoelen. Dan zal het waarschijnlijk al een stuk verbeteren.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Waar denk je dan aan? Wellicht goed om te weten wat het bij jou oplevert.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Heb mijn blok gereviceerd en een nieuwe kachelradiateur maar maakt geen verschil.(bij mij)
er zitten gewoon teveel kleppen tussen de warme lucht komt nog eerder bij achterbank bij de voeten dan in het vooronder.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Mulder schreef:Waar denk je dan aan? Wellicht goed om te weten wat het bij jou oplevert.
Gisteren was hier een man van de firma Forté. Zij maken additieven, o.a. om koelsystemen te reinigen en tevens additieven die het bestaande koelwater versterken (conserverende en corrosiewerende werking verbeteren). Sorry als dit klinkt als reclame, maar je vroeg waar ik aan dacht.
Momenteel testen* we het reinigingsmiddel in een Série 1 CX waarvan zo ongeveer het gehele koelsysteem was dichtgeslibt door langdurige stilstand en -waarschijnlijk- water toevoegen aan de koelvloeistof. Zo zagen al z’n slangen eruit:
De man klaagde over een vrijwel niet werkende kachel trouwens….
Alle slangen zijn inmiddels vervangen + de kachelradiateur en nu proberen we de resterende meuk eruit te spoelen, zodat het probleem niet opnieuw op gaat treden. Ik kan me namelijk voorstellen dat diezelfde troep nog in de motor en de radiateur is achtergebleven en zich daar gedurende de jaren heeft vastgehecht.
Als jullie het leuk of informatief vinden, wil ik hier best verslag doen van de bevindingen.
Sowieso ga ik het daarna ook in de Pekelteef gooien, want ook daaruit komt naar mijn zin te weinig warmte. Dat moet warmer kunnen.
Léo
* Ik schrijf testen, maar uiteraard is dit reeds een wereldwijd beproefd middel. het is niet zo dat wij een testpanel zijn!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
La Léo schreef:Als jullie het leuk vinden..
Ja dat vinden wij leuk!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Als fabrieksaf was de warmte verdeling cx serie 2 al kl….te dus met een reinigings middel zal alles wel schoon worden,maar bij de voeten achter zal het eerder warm worden dan in het vooronder.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Hmmm,
lijkt mij de oplossing heel simpel als je warme voeten wil hebben moet je achterin gaan zitten.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
F.SvM schreef:Heb mijn blok gereviceerd en een nieuwe kachelradiateur maar maakt geen verschil.(bij mij)
er zitten gewoon teveel kleppen tussen de warme lucht komt nog eerder bij achterbank bij de voeten dan in het vooronder.
Dat verklaart waarom ik dacht stoelverwarming te hebben.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
bogaard77 schreef:La Léo schreef:Als jullie het leuk vinden..
Ja dat vinden wij leuk!
Graag! Ik heb ook last van een nauwelijks werkende verwarming dus elke verbetering is welkom.
Mark Gielen schreef:Hmmm,
lijkt mij de oplossing heel simpel als je warme voeten wil hebben moet je achterin gaan zitten.
Mark
Of een prestige kopen, dan wil je zowiezo achterin zitten
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik heb best lange benen maar dat red ik net niet vrees ik.
Maar goed, lekker veel schakelen dus, dan heb ik in ieder geval warme handen.
Over schakelen gesproken: één van de plastic lipjes op de middentunnel die de pookhoes op zijn plek houdt is blijkbaar ooit afgebroken. Gevolg is dat de pookhoes om de haverklap losschiet. Is er een handigheidje om dit weer onzichtbaar maar stevig vast te zetten? Ik meen dat GSM hier een oplossing voor had, maar kan dat nergens meer terugvinden.
De lipjes op het plastic raampje onderaan de pookhoes zijn trouwens nog gewoon heel.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”