Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Na 10 jaar ZX diesel moet ik misschien toch maar eens over naar iets moderners… Een auto die minstens zo lekker rijdt en dan lijkt me een Xsara wel wat. Ik heb er nu een op het oog, maar vraag me af of de prijs wel reeël is…......
Xsara Turbodiesel phase 1, bouwjaar 2000, 235.000 km.(NAP), 5-deurs met airco, nieuwe banden en distributie. Vraagprijs 2.750,- . Wat vinden jullie Xsaravrinden er van ?
.... voordat ik er verliefd op word: het is mijn favoriete uitvoering: een late phase 1, TD, airco, 5-deurs, ziet er mooi uit…..
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Mits up-to-date en vooral afdoende onderhoud en mits de prijs onderhandelbaar is, is het een acceptabele prijs. Uiteraard ook alleen als de auto er ook netjes uitziet.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Als je op de marktplaats als referentie afgaat dan zijn er vanaf die prijs alleen maar phase II met hdi motoren. Dit geld voor een phase1 dan moet ie wel smetteloos zijn hoor.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Het is dat ik een goede auto heb, ander was dit wel wat voor mij geweest
Mits de km-stand klopt en echt aantoonbaar is, en verder in een nette staat, is het een mooie prijs. Dat je ook een type-2 HDI heb voor dat bedrag is waar, maar een type-1, en vooral de laatsten uit 99/2000, zijn kwalitatief de beste Xsara’s, type-2 en 3 zijn minder. In deze Xsara zit nog de “oude” XUD9 motor, weliswaar met wat electronica eraan, maar niet met de nadelen van een DW8 die gevoelig is voor klepspeling. Of dure onderdelen zoals commonrail verstuivers en pomp, waarbij het niet de vraag is of ze ooit kapot gaan, maar wanneer, en die kans is op km-standen boven de 200K aanzienlijk groter.
Wel moet je opletten voor de D-riem, deze Xsara zit tegen zijn riemwissel aan.
Ik zou zeggen, gebruik dat om over de prijs te onderhandelen.
Wat marcules al zij, voor deze prijs heb je een phase 2 met veel minder km, ik vind deze minimaal 1200 te duur.
C3 Pluriel 2003
Als ie er nog goed uitziet, en goed onderhouden is, waarom niet?
Maar ik zou zeker eens zoeken naar vergelijkbare auto’s.
Precies, en met deze heb je de betrouwbaarheid van de oerdegelijke XUD9 motor.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Er zijn heel veel Hdi’s die probleemloos functioneren. De mijne heb ik gekocht met 218.000km en ik rij nu al bijna 100.000 km. zonder enkel probleem. Hiervoor had ik een TD met het XUD blok. Deze begaf het met 340.000 km.
Dus het per definitie kiezen voor een XUD boven een Hdi vind ik veel te kort door de bocht.
Jeroen
Dat is niet kort door de bocht, maar gewoon de feiten.
De XUD heeft een bewezen betrouwbare geschiedenis wat brandstofsysteem betreft, de HDI heeft dat niet, commonrail verstuivers en pomp gaan een keer kapot voordat je de 500K heb bereikt, dat geld helaas eigenlijk voor elke commonrail motor. Mijn XUD gaat richting de 340K en loopt nog steeds als een naaimachientje
Mijn volgende auto word ook een HDI, de stilte, soeplesse en zuinigheid spreken me wel aan.
Maar goed, ik zit nu éénmaal in het dieselwereldje, waardoor het voor mij wat makkelijker en vaak ook goedkoper is om aan onderdelen te komen
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
De XUD heeft dan wel een stevig brandstofsysteem, hij heeft ook nog wel eens de neiging om een voorkamertje in de cilinder te laten vallen, een drijfstanglager op te eten en in het ergste geval zelfs een drijfstang naar buiten te steken. Ik ben ook erg te spreken over mijn XUD, maar om hem nou oersterk te noemen vergeleken met een HDi gaat wel wat ver.
Eveneens ben ik tevens ook.
Dat ligt allemaal aan het rijgedrag, rij je netjes en rustig dan gaat een XUD heel lang mee zonder grote kosten. De Berlingo en Partner bestelbusjes zijn niet voor niets vaak een ongeblazen 1.9D XUD of DW8, die zijn gewoon veel meer hufterproof dan een HDI.
De gevallen van een voorkamer/drijfstanglager zijn overigens erg zeldzaam, dat kun je niet zeggen van de sneuvelende commonrail pompen en verstuivers, waarbij je al snel 1000 euro lichter ben. Dieselspecialisten verdienen goud geld aan deze onderdelen, die worden met bakken naar binnen geschoven voor revisie of reparatie.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Rijgedrag is net zo goed natuurlijk ook van invloed op de levensduur van een HDi. En laten we eerlijk zijn: veel van die HDi-machines liepen in de lease, een notoir hufterige groep automobilisten (de goede niet te na gesproken, uiteraard). De Xsara Break HDi van I. heeft nu ongeveer 330k gelopen en draait nog als een zonnetje
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat is inderdaad het grootste gevaar van een ex-leasebak, dat ze afgetrapt zijn
Mijn volgende auto word absoluut een (Xsara) HDI, dan zal ik er ook aan moeten geloven, ik heb nog 2 jaar om me technisch en mentaal helemaal voor te bereiden, tegen die tijd is mijn TD wel opgereden.
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ZX1.4i schreef:een type-1, en vooral de laatsten uit 99/2000, zijn kwalitatief de beste Xsara’s, type-2 en 3 zijn minder.
Waarom zijn die minder?
Hehe, ik wist wel dat jij dat zou gaan vragen
Ik ga hierbij uit van mijn persoonlijke ervaring met mijn type-1 en de type-2 en 3 waar ik weleens aan gesleuteld heb, waaronder jouw vorige Xsara. Om even een paar voorbeelden te noemen, geen blanke laklaag op niet zichtbare delen, zoals onderkant van de deuren. Slordig gepuntlaste plaatje boven de radiateur, en zo zullen er wel meer dingen zijn.
Gelukkig zijn er ook pluspunten, zoals de elektronica, daar hoor je opvallend weinig over, in tegenstelling tot opvolgende C-Modellen.
ZX1.4i schreef:Wel moet je opletten voor de D-riem, deze Xsara zit tegen zijn riemwissel aan.
Ik zou zeggen, gebruik dat om over de prijs te onderhandelen.
GerbenZX schreef:Xsara Turbodiesel phase 1, bouwjaar 2000, 235.000 km.(NAP), 5-deurs met airco, nieuwe banden en distributie.