Valse melding motortemperatuur
Verbiest
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 01-02-2010

Gepost: 01 februari 2010 01:32 PM

Sinds enige tijd heb ik een vreemde storing : de temperatuurmeter loopt plotseling op van bedrijfstemperatuur naar oververhit, met signaal zowel op het dashboard “STOPPEN motortemperatuur !” als akoestisch (vervelend piepsignaal).  Dit gebeurt in een fractie van een seconde zonder dat de motor daadwerkelijk oververhit is en blijft duren tot ik de motor gedurende een tiental minuten stilleg.  Het probleem komt meestal voor wanneer ik een paar kilometer heb gereden, maar niet alle dagen.  De temperatuursonde werd reeds tweemaal vervangen zonder resultaat.  Mijn dealer weet geen blijf met het probleem, dacht aan een kortsluiting of iets dergelijks en heeft alle bekabeling uitgetest, zonder resultaat, en heeft het opgegeven… Mijn Picasso is van het jaar 2000 (156.000 km).  Kan iemand mij helpen a.u.b.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 01 februari 2010 01:39 PM
  [ # 1 ]

Welkom Verbiest.

Het zou wellicht wat helpen als je erbij vermeld om wat voor een motor het gaat. Wink

Profiel  
 
Verbiest
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 01-02-2010

Gepost: 01 februari 2010 11:49 PM
  [ # 2 ]

Het is een benzinemotor 1.8i -16V

Profiel  
 
Verbiest
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 01-02-2010

Gepost: 01 juli 2010 10:07 AM
  [ # 3 ]

Probleem nog steeds niet opgelost, maar zodra de buitentemperatuur stijgt boven de -5° C is er geen probleem.  Dus sedert de voorbije winter heeft het fenomeen zich niet meer voorgedaan.  Intussen heb ik via een vriend die vanuit zijn functie contact kan leggen met Citroën Frankrijk vernomen dat het probleem zich zou voordoen omwille van een defekte lambdasonde.  Zo zijn er twee, één voor en één na de catalysator.  Het is een dure grap om deze te vervangen.  Echter zouden de lambdasondes moeten uitgetest worden onder vriestemperatuur.  M.a.w. de lambdasondes zouden eerst moeten worden bevroren en dan uitgemeten. Mijn garage kan dit niet.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 juli 2010 11:13 AM
  [ # 4 ]
tilanus schreef:

Welkom Verbiest.

Het zou wellicht wat helpen als je erbij vermeld om wat voor een motor het gaat. Wink

Wellicht een idee je auto even in het register toe te voegen

 

Profiel  
 
Gino & Kim
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 30-10-2009

Gepost: 22 december 2010 07:48 AM
  [ # 5 ]

Hallo,

Ik hetzelfde probleem…Zelfde type auto en motor. Wat was het nou ? Wat heeft u vervangen ?
Graag hoor ik het van u.

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 23 december 2010 12:47 PM
  [ # 6 ]

Een ideetje, wie weet wel nuttig:
Als je iemand weet die een CO2-gasfles (koolzuurgas) heeft, kan je zo’n beetje sneeuw mee krijgen, net zoals met een co2 brandblusser, de witte rook die daar uitkomt is door de koude (wat overigens het vuur niet dooft, de co2 zelf doet dat).
Misschien dat je de sondes kan laten afkoelen met een co2-blusser, gewone co2-blussers kunnen terug hervuld worden gewoonlijk en de meeste garages hebben er wel denk ik, moeten er wel 1 hebben denk ik zelfs omwille van veiligheid. In een gewone auto zit geen co2 blusser denk ik (weet het eigenlijk niet, zou moeten kijken red face ), als die er wel in zit is die waarschijnlijk niet hervulbaar.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
patje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 10-10-2009

Gepost: 25 december 2010 08:37 AM
  [ # 7 ]

had hetzelfde met mijn picasso 1800 16v 2002. Van het ene moment op het andere temperatuur te warm. Motorblok was koud, lucht instroom binnen lauw (bij maximumtemperatuur instelling).
Na 10 minuten motor uit, melding weg.
Bleek dat thermostaat niet open ging en dus defect was. Nieuwe thermostaat erin, klaar.
Gisteren nog laten repareren. Na reparatie alles weer in orde. Binnentemperatuur weer goed te regelen. Motortemperatuur weer perfect in orde.
christmas

love
picasso 1800 16 v 2002
police

Profiel  
 
yamahathundercat6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 21-03-2009

Gepost: 30 december 2010 06:18 PM
  [ # 8 ]

Heb dus sinds 2 dagen identiek probleem.
Ook bij op contact zetten van auto met koude motor meteen de melding “stoppen-hoge motortemperatuur”, waarbij de temperatuurmeter koelvloeistof meteen geheel gevuld is.
Het kan dus zeer beslist niet liggen aan een te hoge temperatuur, en daarom ben ik ook gewoon door gereden naar huis. Had al de intentie om deze melding gewoon te laten verdwijnen door een reset van boordcomputer, maar garage-bezoek heeft nog niet kunnen plaatsvinden ( misschien is iemand bekend met het zelf kunnen resetten van deze melding, net als interval-servicebeurten resetten?)
De melding is niet consequent, want heb inmiddels ook al 2 keer deze niet ontvangen toen ik auto startte.
Het betreft trouwens een Xsara Picasso uit 2002

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook