Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
jef scholliers schreef:Nee please ! Maar het is er dus terug in te krijgen ? Voor de rest moet ik zeggen dat alles heel proper aan het worden is.
Er is ook geen enkele bout gebroken of dergelijke, en de nieuwe dichtingen krijgen stilaan hun plaats.De zuigerkoppen zijn zwart, is dat normaal ?
Het is inderdaad netjes terug te krijgen, ik heb de boel ook volledig uit elkaar gehad.
Kwa zuigerkoppen: klopt het dat je de verbrandingsruimte al schoongemaakt hebt? Het ziet er wat zwart uit allemaal, maar dat is geen reden tot angst, dan heeft ie hooguit een beetje rijk gedraaid de laatste tijd.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De cylinder heeft een ‘zoek’randje. MEt een beetje wiebelen en olie schuift de zuiger er zo in.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ok, dan was ik niet volhardend genoeg
bogaard77 schreef:De cylinder heeft een ‘zoek’randje. MEt een beetje wiebelen en olie schuift de zuiger er zo in.
Bij mij zitten er nog slotjes in de zuigers, weet niet of die op alle gs/a’s zitten, maar daar moet je wel mee opletten dat de openingen ‘r goed voor liggen, anders krijg je de zuiger er nooit in.
“en als het niet past, dan maken we het pas!”
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Begrijp ik het nu goed: Is Jef aan het sleutelen zonder werkplaatshandboek?
Weet je wel waar je mee bezig bent Jef? Ik hoop het wel, maar krijg niet echt die indruk.
Succes met het vervolg maar: Begin niet aan klussen die je niet aan kan.
Citroen!
jef scholliers schreef:Zo, fan eraf. Maar… Ik heb per ongeluk de hele zaak opengehaald, waardoor de zuigers nu aan één kant helemaal loszitten.
Mooi, dat wel, maar hoe krijg ik dat weer in elkaar ? Die segmenten enzo, hoe krijg ik dat weer in die buis ?De rest lukt allemaal vrij aardig, aan de andere kant ben ik gewaarschuwd en gaat alleen dat buitenste stuk eraf.
Lekker bezig!
Zeker niet je eigen vloer? of moest je hem toch nog in de olie zetten?
Het gaat fantastisch ! Maak je geen zorgen over mijn vloer, die moet inderdaad toch weg.
Maar het poetsen en dichten van de motor is gewoon een droom die uitkomt voor mij. Voor zij die zich nog zorgen maken, ik heb nu een zeer praktisch online wphb.
Stap voor stap dus.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
jef scholliers schreef:Nog een vraagje. Hoe krijg ik die grijze aluminium ringetjes eruit ?
De tuimelaarassen zitten geborgd door een inbusboutje en door de draadeinden die het kleppendeksel vasthouden. Die moet je dus allebei verwijderen. Als het goed is kan je dan de tuimelaarassen heen en weer bewegen en dan vallen die alu ringetjes er zo uit.
Hoe verwijder je zo’n draadeind ? Verder alles normaal, wat betreft die zuigers ?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Je kunt die alu ringetjes ook met een tang of schroevedraaier eruit pakken na het boutje ervoor weg gedraaid te hebben. Kan de tuimelaaras blijven zitten.
Dat de zuiger bruin/zwart is is normaal. Je kunt het schoon maken.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
jef scholliers schreef:Hoe verwijder je zo’n draadeind ? Verder alles normaal, wat betreft die zuigers ?
Tsja, het makkelijkst is er gewoon twee moertjes opdraaien en die vast tegen elkaar aan draaien. Dan kan je vervolgens door het onderste moertje ‘los’ te draaien het draadeind loskrijgen omdat het onderste moertje zich dan vastdraait tegen het bovenste.
Wat betreft zuigers: volgens mij niet heel vreemd hoor.
En wat citro-power beschrijft lukte mij niet, ik kreeg ze er niet netjes uit, toen heb ik de tip van v Bemmelen gehad om de tuimelaarassen te ontborgen.
Wat Frank beschrijft eindigt bij mij in het voorlopig enige (ligt aan mij he Frank, niet aan jou !!) beschadigde stuk aan het hele blok, met name dat ringetje zelf. Dat wil er met geen tang uit ! Het lijkt mij ook logisch dat ze er zo uit moeten, maar ze willen dat blijkbaar niet.
En hoe sterk moet dat draadeind er terug in gedraaid worden ?
mkatgert schreef:jef scholliers schreef:Nog een vraagje. Hoe krijg ik die grijze aluminium ringetjes eruit ?
De tuimelaarassen zitten geborgd door een inbusboutje en door de draadeinden die het kleppendeksel vasthouden. Die moet je dus allebei verwijderen. Als het goed is kan je dan de tuimelaarassen heen en weer bewegen en dan vallen die alu ringetjes er zo uit.
Na demontage van de borging maak ik ‘t deel waar de ‘tuimelaar as door loopt warm met een verfstripper.
Anders loopt ‘t veel te zuur.
“en als het niet past, dan maken we het pas!”
Hallo,
ik geloof dat ik er bijna door ben. Alleen de hogedrukpomp die krijg ik er niet af. Daar zitten een aantal bouten in, die heb ik los, maar hoe komt de pomp er af ?
Voor de rest denk ik niet dat ik veel vergeten ben.