Lucas EPIC voor 2.1 TD montage en op tijd stellen
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 december 2010 02:45 PM

Bij de voorbereiding voor de uitwisseling van een lekkende voor een droge de volgende vragen:

De volgende strategie lijkt mij begaanbaar:

1 Motor op BDP zetten. (wat is de handigste list? Tornen met een dopsleutel op het krukastandwiel via de wielkast?).
2 Positie brandstofpomp checken via??? een paspen in een gat? Waar zit dat? Correspondeert die positie met BDP?
3 Kapje van de nokkenriem verwijderen.
4 Riem en tandwiel brandstofpomp merken.
5 Riem ter weerszijden van het tandwiel vastklemmen aan de kap??
6 Spanrol lossen??
7 Nieuwe pomp in positie zetten.
8 Brandstofpomp eruit en nieuwe erin. Pomp van de steun of met steun en al?

Wat demonteer je allemaal om er redelijk bij te kunnen?
Dus toch nog al wat vragen. En misschien wel een verkeerde aanpak.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 22 december 2010 05:53 PM
  [ # 1 ]
JanSr schreef:

De volgende strategie lijkt mij begaanbaar:

1 Motor op BDP zetten. (wat is de handigste list? Tornen met een dopsleutel op het krukastandwiel via de wielkast?).

Jep

2 Positie brandstofpomp checken via??? een paspen in een gat? Waar zit dat? Correspondeert die positie met BDP?

Paspen in zowel nokkenastandwiel en pomptandwiel, M8 ofzo?

3 Kapje van de nokkenriem verwijderen.
4 Riem en tandwiel brandstofpomp merken.
5 Riem ter weerszijden van het tandwiel vastklemmen aan de kap??
6 Spanrol lossen??

Je kan beter de hele d-riem lossen en alle kappen want je krijgt die pomp niet makkelijk van het tandwiel af. Daar heb je nog een raar poulietrekkertje voor nodig of een smal hamertje ofzo. Je moet het pompwiel sowieso op spanning houden als je de riem niet wil loshalen en zelfs dan heb je hog risico op het verspringen van de riem.. Ik heb het geprobeerd maar had er geen fijn gevoel bij.

7 Nieuwe pomp in positie zetten.
8 Brandstofpomp eruit en nieuwe erin. Pomp van de steun of met steun en al?

POmp haal je van de steun, want die steun kan je niet eens loskrijgen met pomp in positie

Wat demonteer je allemaal om er redelijk bij te kunnen?
Dus toch nog al wat vragen. En misschien wel een verkeerde aanpak.

Eigenlijk hele distributie dus; daarna kabelboomgootje, carterontluchtingvan het olievulvaatje, verstuiverleidingen (en daarom ook de plastic inlaat met alle slangen natuurlijk).
Onder de verstuiver uitgangen zit een bout waarmee de pomp vast zit, aan distri kant van de pomp zitten 3 maat 13 bouten, 2 kan je van boven zien, 1 zit aan de onderkant. Je komt er niet lekker bij. Dopje 13 en kniestuk voor de onderkant.
Poulie los van de pomp, dan kan je de pomp er zo uit schuiven.

Opbouw is redelijk reverse order. Voor het op tijd zettenmoet je die onderste zwarte bout loshalen,hier zit een gaatje achter waar een pen van 0.8~0.9mm invalt. Je moet de pomp heen en weer wiegen om het te voelen. Het kán met de dynamo en HD pomp in plaats maar dat is echt lastig en je voelt maar moeilijk of hij erin zit (de pen schuift ineens 5mm verder naar binnen; duidelijk te voelen dus). Je kan er een 1mm electrode voor gebruiken die je beetje afschuurt en buigt.

Het mooiste is om de steun van de HD pomp en dynamo los te halen dan kan je beter kijken en voelen.
Dan kan je ook die demperveer van de demperrol controleren (gaan snel stuk en dan kan je multiriem eraf lopen en de d-riem meenemen).

Denk dat ik zo alles in een notedop wel heb beschreven Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 december 2010 07:45 PM
  [ # 2 ]

en, als de pomp gelekt heeft zéér goed kijken of de distributieriem wel terug gezet kan worden. Eigenlijk moet je dat uberhaupt niet doen en gewoon een nieuwe riem monteren…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 december 2010 03:18 PM
  [ # 3 ]

En, zit ie er al op? Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 24 december 2010 03:40 PM
  [ # 4 ]

Gezien het barre weer (ik sleutel buiten) heb ik de operatie uitbesteed, a.s. dindsdag.
Ook erg benieuwd.
Inderdaad Waterman, de nieuwe nokkenriem ligt klaar.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook