2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
automatisch resetten
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 december 2010 10:46 PM
  [ # 16 ]

Gelukkig Razz

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 25 december 2010 02:18 PM
  [ # 17 ]

Die garagetruuk heb ik ook eens meegemaakt. Als het druk is en de Lexia is in gebruik kan het handig zijn. Er is eer racistisch ezelsbruggetje bij, zoiets als : Eerst de zwarte er uit, dan de witte, daarna de witte er weer in en dan de zwarte.

Wat je ook nogal eens tegenkomt is dat ze de zaak niet uitgelezen krijgen met de Lexia. Dat overkwam mij recentelijk ook, toen de tweede XM op mijn oprit kwam. Je moet die Lexia wel helemaal tot de beginstand terugbrengen om een andere auto uitgelezen te krijgen. Dan werkt het toch ook het beste met het VIN nummer en het ORG nummer. Scheelt weer lang zoeken. Veel garagisten zijn de mensen al lang kwijt die daar verstand van hadden.

Tenslotte gaat er niets kapotter dan er al was. Als het gaat om de bekende stuursensor fout kan je na een reset soms weer maanden doorrijden voor dat het weer gebeurt.
Is er een elektroklep met een slecht contact of een Solid State Relais uitgefikt blijft de boel gewoon in storing.

Overigens: het hydractieflampje blijft uit bij elke storing. Als het dus iets serieus is zoals een uitgefikte VN015 dan gaat de VC direct na inschakelen weer in storing.

Daarom is die garagetruuk soms niet zo gek.

Uiteraard is er maar één echte oplossing: De oorzaak wegnemen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 december 2010 02:25 PM
  [ # 18 ]

Waar het om gaat is dat he met een dergelijk trucje totaal geen idee hebt wat de storing veroorzaakt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 december 2010 02:27 PM
  [ # 19 ]

Juist! Gewoon maken dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 25 december 2010 02:42 PM
  [ # 20 ]

In mijn herinnering ligt trouwens dat je de VC van een ‘98-er niet met het knipperkastje kan uitlezen en resetten. In ieder geval kon het bij mijn ex ‘99-er niet. Volgens mij geldt dat voor type 3 (v.a. medio ‘97). Dus je moet iemand met een Lexia hebben.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 25 december 2010 02:51 PM
  [ # 21 ]

Waar het om gaat is dat he met een dergelijk trucje totaal geen idee hebt wat de storing veroorzaakt

Bijna helemaal waar.
Er zijn twee soorten fouten: serieuze en minder serieuze.
Bijvoorbeeld die stuursensorfout treedt soms op als er wat stof in dat ding zit.
Na een reset kan je soms tijden doorrijden voor het weer optreedt. Bij mij nu al weer enkele maanden.
Dat kan het verschil uitmaken tussen een winterklus of een zomerklus.

1 Als je reset zonder uitlezen en het lampje gaat weer aan bij elke start is het kennelijk zo’n tijdelijke storing geweest.

2 Gaat het lampje niet aan na de reset dan heb je een serieuze storing.
In dat geval rest er niets anders dan repareren of hobbelen.

Ik heb het over geval 1. Dat kan dus handig zijn als je geen Lexia in de buurt hebt.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 december 2010 04:39 PM
  [ # 22 ]

Jan, als je het niet uitleest KUN je niet weten of het wel of niet serieus is. Tot je dat wel weet is alles niet meer dan een aanname… thats the whole point…

Profiel  
 
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 25 december 2010 10:26 PM
  [ # 23 ]

in de eerste plaats bedankt voor alle reacties; het mag duidelijk zijn dat ik ook liever weet wat er aan de hand is,zeker nadat handmatig resetten het lampje niet laat branden!!
wie helpt me verder?; voor deskundig advies/uitlezen met een Lexia (hoeft natuurlijk niet voor niets) wil ik best een stukje rijden-dat is namelijk helemaal geen straf in een Exclusive!!
met nog de beste kerstwensen!!

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 25 december 2010 10:37 PM
  [ # 24 ]

Ik loop toevalling tegen deze aan in Den Haag.
Vraagt 25 euro, maar je zou “no cure, no pay” met hem kunnen afspreken.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 26 december 2010 01:05 AM
  [ # 25 ]
laatste auto schreef:

in de eerste plaats bedankt voor alle reacties; het mag duidelijk zijn dat ik ook liever weet wat er aan de hand is,zeker nadat handmatig resetten het lampje niet laat branden!!

Is je lampje niet gewoon kapot? Is te testen door de schakelaar op sportstand te zetten. Als je lampje dan uit blijft, moet je gewoon het lampje vervangen.

wie helpt me verder?; voor deskundig advies/uitlezen met een Lexia (hoeft natuurlijk niet voor niets) wil ik best een stukje rijden-dat is namelijk helemaal geen straf in een Exclusive!!
met nog de beste kerstwensen!!

Deventer is denk ik iets te ver voor ‘een stukje rijden’, zo niet dan ben je welkom.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 26 december 2010 12:45 PM
  [ # 26 ]

Brian,was het leven maar zo simpel; het lampje is ok en ja, Deventer is iets te ver, maar bedankt voor je aanbod!!

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 27 december 2010 03:55 PM
  [ # 27 ]

In je profiel staat Den Haag, bel anders Civer voor een 2nd opinie. Als dat niet lukt, ik zit in het Westland met een Lexia.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 27 december 2010 06:10 PM
  [ # 28 ]

Ben weer wat wijzer geworden!? Vandaag is geprobeerd de computer uit te lezen met een Brainbee ST-6000 en dat lukte niet omdat er geen verbinding tot stand kwam met de autocomputer.
Nu schoot me te binnen dat in de gegevens die bij de auto meekwamen stond dat er een andere computer is gemonteerd een paar jaar geleden; volgens de Brainbee meneer zou daar het probleem van het niet kunnen uitlezen kunnen liggen, hij had het erover dat die nieuwe computer niet aangemeld zou zijn aan de auto…..
Wat nu te doen?????

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 27 december 2010 07:55 PM
  [ # 29 ]

Als Mr Brainbee geen Citroën-specialist was, dan zou je die misschien eerst kunnen opzoeken, bij voorkeur één die graag/veel XM’s doet…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 27 december 2010 08:11 PM
  [ # 30 ]

volgens de Brainbee meneer zou daar het probleem van het niet kunnen uitlezen kunnen liggen, hij had het erover dat die nieuwe computer niet aangemeld zou zijn aan de auto…..

Dat moet haast wel onzin zijn. Aanmelden moet bij auto’s met een Canbus systeem. De XM heeft dat niet.
Voor het uitlezen van een XM heb je een ding nodig dat het protocol begrijpt van de XM. Het is niets bijzonders, alleen anders dan het merendeel van de auto’s uit die tijd. Gewoon:

De tweede hoofdwet van Citroen: Het kan niet schelen of het beter is, als het maar anders is.

Dus: een knipperkastje of een Lexia.

Dan nog iets over onnodige paniek.
Als een hydractief systeem in storing staat worden de hyractiefkleppen niet geschakeld, ze staan gewoon dicht. Dat is hetzelfde als rijden in de sportstand. Er gaat niets kapot ook niet kapotter dan het al was. Het is alleen minder comfortabel.

Daarom is de garagetruuk best handig: Ook als je niet weet wat de fout was kan je geluk hebben dat je te maken hebt met een tijdelijke fout, bijvoorbeeld een sensor die soms stoort, zoals de stuursensor of de wagenhoogte sensor.
Door de reset wordt de storing opgeheven. Zolang de sensor geen storing heeft rijd je dan (soms maanden) gewoon netjes hydractief.
Anders is het wanneer je te maken hebt met een niet tijdelijke storing, zoals een defecte elektroklep. Ook na een reset blijft de VC dan in storing.
Anders dan sommigen blijven beweren weet je na zo’n blinde reset dus wel iets: Het was tijdelijk of niet. En dat is meer dan voor die blinde reset.

Tenslotte: Als ze een nieuwe VC hebben hebben geplaatst zou dat kunnen zijn vanwege kapotte diodes in één of beide elektrokleppen, helaas een veel voorkomend XM kwaaltje. Helaas gaat die nieuwe VC dan ook weer snel kapot, zolang je niets doet aan die diodes of die electrokleppen. Echt een verraderlijk probleem: Diodes kapot=VC kapot. Nieuwe Elektrokleppen helpt niet omdat je VC dan al kapot is.
Dus: Mijn gok in jou geval is een VC met één of twee uitgefikte vermogenstransitors.
Dat kan je ook zonder Lexia vrij eenvoudig vaststellen. Daar is veel en helder over geschreven http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=262, dus dat hoeft hier niet meer.
Ik heb net weer wat van die spullen besteld. De verzendkosten evenaren de onderdelen.

Verder welkom voor een Lexia test: in de 033 buurt. Gratis test en koffie.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook