Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Aanmelden is idd onzin. Compatibele VC’s zijn “plug and play”. Je kan ze zo omwisselen en werken (even afgezien van uitgefikte VN’s door kapotte diodes).
Waar heeft die Brainbee meneer (die van marktplaats?) z’n Brainbee aangesloten? Onder het dashboard? En heeft hij de goede pinnen voor de VC gebruikt? Beste kans dat die Brainbee helemaal geen VC kent, alleen de hoofdcomputer.
O ja, nogmaals, knipperkastje gaat niet werken op jouw VC.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
JanSr schreef:volgens de Brainbee meneer zou daar het probleem van het niet kunnen uitlezen kunnen liggen, hij had het erover dat die nieuwe computer niet aangemeld zou zijn aan de auto…..
Dat moet haast wel onzin zijn. Aanmelden moet bij auto’s met een Canbus systeem. De XM heeft dat niet.
Voor het uitlezen van een XM heb je een ding nodig dat het protocol begrijpt van de XM. Het is niets bijzonders, alleen anders dan het merendeel van de auto’s uit die tijd. Gewoon:De tweede hoofdwet van Citroen: Het kan niet schelen of het beter is, als het maar anders is.
LOL
Dus: een knipperkastje of een Lexia.
Dan nog iets over onnodige paniek.
Als een hydractief systeem in storing staat worden de hyractiefkleppen niet geschakeld, ze staan gewoon dicht. Dat is hetzelfde als rijden in de sportstand.
Dat geldt alleen bij HA1. Bij HA2 is het afhankelijk van de storing of de kleppen dicht blijven of open gaan.
Er gaat niets kapot ook niet kapotter dan het al was. Het is alleen minder comfortabel.
Daarom is de garagetruuk best handig: Ook als je niet weet wat de fout was kan je geluk hebben dat je te maken hebt met een tijdelijke fout, bijvoorbeeld een sensor die soms stoort, zoals de stuursensor of de wagenhoogte sensor.
Door de reset wordt de storing opgeheven. Zolang de sensor geen storing heeft rijd je dan (soms maanden) gewoon netjes hydractief.
Anders is het wanneer je te maken hebt met een niet tijdelijke storing, zoals een defecte elektroklep. Ook na een reset blijft de VC dan in storing.
Anders dan sommigen blijven beweren weet je na zo’n blinde reset dus wel iets: Het was tijdelijk of niet. En dat is meer dan voor die blinde reset.Tenslotte: Als ze een nieuwe VC hebben hebben geplaatst zou dat kunnen zijn vanwege kapotte diodes in één of beide elektrokleppen, helaas een veel voorkomend XM kwaaltje. Helaas gaat die nieuwe VC dan ook weer snel kapot, zolang je niets doet aan die diodes of die electrokleppen. Echt een verraderlijk probleem: Diodes kapot=VC kapot. Nieuwe Elektrokleppen helpt niet omdat je VC dan al kapot is.
Dus: Mijn gok in jou geval is een VC met één of twee uitgefikte vermogenstransitors.
Dat kan je ook zonder Lexia vrij eenvoudig vaststellen. Daar is veel en helder over geschreven http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=262, dus dat hoeft hier niet meer.
Ik heb net weer wat van die spullen besteld. De verzendkosten evenaren de onderdelen.Verder welkom voor een Lexia test: in de 033 buurt. Gratis test en koffie.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Brian heeft daar een punt dat ik graag opgehelderd zag. Best interessant.
H2 heeft een soort noodloop die voelbaar minder hard is dan de sportstand.
Waar vinden we tekst en uitleg over hoe dat precies zit?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
door Brian online gezet een zeer uitgebreid document over de werking van HA2. Aan het einde van het document staat uitgelegd hoe de VC met gedetecteerde fouten omgaat.
JanSR, hoe gaat het resettrucje precies? Stekkers los bij contact aan? hoelang wachten?
Garage vond bij mijn V6 excl 2000 ook stuurhoeksensorfout, na resetten via de Lexia functioneerde hydractieflampje weer normaal, na een maand weer niet. Merk trouwens niet veel verschil in veergedrag.
groet,
Jaap
Jaap / XM V6 Exclusive autom. 2000 / Auris Full Hybrid 2011
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
JanSr schreef:Brian heeft daar een punt dat ik graag opgehelderd zag. Best interessant.
H2 heeft een soort noodloop die voelbaar minder hard is dan de sportstand.Waar vinden we tekst en uitleg over hoe dat precies zit?
In het kort komt het hier op neer:
Een aantal storingen zorgt voor een continu harde stand, een aantal ook niet. Bij de tweede soort functioneert de VC normaal, maar moet het met minder input doen. Bijvoorbeeld de body movement sensor. De VC gaat normaal gesproken naar de harde stand als de body movement sensor een te grote uitslag meet. Als de body movement sensor stuk is, of geen signaal aan de VC levert, dan doet die sensor dus gewoon niet mee. De VC merkt wel dat er geen input is, en het HA-lampje zal dan ook niet oplichten bij het op contact zetten, maar verder merk je er niets van. Het enige verschil is dat als je in een situatie komt dat input uit de andere sensoren geen aanleiding geeft voor de VC om naar hard te schakelen, de VC dan dus ook niet naar hard schakelt, terwijl bij een wel goed werkende body movement sensor er misschien een te grote roll was gemeten en de VC naar hard was geschakeld.
Alleen storingen aan de voeding van de VC of storingen verband houdend met het functioneren van de electrokleppen zorgen voor een continu harde stand.
Een storing aan de snelhiedssensor, laat de VC rekenen met een continue snelheid van 100 km/u.
Alle andere sensorfouten laten de VC gewoon in de automatische stand staan. Hierbij is het mij niet duidelijk of de automatische stand in dit geval de normaal- of sportstand is. Misschien bij HA1 in de comfort en bij HA2 in de sportstand. Bij HA2 is de sprotstand immers nog steeds een automatische stand. Details verder in het hiervoor genoemde document.
Een andere vrij goede bron voor allerlei Citroën-techniek-weetjes is de Citroën Technical Guide.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
XMofiel schreef:JanSR, hoe gaat het resettrucje precies? Stekkers los bij contact aan? hoelang wachten?
Garage vond bij mijn V6 excl 2000 ook stuurhoeksensorfout, na resetten via de Lexia functioneerde hydractieflampje weer normaal, na een maand weer niet. Merk trouwens niet veel verschil in veergedrag.groet,
Jaap
Op een andere manier resetten zal geen zin hebben. De stuurhoeksensorfout wordt vrijwel altijd veroorzaakt door vervuiling van de optische sensor. Zolang je die niet schoonmaakt zal de fout vroeg of laat weer terug komen. Dat je niet veel verschil in veergedrag merkt klopt, zie mijn voorgaande post.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
XMofiel schreef:JanSR, hoe gaat het resettrucje precies? Stekkers los bij contact aan? hoelang wachten?
Garage vond bij mijn V6 excl 2000 ook stuurhoeksensorfout, na resetten via de Lexia functioneerde hydractieflampje weer normaal, na een maand weer niet. Merk trouwens niet veel verschil in veergedrag.groet,
Jaap
Ik zou precies dezelfde vraag willen stellen. Ik heb het net geprobeert en het werkte (nog) niet.
In het verleden ook vaak last van de stuurhoeksencor gehad.
Groeten Manus.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik zou precies hetzelfde antwoord willen geven.
Zolang je de stuurhoeksensor niet schoonmaakt, blijft die fout terugkomen. Dan kan je resetten wat je wil, op welke manier dan ook.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Natuurlijk moet de sensor schoon, maar dat is een karweitje voor later, het resetten met de stekkertruc lukt bij mijn VC niet, misschien doe ik iets verkeerd?
Jaap / XM V6 Exclusive autom. 2000 / Auris Full Hybrid 2011
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik heb het ze een keertje zien doen, het verhaal erbij was: Eerst de zwarte los, dan de witte, dan de witte er weer op en tenslotte de zwarte. Het is al jaren geleden, het zou best een iets andere volgorde kunnen zijn, maar zoveel mogelijkheden zijn er niet.
Contact aan of uit, ik zou het niet meer weten. Bij contact uit staat er geen spanning op, dus kan er ook weinig gebeuren. Misschien dus contact aan?
Mijn laatste drie XM’s hadden de stuursensorfout. Niet meer dan tweemaal per jaar in storing. Ik reset dan met de Lexia.
Mee doorrijden of niet is een keuze, er gaat niets kapot.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Brian schreef:Ik zou precies hetzelfde antwoord willen geven.
Zolang je de stuurhoeksensor niet schoonmaakt, blijft die fout terugkomen. Dan kan je resetten wat je wil, op welke manier dan ook.
Brian, je berichtje was nog onderweg toen ik die van mij schreef. Maar voor de duidelijkheid: Ik heb meerdere keren gehad dat hét lampje het niet meer deed en dat dit in de garage de stuurhoeksensor bleek te zijn. Nu heb ik dus deze sensor schoongemaakt en zou ik het handig vinden als ik hem zelf weer kon resetten, zonder 25 euro aan de garage te betalen. Ik heb gisteravond, met het contact uit,
eerst de zwarte en toen de witte stekker losgemaakt en in omgekeerde volgorde er weer in. Dit alles had echter niet tot gevolg dat hét lampje weer ging branden. Dus het resetten is nog niet gelukt. Wie weet de oplossing?
Groeten Manus. TCT automaat uit 2000.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Manus, dat dacht ik al, maar ik kon het niet laten Niet vervelend bedoeld.
De truc van de stekkers ken ik niet, alleen uit verhalen, en aangezien ik niemand het succesvol heb horen toepassen, begin ik een beetje te denken dat het een broodje-aap verhaal is. Je kan natuurlijk nog een paar mogelijkheden proberen, misschien werkt het toch en dat is wel een makkelijke manier dan. En omdat JanSr het een keer heeft zien doen geef ik het vooralsnog het voordeel van de twijfel.
Misschien dat het ook niet bij alle VC’s werkt. Er zijn nogal wat (software)versies in omloop.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Beste,
Ik heb dit draadje gevolgd en nu eens wat anders uit geprobeert.
Sinds kort heb ik een XM type 2 orga nummer 7491 waar bij ook de vc storingen had.
Zo juist heb ik het “knipper” kastje aangesloten op punt E2 van de diagnose stekker en ja hoor dit werkt dus je kunt de storingen uitlezen en ook de vc resetten.
Groet,
Kees.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Klopt helemaal Kees, maar dat werkt niet meer bij nieuwere VC’s. Ergens in de loop van 1998, meen ik, gaat het mis.
Volg je hart, gebruik je hoofd.