Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Mensen,
Hoeveel moet de sporing van de DS zijn?
Iets van 2-4 mm toespoor? Verschilt dit over de jaren?
Mag ik dat meten in de rijstand en dan gewoon de binnenzijde van het voorste punt van de velgrand van de voorzielen vergelijken met de binnenzijde van het achterste punt van die velgrand?
Banden gaan helemaal scheef, buitenzijde vooral.
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik dacht 2-4 GRADEN toespoor.. Effe naar een gernormeerd uitlijn station!
Ik weet niet of het oude type met centrale moer anders is…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Ja ja graden dus, maar hoeveel mm is dat dan?
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat moet je even uittekenen. Heeft met de breedte van je velg te maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
2 tot 4 mm toespoor. Aan de vooras natuurlijk. Meten tussen de velgrand voor en achter is grof geschut, maar beter dan niets.
Succes,
Dago Langen.
Citroen!
2-4 graden lijkt me wel heel erg veel, ik moet eerlijk zeggen geen DS kenner te zijn, maar alle grote Citroenen die ik gereden heb hadden praktisch geen toe of naspoor of camber, ook de Sm niet.
Als voorbeeld de C5, en die heeft voor een HP Citroen relatief veel sporing en camber :
achter:
camber (-1graad +/- 20’) de C5 Zou dus iets naar binnen moeten leunen,
sporing berline ( 0graad 41’ +/- 13’) en sporing break ( 0graad 49’ +- 12’)
N.B. dit kun je wel meten bij een C5, maar niet instellen. Dit gold ieg ook voor de Cx, dus ik twijfel of je iets kunt afstellen aan de DS achterwielophanging.
Voor gelden soortgelijke kleine sporing en camber hoeken.
camber (0graad+/-30’)
sporing (0graad tot 0graad27’) (dit komt overeen met 0-3mm, dit is het enige instelbare)
vlucht (3graad 03’ +/-30’) die laatste zou wel flink kunnen afwijken van DS-CX-Xm-C5, maar is wederom niet instelbaar.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Eerst het werkplaatshandboek en de gegevens raadplegen en dan pas gaan gokken…. Bijna alle voorwielaandrijvers hebben statisch toespoor op de vooras: door de aandrijfkrachten willen de wielen naar uitspoor.
Citroen!
Het is 2-4 MILIMETER!
Net even nagekeken (Olyslager, ea)
Meetmethode is juist. CeesB komt binnenkort met een artikeltje in la Bombe over hoe je dat zelf kunt meten.
Maar je kunt natuurlijk ook naar een garage gaan.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat zei ik, 2 tot 4 MILLIMETER.
Citroen!
het is precies andersom, de instelling is uitspoor, in het Frans:
Parallélisme: ouverture des roues l’avant 0 á 3 mm.
DriverD schreef:Eerst het werkplaatshandboek en de gegevens raadplegen en dan pas gaan gokken…. Bijna alle voorwielaandrijvers hebben statisch toespoor op de vooras: door de aandrijfkrachten willen de wielen naar uitspoor.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb je nu al in het werkplaatshandboek gegeven, of ben je alleen evil? Statisch uitspoor+gas geven=nog meer uitspoor (bij voorwielaandrijvers)...
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Ik heb het ook nog even opgezocht en vind ook echt 2-4 mm TOEspoor als opgave.
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Eviltwin, je verkoopt onzin!
Kijk even in het Rep handboek D typen Handeling No D 440-00 pag 1
Wieluitlijning : toespoor ........2-4 mm
Logisch ook met een voorwielaandrijver vind je niet?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
effe berekend:
2mm is bij benadering 0.6 graden..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
I rest my case…
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maar zit net te denken… 2-4mm toespoor is 1-2 mm per wiel dus eigenlijk 0,3 -0,6 graden..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>