Een tijdje geleden kwam mijn streekgenoot Graddus met de vraag of het mogelijk was een vierbak van een ID19, passend te maken voor een TA.
Nu ben ik ook niet de beroerdste om een uitdaging aan te gaan, en een afspraak werd gemaakt.
Aller eerst werd de bak leeg gehaald om die dan ook maar gelijk te reviseren, lagers vervangen en de slechte synchromesh ringen vernieuwen.Ook wordt de bak voorzien van deugdelijke keerringen in aseindstukken.
Alles eens ultrasoon reinigen, binnen en buiten want het oog wil ook wat.
Maar voor we dat gaan doen moeten we eerst maar eens kijken of we de ashuizen uit de bak op de juiste manier kunnen aanpassen….
Het uitgangspunt van de ombouw is eigenlijk simpel: de flenzen waar de steekassen uiteindelijk op gemonteerd worden mogen niet breeder zijn dan 232 mm buitenwerks
Toen kwam het minder makkelijke deel: nu is de buitenmaat is nu 447 mm….
Ik moet dus de bak met 215 mm inkorten…
Dit houdt in dat het lagerwerk, de keerring, de opsluitringen van de lagers en de asflens, maximaal 22 mm per kant buiten de bak mogen steken…
Dat gaat dus niet. Ik moet deels in het koppelings huis gaan met dit alles om het passend te krijgen.
wordt vervolgd…
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je bent lekker bezig hé
Zo staat er nu bij mij een motortje van de zelfde meneer Maar dat is niet bepaald gezond te noemen helaas. Vooral de krukas vertoont “vlekken” en aanslag… Dat is vreemd, want de lagerschalen kwamen eigenlijk gewoon goed uit het blok. Helaas ook de zuigers verrot, en de bussen ook… zucht…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De bak is ook niet “je van het” zullen we maar zeggen…
Met het tandwiel van de eerste versnelling kan ik me scheren, de synchromessen weg, lagerwerk ook niet meer ok en zo nog wat kleinigheden.
dus we zijn er nog niet….
Eerst maar eens kijken of het allemaal lukt met het versmallen van de bak, dan kijken we wel verder..
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik dacht dat bij dat type bak de 1 geen synchro had. Heb ik het dan zo mis?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Leuke topic om te volgen..
Ben benieuwd,,
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
waterman schreef:Ik dacht dat bij dat type bak de 1 geen synchro had. Heb ik het dan zo mis?
Dat heeft de eerste ook niet, : het tandwiel van de eerste is slecht en de synchromeshen van de bak in het algemeen zijn slecht, d.w.z. voor de derde en de vierde.
Ik schreef het miss niet helemaal duidelijk.
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ik snap het weer! Tandwielen zoeken dus. Pff, maar waar…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
O ja…. die is niet nieuw meer
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als je jullie ook eens even niet in de gaten houdt
Volgens het onderdelenboek zit er wel degelijk een synchromesh voor de eerste versnelling in. Ik zal het nummer er zometeen eens even bij zoeken.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb dat boek bekeken, maar herken geen synchro…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
nou, vanochtend maar even wat vakantiewerk gedaan op de firma…
Ik ben ervan uitgegaan dat ik niet meer dan 22 mm over mag houden, wat inhield dat de lager, keerring en de opsluitmoer in de bak moeten komen.
Het lagerdeel is op maat gemaakt zodat deze in de flens past.
De ruimte die ik kan winnen, is de ruimte die de shim ringen die tegen het diff.lager zitten weg te nemen.
Toch moeten de lagers op de juiste plek komen om de pignon/kroonwiel afstelling goed te krijgen.
Deze juiste maat krijg ik terug door het lager deel wat door de flens heen komt op de zelfde maat als de shim ringen te monteren. ergo: het lagerhuis vervangt de shimringen.
Aan de buitenzijde heb ik nu plaats over om een goede afdichting te monteren.
Deze hoeft nu niet verbust te worden zoals bij mijn sm, want dat kan gelijk in het draaiwerk van de flens gebeuren.
Wat wel verbust moet worden is de steekas omdat die een “rare"maat is.
Nu de steekas nog in korten en dan eerst die ene zijde maar eens monteren om te kijken of alles past en nog belangrijer of alles werkt
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat een mooi werk Mark!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste