Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Zag inderdaad net toevallig de advertentie staan en heb maar meteen gereageerd.
Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik had al zitten denken over zelf repareren. M’n voornaamste bezwaar is dat ik geen eigen sleutelruimte heb, en eigenlijk ook niet veel tijd. Maar als ik jouw verhaal zo zie begint het wel te kriebelen…
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Klote zeg.. Ik hoop dat mijn riemen zich goed blijven gedragen. Succes met eventuele reparatie. Als je in Eindhoven gaat sleutelen wil ik best een keer helpen. Ik heb inmiddels een paar 16v blokken uit elkaar gehaald, en misschien kan ik nog wat bijdragen. Den Teahn-E wil vast ook wel langskomen .
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Willen zeker maar het ontbreekt me aan tijd op het moment en met een XM die wat aandacht behoeft en een Rover 45 waar een nieuwe koppeling in moet en daar bovenop nog een kleine op komst zal daar vrees ik niet heel veel verandering in komen op korte termijn. Maar wie weet! Dat jij je hulp al aanbied, dan moet het toch zeker goed gaan komen
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Klote hoor, ik had het ook vorige maand, gelukkig heb ik een kop gevonden en rijdt hij eerdaags weer, heb als enige nog geen inlaatspuitstuk pakkingen
succes ermee!
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Die dingen kosten gelukkig maar 6 euro bij de dealer dus dat is nog wel te doen qua prijs
Bij de MK1 waar twee jaar geleden de riem vanaf klapte heb ik in eerste instantie uit het doosje van de distributieriem pakkingen gesneden. Na een paar maanden moest het spruitstuk weer los om de startmotor te vervangen en toen hebben we maar originele geplaatst maar de zelfbaksels zagen er nog prima uit
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Ja de prijs is het niet, maar ze staan al 2 weken in bestelling ofzo… naja ik wacht even af
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
De kogel is door de kerk: Ik ga (zelf) de kop vervangen!
Ik heb een vervangende kop gekocht, die ga ik volgende week zaterdag ophalen.
Komende week ga ik Mechuccio’s boodschappenlijstje afwerken, nogmaals dank daarvoor!
En dan staat er eigenlijk nog maar 1 dingetje in de weg: Een plaats vinden om de werkzaamheden uit te voeren. Als iemand een suggestie heeft (binnen Eindhoven) waar ik de auto tijdelijk binnen zou kunnen neerzetten voor de werkzaamheden, dan zou ik enorm geholpen zijn
@Jeroen: Geweldig aanbod. Als we tegen de tijd dat alles geregeld is een keer kunnen afspreken om hier en daar wat mee te helpen, dan ben ik helemaal gelukkig! Wat is je favoriete biermerk? Of ben je meer van de wijn?
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Ik heb geen tijd en ruimte maar vragen kan je hier kwijt uiteraard! succes
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Goeie zaak!
En qua plaats, misschien kun je iets op de Uni regelen ofzo? Daar hebben ze in ieder geval alle noodzakelijke faciliteiten en het is er warm en droog. Je hoeft niet heel vaak onder de auto te liggen, eigenlijk alleen om de uitlaat los te halen en later weer vast te maken, de rest van het werk doe je van bovenaf maar als je lekker warm binnen kunt sleutelen dan is dat eigenlijk al de helft van het werk met dit weer!
Magoe, als je Jeroen als supervisor bij de hand hebt dan komt dat helemaal goed, het is niet superingewikkeld maar wel veel werk.
Had je trouwens nog die haynes pagina’s nodig? Want die kan ik je wel toesturen, dan moet je me even een PB sturen. Het vastdraaien van de kopbouten is nog even een verhaaltje apart trouwens, je moet ze eerst op 50NM vastzetten, vervolgens een slag los, dan met 20NM vastzetten en dan nog 300 graden natrekken. Ik heb dat toen met een geodriehoek gedaan (en dat is echt helemaal niet makkelijk!!!) dus als ik je een tipje mag geven, koop een goeie momentsleutel met gradenboog, die heb je sowieso ruim terugverdiend als je klaar bent met de klus en dat scheelt ook nog eens een hoop extra werk. En verder… heel veel succes!!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Je zou het kunnen proberen bij de beheerder van het Automotive lab. Al ben je waarschijnlijk niet de eerste met die vraag en ze zullen daar niet heel erg happig op zijn. Onderdelen haal ik trouwens altijd bij de Technische Centrale in Eindhoven, ze hebben daar nagenoeg alles. En ik kom graag helpen, ik hoor het wel als je wilt beginnen!
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Even een update want dat is eigenlijk wel even nodig
Ik heb op Marktplaats een andere kop gevonden, een garagebox op de kop getikt en daar staat de auto nu.
Inmiddels zijn Jeroen en ik begonnen met de kopwissel. Het gaat redelijk voorspoedig, alleen braken 2 inbussleutels af toen we de boutjes van het inlaatspruitstuk wilden losdraaien, en die stukjes krijgen we er met geen mogelijkheid uit. Uitboren ho maar…
Morgen gaan we met de kop langs een paar garages, misschien dat die wat verder kunnen helpen.
Maar goed, dat is eigenlijk de enige tegenvaller, de rest ging wel soepel los en ik kijk stiekem alweer vooruit naar het moment dat de motor weer loopt
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Inderdaad jammer van de afgebroken inbussleutels, volgende keer gelijk proberen met een fatsoenlijk bitje . Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Wat ook wel interessant was, is dat de riem er gewoon nog op lag, maar dat we later wat losse tandjes in het distributieriemdeksel zagen liggen. De krukaspoelie had er wat meegenomen..
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Vorig jaar hebben Jeroen en ik behoorlijk wat lopen klussen en de via Marktplaats gekochte kop gemonteerd, helaas zonder resultaat. Motor wilde niet aanslaan
Vonk - check. Benzine - check.
Compressie? helaas. Slechts op 1 cilinder.
Aangezien we verder wel alles “volgens het boekje” hadden gedaan, ging de verdenking uit naar de cilinderkop. Ik ben toen vanwege langdurig verblijf in Australië (waar ik welgeteld 3 BX-en heb gespot!) niet meer toegekomen aan het vervolg, namelijk, nog maar weer eens een cilinderkop vinden en opnieuw beginnen met dingen verwijderen en kop loshalen.
Maar inmiddels ben ik wat verder. De “kop is eraf”, letterlijk en figuurlijk. Van Jeroen een DFW-kop overgenomen, waar ik met de nokkenassen van de oude kop een D6C kop van kon maken. Jeroen had aangegeven dat de kleppen bij 1 cilinder niet helemaal netjes sloten, dat misschien met polijsten wel te ondervangen zou zijn. Nou ja, toen de kleppen er voor dat werkje uitlagen bedacht ik dat het ook wel goed was om ze te ontkolen, en van het een kwam het ander. Want als de kleppen schoon zijn maar de verbradingskamers niet, tja. En dan kan beter de rest van de kop ook maar goed ontdaan zijn van kool, oude olieresten en dergelijke. En dan ook de klepstoters maar.
Zeker als je een voorraad chemicaliën en een ultrasoonbad tot je beschikking hebt (dank aan de werkgever) is dat prima te doen. En het resultaat mag er zijn. Alles is weer schoon en fris, en ik ga nu beginnen aan het opbouwen van de kop.
En daar heb ik wat vragen over.
De eerste gaat over het al dan niet een ringetje plaatsen onder de klepveer. Als ik het goed zie, heeft het afschuren van wat materiaal van de klep + zitting als resultaat dat de klep net iets dieper in de kop steekt dan voorheen, waardoor de klepveer steeds net wat minder ver ingedrukt zit dan voorheen, en er dus ook wat minder spanning op de veer staat. Om dit te ondervangen kun je ringetjes plaatsen van een halve mm dik (nummer 095312).
Nu is mijn vraag: Is dat nodig/nuttig in mijn geval? Met enkel polijsten gaat er volgens mij niet zoveel materiaal vanaf dat het nodig zou zijn. Het enige nut is dan dat de klepveren wat strakker komen te staan, dus dan is het een goedkoop alternatief voor het plaatsen van nieuwe klepveren.
De tweede vraag gaat over het al dan niet gebruiken van “jointing compound” op de lagerkappen nummer 1 en 5. In de Haynes manual van de BX staat het niet, maar in die van de 405 (zie bijvoorbeeld hier: http://www.peugeot-club.ru/pgt.nsf/0/ee10bbfb83f2c7a4c3256be3004576c8/$FILE/1559-02B.pdf) wel. En die heeft het ook over “silicon sealant” aan de hoekpunten van de lagerkappen bij het gebruik van latere types kleppendeksel-pakking.
Wie kan me hier meer over vertellen?
Overigens, als er nog andere zaken zijn waar ik op moet letten, of als iemand nog andere tips heeft, dan hoor ik het natuurlijk ook graag!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He Marko, goed bezig! Wat betreft die ringen, zaten die er standaard al niet in? Bij mijn 16v cilinderkoppen zat onder elke klepveer al een washer.
De lagerkappen worden naar mijn weten nooit met vloeibare pakking vastgezet. En voor het kleppendeksel zou ik het eerst zonder proberen, die kan je namelijk altijd als nog een keer los maken mocht het wel lekken.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Bij “mijn” koppen niet; althans, de kop die ik van jou heb overgenomen had er maar 2. Van de kop die oorspronkelijk op de motor zat heb ik 1 klep losgehaald, en ook daar zat geen washer onder. Het lijkt dus niet standaard te zijn?
Misschien is het enkel bedoeld wanneer klepzetels opnieuw zijn ingefreesd; daarmee haal je natuurlijk een “hoop” meer materiaal weg.