Inderdaad een mooie kleur: link
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Wat rekent deze spuiter voor spuiten met strakmaken ?

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Als ze via langalaar is gespoten,richard heeft het meestal over 3000/3500eurie
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Dat is mij bekend en dan wordt het strakmaken en spuiten gedaan door een bedrijf in Ootmarsum. Volgens de foto’s gaat het echter hier om Autoschade Herstel Willemsen Zelhem. Ligt overigens wel vlak bij Borculo. Eén dorp verder.

Totaal aantal Berichten: 1069
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
En daar heb ik veel te veel moeten betalen
Het bedrag dat Langelaar rekent klopt:
Zij hebben een vaste spuiter die tussen de 3000 en 3500 rekent voor het complete spuitwerk,
en dat is een mooi bedrag, Toon vertelde dat hij het spuitwerk eerst in Polen liet doen, maar dat ze met de huidige spuiter zulke scherpe afspraken hebben kunnen maken dat dat niet echt de moeite meer is…
Wat betreft Willems in Zelhem:
De spuiter gaf een indicatie van “rond de 3000,=”
Uiteindelijk is het het dubbele geworden…
Toen de dame half af was kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik langs kon komen omdat ze het niet gingen halen voor 3000.
Na een stevige “discussie” kreeg ik de keuze;
Of zo ophalen, 3000,= betalen en dus ergens anders af laten maken,
Of hen het spuitwerk af laten maken voor 6000,=
Ik heb de dame zo aangeleverd:
En zo terug gekregen:
Daarbij heeft de spuiter ook het nodige behandeld met RX.
Maar op financieel gebied loopt het allemaal wel flink uit de klauwen…
Wat betreft het werk dat eraan gebeurd is;
Het enige commentaar dat ik tot nu toe gehad heb (toevallig van Richard) is dat het allemaal “te goed” is gebeurd (vooral het laswerk) en daardoor (veel) te duur uitvalt…
Als ik alles van te voren had geweten…
(Dan had ik 2 nette snoeken kunnen hebben)
Maar met zo`n project kom je regelmatig tegenvallers tegen die het een en ander weer duurder maken en dat gebeurt dan meestal op een moment dat je denkt: “Nu heeft het al zoveel gekost, dan moet dat ook maar goed gebeuren.”
Maar ik zal vanmiddag nog even een “samenvatting” van de restauratie tot nu toe posten met de “nieuwe” foto`s die ik gisteren van de lasser en de spuiter heb gehad.
Met de foto`s van de lasser besefte ik weer hoe ontzettend slecht het chassis eigenlijk was en wat een ongelofelijk mooi werk hij geleverd heeft…
(En dat ik eigenlijk beter een goed chassis had kunnen zoeken; maar nu staat er een “nieuw” chassis.)

- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dus als ik het goed begrijp zit het laswerk bij die 6000 euro in.
Als dat zo is mag je niet klagen.
En ze ziet er perfect uit dus wat wil je nog meer.
Succes frank
De boer is troef
Après cette énième cx

- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Peter3L schreef:Dat is mij bekend en dan wordt het strakmaken en spuiten gedaan door een bedrijf in Ootmarsum. Volgens de foto’s gaat het echter hier om Autoschade Herstel Willemsen Zelhem. Ligt overigens wel vlak bij Borculo. Eén dorp verder.
Ho ho twee dorpen niet zo minachtend over de achterhoek.
De boer is troef
Après cette énième cx

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Het einde van het jaar is in zicht;
Voor mij een moment om even, letterlijk en figuurlijk stil te staan bij mijn restauratie;
Hoe is het allemaal begonnen? Wat is ondertussen allemaal gebeurd? en waar zijn we nu?
Heel kort samengevat:
Mijn eerste snoek:
en hoe ze gisteren eindigde door chronisch tijdgebrek:
Omdat dit project een beetje uitliep: de planning was 2 maanden, maar dat werd 2 jaar om te eindigen als wrak…
Hebben we vorig jaar een andere dame aangeschaft die in een veel betere staat leek om daar mee te gaan rijden.
Deze dame werd “auto van de zaak” om het kostenplaatje wat aantrekkelijker te maken en het daarnaast makkelijker te maken dingen uit te besteden;
Ik kan vrijwel alles zelf, maar heb chronisch gebrek aan tijd (en mijn sleutelruimte is hier 3 kwartier vandaan).
We hebben een jaar met de dame gereden, tot de koppeling begon te slippen en ik besloot om hiervoor een afspraak te maken;
Samen met Herman Jansen hebben we toen vrijwel de gehele techniek nagezien en alles wat we tegenkwamen aangepakt; koppeling, voorraadbol, motorsteunen, benzinepomp, stuurhuis, etc. etc.
Na 3 dagen op de krik was de dame technisch weer vrijwel perfect, maar toen bleek dat de bodem niet zo hard was als ik dacht; de longeron aan de passagierszijde was toch iets rotter dan ik dacht en na enig zoeken werd er een afspraak gemaakt bij een restaurateur om deze balk te laten lassen.
Een paar dagen later (dus nog voordat de dame naar de lasser zou gaan) met de wissel van een band brak de kriksteun uit de balk met de nodige schade tot gevolg:
En dat was een voorbode van niet veel goeds…
Omdat we de andere balk ook niet geheel vertrouwden zijn we (bij de restaurateur) de Dame gaan strippen en als snel werd besloten beide balken geheel te vervangen; door het open dakje was er waarschijnlijk jarenlang water naar binnen gelekt met als gevolg dat beide balken ook aan de bovenkant rot waren en daarnaast kwamen we aan de bestuurderskant deze “APK-reparatie” tegen:
Helaas bleef het daar niet bij en ondertussen werd het plan steeds bijgesteld en dankzij mijn perfectionisme (bij twijfel vervangen) bleef er van het oorspronkelijke chassis weinig over en werd alles (maar dan ook echt alles) wat maar roestig was gerepareerd of vervangen:
Om uiteindelijk een “nieuw” chassis te hebben staan:
Aangezien het plaatwerk ook niet echt goed meer was hebben we besloten om er dan maar een complete restauratie van te maken en de dame te voorzien van “nieuw” plaatwerk en een nieuw kleurtje.
(Uiteindelijk zijn de voorschermen van de foto vervangen voor goede ongerestaureerde en achter zijn er nieuwe opgekomen, maar ik kan hier geen foto van vinden)
Inmddels is de dame dus naar mijn werkplaats verhuisd waar ik in februari ga afbouwen, daarna gaat ze naar Langelaar voor het nieuwe interieur en de laatste dingen en APK,
Maar nu eerst vakantie !

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Dus als ik het goed begrijp zit het laswerk bij die 6000 euro in.
Nee; dat is alleen het strakmaken en spuitwerk…
Ik zit nu op ongeveer 20.000,=
En ja: Daar had ik een hele mooie snoek voor kunnen kopen…
Maar aan de andere kant;
Ik weet nu precies wat ik heb en kan hier weer jaren mee rijden,
daarnaast heb ik er veel van geleerd…
Hoi Pascal,
Ik heb je draadje de afgelopen tijd natuurlijk gevolgd. Respect!! Ik ken de dame nauwelijks meer terug. Hoop je nog een keer te ontmoeten ergens. Ondertussen heb ik een Xantia Break Exclusive gekocht. Bevalt uitstekend.
Groet JanS
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Totaal aantal Berichten: 1422
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Daar ben ik het niet mee eens. Een DS van 10k heeft ook verrassingen voor je, tegen de tijd dat je die helemaal naar je zin hebt kost tie ook 20k. Het is altijd wel wat. Nu weet je 100% zeker dat je een waanzinnig goed gelast chassis hebt, het plaatwerk goed is gedaan met huidplaten en het spuitwerk heel mooi is en de kleur die je zelf wil. Straks heb je ook nog een nieuw interieur.
Het enige punt is wel dat als je dit had geweten, je dit beter met een DS pallas had kunnen doen. Net zoveel werk, veel meer belevings genot en waarde!

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
@CCLMartin;
En dat is ook het enige waar ik enigszins spijt van heb, als ik het had geweten had er een `67-er 2100 pallas gestaan; aan de andere kant is de Super wel een snoek die juist omdat ze simpeler in elkaar steekt makkelijker te onderhouden is en daar is ook iets voor te zeggen.
Juist omdat ik er vooral mee wil rijden !
(Al denk ik niet dat ze ooit nog pekel gaat zien )
Daarnaast houd ik ook wel van “eenvoud”; er komt dan ook bijvoorbeeld een non-pallas interieur zonder hoofdsteunen of armsteun in; dan kun je mooi door de auto heen kijken en lekker ruim zitten met het gevoel van een voorbank. Ik zit alleen nog een beetje in dubio over de sierstrips; ik vind het mooier zonder, maar het geeft ook weer bescherming tegen openslaande deuren op parkeerplaatsen…
Pascal,
Mijn idee ging ook uit van “eenvoud” en zo ben ik op de Dspecial uitgekomen. Ik hoop alles in ere te houden van de Dspecial, er rijden al zoveel Palace rond
Ik heb al heel wat rijdend spul gerestaureerd, en er is in mijn ogen maar een goede weg: en dat is alles gewoon uit ekaar en goed aanpakken. Je krijgt er anders later spijt van, alles ligt al uit elkaar en je kan er nu goed bij.
Tsja, en dat kost geld. Het enige minpunt, maar kijk eens naar het rijgenot en het plezier dat zo’n oude dame weer helemaat piekfijn op de bandjes staat.
Kortom: hulde voor je aanpak en ga zo voort
Mee eens, respect voor dit soort aanpak. En een snoek is altijd mooi, Pallas of non Pallas. Ik denk dat het ook geen verkeerde investering is.