Eerder dit jaar heb ik nieuwe winterbanden op mijn DS3 laten zetten. Vanaf het begin viel het op dat het leek alsof er een steentje in een van de banden zat, maar bij controle heb ik niets aangetroffen. Na herhaalde pogingen bij de dealer werd vandaag duidelijk dat er bij 1 band lucht zat tussen het loopvlak en het karkas van de band. Ergo, produktiefoutje.
Anyway, kan gebeuren. Alleen… aan winterbanden valt op ‘t moment bijna niet te komen. Dus heeft de dealer de kapotte band tijdelijk vervangen door een nieuwe zomerband (winterband van LA verhuisd naar LV en LA zit nu dus de zomerband).
Allesbehalve ideaal lijkt me, maar ja, het alternatief is doorrijden met een potentieel gevaarlijke band. De hamvraag: mag dit en hoe veilig is dit? Een thuiskomertje is tenslotte ook een andere band (zelfs met totaal andere afmetingen!).
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het is zeker niet veilig. Die zomerband zal het eerste zn grip verliezen en je auto laten tollen. Zet er liever twee zomerbanden op.
Of het verboden is weet ik niet.
coole auto wel die DS3!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die twee zomerbanden leek me achteraf ook veiliger, maar de keuze was 1 zomerband of door blijven rijden met een band waarvan het loopvlak potentieel los komt van het karkas - dat lijkt me toch een stuk minder veilig?
Ik ga er voorlopig maar even vanuit dat grip verliezen even niet aan de orde is (tenslotte gebeurt dat op zomerbanden ook niet zo maar onder normale omstandigheden). Hopelijk is het maar voor een weekje, maar toch, echt gerust ben ik er niet op.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
HEt probleem ontstaat als je opeens hard moet remmen. Je zomer band zal als eerste blokkeren en je auto tolt..Waarschijnlijk zal ABS je een tijdje redden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Daar heb je wel gelijk in natuurlijk. Toch nog maar eens overleggen met de dealer of er niet nog ergens twee ongeveer dezelfde banden ergens kou staan te lijden.
Blijft de vraag (altijd handig om wat munitie te hebben als je zo’n gesprek in gaat): wat zegt de wet?
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Het is natuurlijk niet ideaal, maar ik zou het net zo doen. Als het glad is en je remt zal de zomerband het eerste zijn grip verliezen, maar ik zie de auto niet zomaar rond gaan. Voor is een ander verhaal, daar word immers de grootste remvertraging behaald. In een bocht naar rechts is het weer minder, dan zou de boel achter wat eerder uit kunnen breken, maar dan het je esp die zeker mee zal helpen de boel recht te houden.
Ik zou lekker doorrijden en wachten op de nieuwe band.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
De nederlandse wet zegt mbt de apk eis het volgende…
Banden
De banden van de personenauto moeten voldoen aan een aantal eisen.
De belangrijkste zijn de volgende:
er mogen geen beschadigingen tot op het karkas en uitstulpingen voorkomen;
de profieldiepte moet minimaal1,6 mm zijn;
banden mogen niet worden opgesneden;
op een as mag geen combinatie van radiaal- en diagonaalband voorkomen;
spijkerbanden zijn niet toegestaan.
Het tijdelijk gebruik van een zogenaamde ‘thuiskomer’ is wel toegestaan.
Ik meende dat er een beperking was tot verschillende banden op dezelfde as. Die schijnt zich dus echter te beperken tot radiaal en diagonaal banden. Persoonlijk zalik op een as altijd gelijke banden hebben. Zelfs een groot verschil in profiel diepte zou ik zelf vermijden, maar das dus persoonlijk. Soms ontkom je er niet aan mbt je reserve wiel.
Winter en zomer combi is naar mijn idee bijna wachten op ongelukken.
Vraag eens aan die fijne dealer of hij op papier wil zetten dat eea niet gevaarlijk is. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat hij dat niet zal doen…
bron : http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/74FD8E38-6573-4CF2-92D1-AF09D27B47AC/0/2_B_0821b.pdf
Thanks. We zullen de APK dan maar als leidraad gebruiken - als een wagen aan de APK voldoet zal’ie toch ook wel wettelijk “OK” zijn. De winterband laten zitten was ook eigenlijk geen optie en (hoewel nauwelijks met het blote oog te zien) zou onder de APK eisen tot afkeur leiden (nou ja, de wagen is net een paar maanden oud dus een echte APK was sowieso niet aan de orde - LOL). Ik rij zo maar even door, beetje meer rekening houden met afwijkend rij- (euhm, meer rem- en glij-) gedrag dan maar.
Diagonaalbanden, ik wist niet eens dat die nog bestonden .
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Je kunt natuurlijk wel twee zomerbanden achter monteren, nadeel is dan wel dat als je stevig een bocht doorgaat (op ijs dus 20kph) de achterkant zeker de voorkant word. Dat ene winterbandje achter zal toch zorgen voor iets meer grip en minder snel uitbreken van de achterkant.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Op ijs zal het geen bal meer uitmaken of je zomer of winterrubber hebt of de meest vage combi. Zijwaartse krachten op ijs doen waar ze zin in hebben…
Dus in die zin maakt het niet uit.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Klopt, sneeuw, half aangereden ellende, daar doelde ik meer op.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.