Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Sinds gisteren ben ik de gelukkige bezeitter van de witte Visa 11 RE die MvbBX van de sloop heeft weten te redden waaraan hij al begonnen was met opknappen.
(Zie topic http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/206190/)
Gisteren is ze verhuist van het westen van het land naar Wageningen.
Mijn eerste auto was ook een visa 11re uit 1984. Maar ik was alweer vergeten hoe comfortabel die kleine karretjes eigenlijk zijn. De rit van ruim 100km verliep, ondanks het winterse weer voorspoedig. Zo’n 1100-tje kan prima mee komen in het huidige verkeer.
Er zijn nog een paar puntjes (afstelling carb, sproeier achterklep en achterklepslot) die MVBBX nog niet heeft kunnen oplossen dus die zal ik nog moeten aanpakken.
Het portierraam (bestuurderskant) wil wel open maar valt halverweg in eens schuin naar beneden. Erg onhandig wanneer je de spiegel wilt verstellen (kan niet van binnenuit).
Dat naast wil ik zodra de achterklep weer op slot kan de radio vervangen door een met een cd-speler. Die wil ik dan wel via het contact schakelen (als dat kan) want in die ene dag dat de visa in bezit is stond ik al drie keer naast de auto terwijl de radio nog aan stond. Maar misschien is dat een kwestie van wennen.
Een ander punt dat zeker nog aangepakt moet worden op korte termijn is de achterruitverwarming. Alleen de onderste 2 lijnen werken nog en de rest niet. Toch erg onhandig met dit weer (iemand ervaring met die reparatietubes?)
Op de (iets) langere termijn wil ook een kijken of het mogelijk is de voorschermen te vervangen (die zijn nu bijgewerkt met een bijzondere dikke witte laag verf. Effectief op zich maar zeker niet mooi).
Kortom nog wel enige klusjes te doen. Maar verder in mijn ogen nog een prima karretje dat erg leuk is om mee te rijden.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Hey gefeliciteerd met je aankoop leuk ding zeg. Ik neem aan dat je de Explod er inzet? Volgens mij is het dan een kwestie van stekkers omzetten en hij schakelt via het contact. Als dat bij de Xantia zo was dan maar eens kijken wat er gebeurt als je hem er in hebt gebouwd. Anders een plus van het contact halen en dan moet dat zeker kunnen.
Binnenkort maar eens rijden met de Visa.
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Ik denk er inderdaad over om de Xplod met wisselaar er in te zetten. Die ligt toch nog op de plank. En je visa is meteen 1,5 zoveel waard Ik heb nog niet gekeken maar ik denk dat ik zelf een schakeling moet aftappen van het contact. Ik vermoed dat dat in 1984 nog niet gebruikelijk was.
Maar het kofferbak slot heeft prioriteit. Misschien dat het in het westen van het land (onder de rook van R’dam) niet erg is , maar hier vertrouw ik het niet helemaal om de wagen onafgesloten te laten staan.
Uiteraard ben je altijd welkom om te komen rijden. Ohja hoe zie ik of de carburateur op de winterstand staan (waar je gisteren over sms-te?)
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
WaJo schreef:Maar het kofferbak slot heeft prioriteit.
Mooi, even naar GAOS dan maar.
WaJo schreef:Ohja hoe zie ik of de carburateur op de winterstand staan (waar je gisteren over sms-te?)
Heb ik even opgezocht maar bij een Visa schijnt dit automatisch te gaan. Helemaal 100% ben ik daar niet zeker van, maar anderen hier hebben vast meer verstand van Visa’s. En anders de Carb eraf en schoonmaken.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gefeliciteerd met je nieuwe visa. Als je een ruitje nodig hebt met een goede geleider, stuur maar een PB, ik heb er nog wel een paar liggen.
Zelf vind ik het makkelijker om de radio gewoon constant gevoed te hebben, dan vergeet ik tenminste het frontje er niet uit te halen.
Ik denk wel dat er al een geschakelde draad achter de radio ligt. Zoniet, dan is het het makkelijkst om de plus af te tappen van de voedingsdraad (geel, de middelste aan de schakelaar) van de kachelaanjager.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Er liggen vast geschakelde draden onder het dashboard, alleen niet in de buurt van de radio.
Onder de stuurwiel-onderkap liggen bij de 11RE veel ongebruikte draden, dan simpelweg daar iets doorlussen naar de radiobak.
Wat is er precies kapot aan het achterklepslot?
Meestal is het vuiligheid en verkeerde afstelling van het schroefje dat de slotvanger bedient.
Op het luchtfilterhuis zit een thermoklep, je kunt de werking van de klep controleren door te kijken of het hendeltje nog vrij loopt,ik let er eigenlijk nooit op of de klep een andere stand aanneemt, maar meestal geven ze geen problemen.
Om het helemaal zeker te weten kun je die snorkel demonteren en door de plastic lasjes uit te boren het binnenste van de snorkel te bekijken.
Vaak trekken ze ook valse lucht doordat het plastic losgebarsten is.
Dat kun je simpelweg corrigeren door de ontstane gaatjes van de lasjes te vervangen door hele kleine bout-moertjes verbindingen.
Het is een heel geklier om de behuizing weer in elkaar te krijgen achteraf.
De thermoklep wordt bediend door een koperkleurig thermodingetje, dat er vanzelf uitvalt wanneer je het ding in tweën hebt gespleten.
Het slotje van de achterklep vervangen kost je overigens een kwartiertje.
Succes met dit leuke karretje , en hou ons op de hoogte.
Groeten, “een ervaringsdeskundige”
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
bedankt voor de reacties.
Als de sneeuw een beetje is verdwenen en ik het witte karretje weer terug kan vinden
zal ik een onderzoeken wat er nu eigenlijk niet werkt aan het slotje, hoe de radio geschakeld kan worden en of iets aan de carburateur kan doen.
Dat zal waarschijnlijk pas na de kerst worden want de rest van de week zit ik aardig vol en tussen de feestdagen heb ik de hele week ((verplicht, boehoe hoe vervelend ) ) verlof. Dus dat komt goed uit!
Gisteren kwam ik er overigens achter dat de bandjes die er onder zitten echt voor de zomer zijn. Ik begon toch even te slippen bij het optrekken van de parkeerplaats van de Gammel. Best leuk als je het opzoekt maar als je weg wilt toch erg lastig. Toch nog maar eens naar het profiel kijken…
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004
- C3 Pluriel C3 Pluriel
Hey Rik!!
Gave wagen man! Veel plezier ermee. Leuk om te horen van al die dingetjes die nog moeten gebeuren. Heeft toch zijn charme.
groeten
———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
@ C15GrandVolume,
Je inbox zit vol. Dus in plaats van een PB-tje doe ik het maar even zo. Is het vervangen van een ruit zo eenvoudig dan? Makkelijker dan het lijmen van de draden? Ik heb overigens geen idee wat zo’n tube met dat spul kost.
Wat kost zo’n ruitje eigenlijk?
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
WaJo schreef:Je inbox zit vol.
Problem sorted
Ik heb hier twee plaatjes van het raammechanisme, om je even een idee te geven hoe het werkt. Deze zit in mijn GV met een raammotor van een BX er aan gebouwd:
Het werkt dus niet met kabels en er valt dus ook niets aan te lijmen. De geleider onder aan de ruit is doorgerot. Daar heb ik zo geen foto van.
Het verwisselen van de ruit is een klusje van amper tien minuten als je weet hoe het werkt.
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
@C15grandvolume: ik geloof dat we langs elkaar heen aan het praten zijn. Ik dacht dat je een achterruit bedoelde (omdat mijn verwarming) op twee draden na kapot is. Iemand die ervaring heeft met het lijmen van de verwarmingsdraden met Bison Electro?
Niet te min ben ik wel wel benieuwd of het inderdaad zo is dat het mechanisme van het zijruit kapot is of dat er iets los zit. Wellicht dat iemand hier dat bij voorbaat al weet. Is het trouwens een typisch visa-kwaaltje? Een goede geleider is in dat geval welkom!
Volgende week maar een tijd nemen om te kijken.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
vandaag tussen de bedrijven door geprobeerd een andere radio te monteren. Maar het blijft angstvallig stil. het lijkt wel of er geen prik op de gele voedingskabel staat, terwijl die oude philips radio die er in zat het toch echt deed eergisteren. Zucht…. Morgen maar weer eens rustig kijken. Misschien moet ik ook even een goede massa kabel maken.
Inmiddels wel bij Bart Ebben een nieuw slot (met sleutel) voor de achterklep op de kop getikt en een nieuwe linkerspiegel MET verstelling van binnen uit. Morgen ook maar eens kijken of we die er op krijgen. Die er nu op zit schiet bij het dicht slaan van de deur steeds uit de juiste positie. Best lastig als je je portierraam niet open wilt doen omdat ie anders bijna niet meer dicht wil.
Morgen meer, hoop ik.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Leuke berichten!
Een raamgeleider vinden die past op het visamechanisme moet denk ik niet zo moeilijk zijn, waarschijnlijk kun je op de sloperij zelfs wel slagen met een ander merk auto, lees: panda.
Overigens werken zowat alle merken met dit systeem, zaag erin en afkorten tot visaformaat.
De massakabel van de radio zit van origine onder de middenconsole aan de bodem geschroefd.
Om te kijken wat er nu eigenlijk defect is aan de achterruitverwarming moet je even plaats nemen op de achterbank met de spanningszoeker om te kijken of er met “klep dicht” spanning op de voedingsdraden staat.
De reparatie met bison staat bij onze buren beschreven:
http://xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=15313
Hij is i.i.g. entoushiast
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Een nieuwe raamgeleider komt van Joost C15GV via de nieuwjaarmeeting in Berlicum via Peteryed (ohja dan weet jij dat ook vast ; pik hem wel weer op bij je tzt) al naar me toe. Dus dat is al geregeld.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ik doe straks nog even een rondje oost-Groningen, dus waarschijnlijk drop ik de ruit even (voorzichtig zodat ‘ie niet breekt ) in G’nijveen, dan heb je ‘m morgen.