Mensen,
Bij gas geven trekt hij naar links, gas los naar rechts. Het stuur draait mee. Spoorvorming is ook link, de voorzijde wordt van links naar rechts gegooid. Bochten naar links zijn moeilijker dan naar rechts.
Linker wiel maakt geen geluid en heeft geen speling. Rechter wiel bonkt maar niet aan de ophanging. Bij draaien aan rechter wiel horen we ergens onder het subframe een ‘kloenk’ en is er lichte speling te voelen.
Ons vermoeden, daar we geen geluid en/of speling bij de draagarm-stuurkogel kunnen vinden en er pas op snelheid (>60) problemen ontstaan, is dat de stabilisatorstang speling heeft, aan de rechter zijde.
De stang zit aan beide kanten met een rubber en plaat gefixeerd op -ik geloof- het subframe. Ik heb nu nog geen goede mogelijkheid gehad te kijken maar is mijn idee dat het de stabistang ophanging is realistisch?
Alvast dank
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Uitgesleten draagarmrubbers(achterste van de draagarmen voor) veroorzaken ook de klachten die jij hebt.
ff voor de beeldvorming, dat testen op speling heb je gedaan met de wielen vrij van de grond ? Bijvoorkeur op een brug ?
Mijn oude zx had exact dit stuurgedrag. Met trekken aan de wielen enzo zat er nergens speling. Toen de wagen daarna op een brug werd gezet en de wielen vrij van de grond kwamen zat er wel degelijk speling op de stuurkogels.
De symptonen die je beschijft heb ik ook gehad. Een setje nieuwe draagarmen heeft wonderen gedaan. Als je ze gaat vervangen, koop dan een complete set, en geen losse bussen, ramp om die te vervangen en in mijn ogen prijsverschil niet waard…
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Of je koopt hardere rubbers. (Reageert hij nog beter)
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Hardere rubbers wil ik af raden, tenzij je enkel van sportief rijgedrag houdt. Je gaat er op comfort namelijk een boel op achteruit. Een vriend van me heeft ze eens vervangen door nylon bussen. Had het zelfde probleem, opgelost voor +/- €5 en een uurtje aan de draaibank maar werkelijk elke oneffenheid maakt dan een boel herrie, elke trilling wordt doorgegeven. Goed, extreem voorbeeld maar ik bedoel er mee te zeggen dat die rubbers een reden hebben, anders zaten er geen rubbers in.
Ik heb op mijn Xsara dezelfde symptomen, ben straks ongeveer 2 maand vrij, ik ga dan ook de rubbers of evt. de hele draagarmen vervangen. Enkel de rubbers vervangen is zo uit mijn hoofd +/- €30 goedkoper dan de complete draagarmen vervangen. Je moet als je een complete draagarm koopt wel even letten op je stuurbekrachtiging als je dat hebt, volgens mij zit daar verschil in.
Vergeet overigens ook niet de rubbers aan de achteras. Deze kunnen ook gaar zijn. Als dat zo is zal dat natuurlijk niet als gevolg hebben dat je stuur uitslaat, maar het kan wel gevolgen hebben voor de stabiliteit op snelheid.
Stabilisator stang heeft verder geen effect op de sporing en het uitslaan van het stuurwiel.
Dag allemaal, allereerst natuurlijk de hartelijke wensen voor het nieuwe jaar. Zowel voor u allen als voor ons merk.
Dan naar mijn zx. Had na controle ontdekt dat de voorste draagarmrubbers meer speling vertoonden dan ik gezond achte. De achterste waren reeds kort geleden vervangen en de stuurkogel leek nog in goede doen. De stuurkogel links is een week terug vervangen.
Ik dus rubbers besteld. Op oudjaarsdag naief begonnen met even vervangen. NIET TE DOEN De bussen waren haast versmolten met de draagarm. Brander, Dremel, Staalboor, niets hielp behalve toenemende schade aan de draagarm. Dus, om 14u, op oudejaarsdag bij het depot van Brezan in Nijmegen nieuwe draagarm met kogel en rubbers gekocht.
Toen van 16 tot 19 bezig geweest om het ding goed bevestigd te krijgen. Wat een crime, zonder brug, in mijn uppie, in de sneeuw rond het vriespunt. Van eerdere acties wist ik dat de bevestiging moeilijk is zonder de juiste facilliteiten, met name de bevestiging onder het klepje wat de torsierubber dicht drukt en de stang fixeert. Om alles in lijn te krijgen, goed passend en vast te zetten zonder vanallus krom te hebben is geen sinecure voor de eenvoudige hobby sleutelaar zonder degeijke hobbyruimte.
Vol goede moed ging ik des avond op weg om de 150km te overbruggen met nieuw ophangingselement. Even schrikken want het sturen ging weer scherp als vanouds. Dan stuurt een zx toch meesterlijk, weer even duidelijk waarom ik na 6 zx’n nog immer verliefd ben.
Edoch, het schaatst nog steeds!!! Minder, dat wel en veel rustiger. Enkel bij gas los of wanneer er weinig tot geen aandrijfkracht is. Bijvoorbeeld op snelweg heuvel af. Ook de duidelijke KLOENK waarneembaar bij gaten. Het is allemaal aanzienlijk beter dan voorheen maar nog steeds is het kernprobleem niet weg. De KLOENK komt nog steeds naar mijn idee niet direct bij de ophanging maar meer onder de auto. Denk nog steeds ergens bij subframe waardoor het geluid versterkt wordt.
Ik zou de rubbers van de achteras nog kunnen vervangen, die tegen het frame zitten deze: KLIK die heb ik toch nog liggen.
Vervangen zijn dus, links stuurkogel, verder op brug door monteur geen speling geconstateerd. Rechts complete draagarm met kogel en rubbers.
Verder, mogelijk bovenste veerpootlager? Ik ben bijna door mijn mogelijkheden.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Een ‘boenk’ bij kuilen, de reactiestangen zijn nog goed? (zo heten ze geloof ik, die stokjes tussen veerpoot en stabilisatorstang) En de bevestiging van de stabilisatorstang zelf is ook nog in goede staat?
Motorsteunen zijn ook nog goed? Dat zou het ‘schaatsen’ niet verklaren maar mogelijk wel het geluid. Zou je trouwens ook moeten merken met optrekken en stevig remmen op de motor.
Is de auto na alle ingrepen op de voor trein uitgelijnd?
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
aandrijfassen? Maar dan zou je in de bochten met gas geven ook het nodige getokkel moeten horen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
@Vossie
Bij motorkantelingen (korte gas-stoten) merk je speling. Maar ook reactie in stuur.De reactiestangen (TORSIESTANGEN?) lijken mij in orde, geen speling of geluid, zijn ook nog redelijk vers.
Tsja, die stabistang en zijn bevestiging. Ik laat het zwikkie nalopen door een monteur van Renard alvorens te laten uitlijnen. Het “zuchten en steunen” vanonder bij drempels is wel verdwenen.
Ik laat een monteur eens een blik werpen en alles nalopen op stevigheid en slijtage. Ik weet het namelijk zelf niet zo goed meer en heb te weinig fgacilliteiten. Ik laat het weten als er een resultaat is. Ben benieuwd.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92