ideaal zo’n airco. Alleen de mijne werkt niet meer. Ik had hem laten vullen. Er zat nog 30 gram in en er moet 850 gr in. Nu doet hij het niet meer want de pomp schijnt lek te zijn. Wie kan mij op het spoor zetten van iemand die airco’s kan maken zonder dat ik zo idioot veel geld kwijt ben. Ik heb een 2.5 td uit 1996 met 461000 km op de teller.
[edit mod: met een knappe topic titel krijg je meer respons dus aangepast voor je.]
ben bang dat dit je toch een bom duiten gaat kosten, pomp, arbeidsloon en een vulling r134a
volgens mij kun je zoiets eventueel voorkomen door een oudere pomp niet 100% te laten vullen maar bijv. 90%. minder kans op lekkage op de keerring…
Sjako
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Bel eens met Jacko Bonhof in Epe…0578/615339. Hij is niet te duur en denkt echt met zijn klanten mee. STEK gecertificeerd.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het hangt er nogal vanaf waar de lekkage zit. Zit het in een rubber afdichting dan zijn daar middeltjes voor. Die maken het rubber weer wat flexibeler waarddor het beter afdicht. Zelf heb ik laatst mijn airco laten vullen bij de dealer en toen is er zo’n lekdichtmiddeltje bij gedaan. Het heet Tunap airconlogic® 582 Systeemadditief 5-in-1
Dit is dus geen agressief goedje waar de bewegende delen van stuk gaan.
Na drie weken is de airco bij mij nog OK, maar dat zegt nog niet zoveel want mijn lekkage was niet groot en vermoedelijk zit mijn lekkage in de verdamper dus de kans dat dit goedje dan werkt is niet zo groot. Maar ik dacht voor een paar tientjes valt het te proberen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
begrijp ik goed dat de pomp stuk is? Vraag Matthijs eens, die heeft nog een pomp liggen als ik me niet vergis.
Omzetten is dan niet zo’n werk, daarna laten afvullen en kijken of er lekkages zijn.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
malle pietje schreef:begrijp ik goed dat de pomp stuk is? Vraag Matthijs eens, die heeft nog een pomp liggen als ik me niet vergis.
Omzetten is dan niet zo’n werk, daarna laten afvullen en kijken of er lekkages zijn.
Volgens mij lekt de pomp.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
vervangen dus.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
malle pietje schreef:vervangen dus.
Hangt er nogal vanaf waar die lekt. Als die lekt op een aansluiting hoeft dat toch niet meteen?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Daar heb je gelijk in. Hoewel strikt genomen het dan niet de pomp is, maar de aansluiting
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Bij mijn XM een beetje hetzelfde probleem.
Het is een XM V6 exclusive uit 1996 met 220000 km op de teller.
Airco leeg, lektest gedaan en was goed. Na week airco weer leeg. Wederom bijgevuld en weer leeg na een week.
Weet niet wat het is, maar hoop niet op de verdamper achter het dashboard.
Hoe weet ik dat zeker?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Als ze er lekdetectievloeistof in hebben gedaan, dan moet je sporen daarvan kunnen zien via de roostertjes bij je voeten.
Ik heb een lekkend serviceventiel gehad (dat zijn de aansluitnippels voor het vullen van het systeem). Reparatie bij de dealer zou honderden euro’s kosten omdat ze dan een complete neiuwe slang er in zouden doen, maar bij de lokale airco specialist in Wilp, is er voor 1 euro plus een kwartiertje werkt het ventiel vervangen.
Ook een lekkend serviceventiel is te ontdekken met lekdetectievloeistof, dopje eraf draaien en je ziet het groene spulletje dan wel zitten.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
In zo’n vulling hoort wat fluorescerend spul te zitten. Met een UV lamp kan je dan zien waar het lekt.
Als je systeem in een week leegloopt praatje niet over een klein lekje.
De warmtewisselaar onder het dashboard zit goed verstopt, dus het zal niet simpel zijn daar een lek te zien. Maar als in het zichtbare deel van het systeem niets zichtbaar is vrees ik het ergste: Dashboarddemontage. Dat wens je niemand toe.
Toch kan er nog goed nieuws zijn:
Voor ik deze zomer naar Frankrijk reed heb ik de airco bij laten vullen, want hij was wat slapjes. Alle testen OK. Voorbij Parijs reden we onder het slechte weer vandaan. Airco deed niets.
De Aircobaas vulde de boel (gratis) opnieuw, maar verving meteen ook het vulventiel. Het komt voor dat dat niet goed sluit als de vulslang er af wordt gehaald. Dus: ik zou daar mee beginnen, kost ook weinig.
En voor Leo: Aircopompen zijn royaal te vinden bij de sloper. Eerst een nachtje druk laten testen met stikstof voor je weer vult.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Een nagel nieuwe pomp kost idd serieus knaken. Ik meen iets van 600 bij de dealer. Bij een gebruikte is het afwachten wat je krijgt tenzij je dat ding zoals jan zegt ff laat testen met stikstof.
Aan de andere kant… hoe snel loopt de boel leeg. Als dat maar heel langzaam gebeurt kun je de afweging maken door ‘m elk jaar op druk te laten zetten. Als dat een seizoen goed gaat is dat heel wat goedkoper dan een nieuwe pomp.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
XM-eindhoven heeft het over een week. Normaal gesproken duurt het seizoen wat langer. En dan heb ik het alleen nog maar over koelen, niet eens over het drogen van natte lucht. Dat seizoen duurt nog langer.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Revisie exemplaren met garantie zijn een stuk vriendelijker geprijsd.
Een beetje airco-boer heeft ze op voorraad.
Dank voor deze nuttige tips. Ik ga eens bij een echte airco-boer informeren en naar alle vloeistoffen kijken. Zelf ga ik er niet aan peuteren en ik hoop dat het dashboard er niet uit hoeft. Zal wel meevallen. De airco werkt in ieder geval heerlijk en hij stonk niet, toen hij het na lange tijd (geen idee hoelang hij niet gewerkt heeft want ik heb de auto zo gekocht) weer deed.
Veel dank!