Dus ook bij een xm geleverd in juni ‘97 met de nieuwe v6-24v?
eens een xm, altijd een xm!!
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Denk het wel, die van mij is eind 98.Daarom heb ik het orga nummer erbij gezet.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Zoek even het draadje over het kastje van malle pietje op. Daar wordt uitgebreid gediscussieerd over vanaf wanneer het knipperkastje niet meer werkt. Ik weet wel, dat het nooit duidelijk is geworden waar precies de grens ligt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Is de grens niet de veercomputer met een “5"code erop ? Die VC zit meen ik idd alleen in de laatste modellen.
Misschien een domme vraag; kun je met de Lexia een vc uitlezen die kapot is (doorgebrand oid)?
eens een xm, altijd een xm!!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Hangt er uiteraard vanaf hoe kapot die is.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Maar je krijgt dan geen melding “vc” kapot?
eens een xm, altijd een xm!!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Lexia geeft een melding dat hij geen communicatie heeft met de vering bij het doorlopen van de diagnose-punten
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
hanngt die melding niet af van de mate waarin eea is doorgebrand? Als de Vn dingen zijn uitgefikt kun je nog gewoon uitlezen bij mijn weten.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als zo’n VN015 is doorgebrand “ziet” de VC dat als geen contact met de elektroklep. Keurig netjes voor of achter of beide. Uitlezen gaat verder prima.
Als je die VC openmaakt is goed te zien of een VN015 is doorgebrand.
Zijn die “nieuwe” VC’s wel met de Lexia uitleesbaar? Zo ja, dan wijst dat er op dat Malle Pietje ergens toch een essentieel bitje in het protocol over het hoofd heeft gezien.
Bij http://www.service.citroen.com is er naar één onderdeelnummer voor alle VC’s. Dus zijn ze uitwisselbaar. Neem gewoon een oudere die wel uitleesbaar is. Er is altijd wel iemand die graag de nieuwste wil.
Ik heb wat VN015 en diodes in huis. Bereid voor een redelijk bedrag zo’n VC te repareren. Wat je redelijk vindt hangt van de hoogte van je nood af, dus zelf bepalen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
@JanSR: De link moet zonder WWW zijn Jan.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
@Kees: orga nr. 7491 is productiedatum 13 mei 1997. Klopt dus dat die wel met het knipperkastje uit te lezen is.
In het genoemde draadje hebben we besproken vanaf wanneer het knipperkastje niet meer te gebruiken is. Dat is modeljaar ‘98 (vanaf zomer 1997).
JanSr schreef:
Zijn die “nieuwe” VC’s wel met de Lexia uitleesbaar? Zo ja, dan wijst dat er op dat Malle Pietje ergens toch een essentieel bitje in het protocol over het hoofd heeft gezien.
De nieuwe VC’s (vanaf modeljaar ‘98 dus) zijn met de Lexia uitleesbaar. Ze zijn alleen maar met de Lexia uit te lezen.
Over dat bitje dat Malle Pietje over het hoofd heeft gezien, dat snap ik niet. Leg eens uit Jan.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
@par exemple: Het kan goed zijn, dat je gelijk heb hoor, maar ik weet, dat de nieuwe VC’s downward compatible zijn.
Ik ben benieuwd, als je bij zo’n nieuw type het “kastje” aansluit op pin no5 van de witte stekker of het dan niet werkt.
groet,
Kees.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De downward compatabiliteit heeft te maken met het functioneren van de VC’s niet met het uitlezen. Het is al vele malen gerpobeerd, maar het uitlezen van een nieuwere VC met kastje van MP lukt gewoon niet, tenminste ik denk dat je dat bedoeld met het aansluiten op pin no.5? Het gebruikte protocol voor het uitlezen is veranderd van een simpel aan-uit signaal voor de lampjes naar iets onbekends, waar tot nu toe niemand iets mee heeft aan kunnen vangen. Alleen Lexia’s kunnen daarmee overweg.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Over dat bitje dat Malle Pietje over het hoofd heeft gezien, dat snap ik niet. Leg eens uit Jan.
Wat ik bedoel is dit: Malle Pietje heeft kans gezien het Citroen protocol te analyseren, dat is te loven en te prijzen.
Op zich is zo’n protocol een oneindige reeks databrokjes, gescheiden door “scheidingswoorden”. Als je die datastroom doorziet kan je dus een tamelijk simpel ding maken dat databrokjes en scheidingswoorden herkent en daar op reageert. En dan een ledje laat knipperen zodra het gezochte databrokje langskomt.
Het aardige is, dat je de pinbezetting van de diagnosestekker kent en dus per pin de gegevens van het betrokken onderdeel kan analyseren of resetten.
Het enige dat de Lexia daar aan toevoegt is het “gemakkelijk” maken van de uitlezing, de Human Interface. Ik zou er nu niet meer aan beginnen, maar ik denk dat je dat met wat BASIC of PASCAL kennis zelfs wel voor elkaar krijgt.
Wat Malle Pietje vrijwel zeker niet kon weten was dat ze bij Citroen en dus ook bij Lexia, het geheel wel overziend , misschien nog een extra list op het oog hadden, mischien voor een volgende versie. Misschien is de nieuwste versie VC er één waar een stukje nieuw protocol in zit, waarbij het kastje “de tel” kwijtraakt en de Lexia niet. benieuwd wat Malle Pietje er zelf over te zeggen heeft.
Uiteindelijk is die techniek snel achterhaald door het hedendaagse bus-systeem.
De hedendaagse autos hebben een bussysteem, in feite een verder doorontwikkelde versie. Daar doe je het met twee adertjes, bij de XM nog met 18. Ieder electrisch onderdeel in een nieuwe auto heeft een uniek adres. De “opdrachten” voor dat adres (bijvoorbeeld linkerraam open) gaan met alle andere opdrachten en alle andere signalen door dezelfde twee aders. Stop je een van de sloop gehaald raammechanisme in je C5 dan moet het adres daarvan je aan de boordcomputer doorgeven (aanmelden). Dat kan je ziet zelf, daar moet de dealer aan te pas komen.
Mede daarom zal de XM wel de laatse Citroen old timer zijn.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop