1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Achtervering bokt…
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 02 januari 2011 12:09 PM

Hallo allemaal,
Ja… ‘t is lang geleden dat ik hier was…
Had nogal wat problemen met dat kromme lijf van me…

Allereerst de beste wensen voor 2011 natuurlijk.!

Mijn XMII Prestige (‘95) heeft tot nu toe prima gereden, alleen “wat olielekkage” (tot één liter per week…) gehad, maar die lijken opgelost (o.a. gescheurde retourleiding).
Nu zit ik met een ander probleem en voordat ik aan allemaal kabels ga trekken enzo, wilde ik eerst aan jullie vragen of je bekend bent met het volgende…:

Ik rij regelmatig over een weg waar een aantal “speedbumps” in zitten.
Normaal gesproken kon ik daar met 80km/u overheen zonder problemen.
Maar nu moet ik afremmen tot 50 omdat anders mijn achterwielen van de grond komen, tenminste zo lijkt ‘t. Vóór is OK.
De veerbollen zijn allemaal minder dan een jaar oud.
Het lijkt me een probleem met de achterste hydraulische magneetklep. Maar voordat ik ergens aan begin wilde ik vragen of iemand dat verschijnsel kent.

Groet
LodyJ

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 januari 2011 01:12 PM
  [ # 1 ]

Ik had een keer hetzelfde; toen moest er een nieuwe hydractiefbol op.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 02 januari 2011 02:29 PM
  [ # 2 ]
jantje1948 schreef:

Ik had een keer hetzelfde; toen moest er een nieuwe hydractiefbol op.

Bedankt voor je advies, Jantje.
Maar dan zou ie het voor ook niet goed moeten veren, maar dat doet ie wel….
Èn… ook die bol is vorig jaar vervangen…

LodyJ

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 januari 2011 03:09 PM
  [ # 3 ]

Bij mij veerde hij alleen achter slecht. Ze hebben toen die bol midden-achter vervangen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 02 januari 2011 03:16 PM
  [ # 4 ]
jantje1948 schreef:

Bij mij veerde hij alleen achter slecht. Ze hebben toen die bol midden-achter vervangen.

Ja.. dat geloof ik ook wel, maar die bol is bij mij een jaar geleden vernieuwd.

Daarnaast… af en toe werkt de vering achter wèl en dat kan niet als die bol leeg is…

lodyj

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 januari 2011 03:38 PM
  [ # 5 ]

Als je gymnastiekt, komt hij achter dan weer op de goede hoogte?
Veert hij goed afgezien van de verkeersdrempels?

Dit graag eveen precies, voor we verkeerdeconclusies trekken.

Je schrijft XMII Prestige, ik neem aan Exclusive?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 januari 2011 03:42 PM
  [ # 6 ]

Prestige is een buitenlandse uitvoering. Een soort sx/vsx als ik mij niet vergis.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 02 januari 2011 03:58 PM
  [ # 7 ]
JanSr schreef:

Als je gymnastiekt, komt hij achter dan weer op de goede hoogte?
Veert hij goed afgezien van de verkeersdrempels?

Dit graag even precies, voor we verkeerde conclusies trekken.

Je schrijft XMII Prestige, ik neem aan Exclusive?

Ha die Jan,

- Inderdaad verder veert ie goed, alhoewel hij soms wel wat rauw aanvoelt als ik b.v. over keitjes rij… Als je langzaam rijdt, dan zou ie zo glad als een veren bedje moeten zijn…

- Ja, gymnastieken gaat prima,hij komt op de goede hoogte, maar er zit wel een schok in de achterkant als van hoogste stand naar rijstand gaat. Tijdens het naar beneden gaan, “valt” hij met een schok een stukje naar beneden, veert dan weer op en neemt dan zijn ingestelde hoogte aan.
Maar hij komt altijd op de goede hoogte….

- En je hebt helemaal gelijk… het is een Exclusive….Ik schaam me diep…


Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 januari 2011 04:07 PM
  [ # 8 ]

Dan denk ik in eerste instantie toch aan lucht in het systeem.
Is er recentelijk iets aan gedaan?
Serieus een reeks op- en neers haalt eventuele lucht er wel uit. Je kan proberen of het iets uitmaakt met de vering in de sportstand. Dan zouden de hydractiefkleppen dicht moeten blijven, hoewel je dat met een type II ook niet met zekerheid kan zeggen. Op- en neer met deur open en met deur dicht, maakt dat verschil?

Werkt je Hydractief trouwens? Lampje kort aan na start?

Blijft hij springerig, dan kan je denken aan het beruchte bronzen busje van de achterste hoogteregeling. Als dat is uitgelubberd krijg je irrationeel gedrag. Zelfs als je het laat vervangen kost het weinig.

Een platte hydractiefbol leidt hooguit tot “sportief” rijgedrag achter, dus te hobbelig, maar niet tot “uit de veren komen” bij een verkeersdrempel.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 januari 2011 04:26 PM
  [ # 9 ]

Ik kreeg net nog een hint van Mark:

Ik las het bokkerige probleem van Lody op het cifo, vraag hem maar eens of het voelt alsof je op een ezel zit als hij over een vluchtheuvel heenrijd. De auto komt dan met een niet zachtzinnige klap weer naar boven. Als zijn antwoord ja is dan heeft hij met 100% zekerheid een kapotte veerbol. Tis dan alleen nog een kwestie van uitzoeken aan welke kant. Hydractief bol is het in iedergeval niet.

Ik heb met mijn ‘94’er het zelfde probleem gehad. Membraam was finaal door waardoor er geen enkele vering meer in zat. Gymmen en op hoogte komen was allemaal geen probleem, gewoon rijden ook niet, maar vluchtheuvels waar ik anders met ruim 80-90 kmh overheen kon waren in een keer uit den boze.

Het schokken met gymmen is uiteraard lucht en lijkt me een logisch gevolg van een compleet kapotte bol.

Klinkt heel plausibel. Zelf nooit een bol met een gescheurd membraan gehad, dat moet je een keer meemaken.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 02 januari 2011 04:31 PM
  [ # 10 ]
JanSr schreef:

Dan denk ik in eerste instantie toch aan lucht in het systeem.
Is er recentelijk iets aan gedaan?
Serieus een reeks op- en neers haalt eventuele lucht er wel uit. Je kan proberen of het iets uitmaakt met de vering in de sportstand. Dan zouden de hydractiefkleppen dicht moeten blijven, hoewel je dat met een type II ook niet met zekerheid kan zeggen. Op- en neer met deur open en met deur dicht, maakt dat verschil?

Werkt je Hydractief trouwens? Lampje kort aan na start?

Blijft hij springerig, dan kan je denken aan het beruchte bronzen busje van de achterste hoogteregeling. Als dat is uitgelubberd krijg je irrationeel gedrag. Zelfs als je het laat vervangen kost het weinig.

Een platte hydractiefbol leidt hooguit tot “sportief” rijgedrag achter, dus te hobbelig, maar niet tot “uit de veren komen” bij een verkeersdrempel.

Ha die Jan… bedankt voor je hulp…

- er is recentelijk inderdaad iets aan gedaan….
Ik had nogal wat olielekkage en ben daarvoor naar mijn standaard garage geweest in HHwaard.
De auto werd door iemand anders op de brug gereden en die had ‘m niet in garagestand gepompt.
Daarna hebben ze de auto wel “opgekrikt” om een voorwiel eraf te halen.
Dat probleem is inderdaad sindsdien voorgekomen…. Ik heb de link niet zo gauw gelegd, omdat het toen ook zo’n -7 graden was en dan verwacht je wel meer probleempjes….

- Deur open en dicht heb ik niet geprobeerd. En dat heeft ook effect op beide magneetkleppen.

- Hydractief start gewoon op.

- Dat bronzen busje hou ik wèl in gedachten.

- en dat hobbelige rijgedrag, dat ken ik maar al te goed. Daar heb ik ‘t hier op dit forum uitgebreid over gehad in het verleden.

- nee het is de veerbol ook niet… maar ik had een doos met allemaal sp[ullen achter in de bak liggen…. nou na de eerste drempel, lag alles eruit…. man wat een klap maakte ik….

Ik ga jou advies van omtrent de “ingesloten lucht” eerst opvolgen…

Nogmaals mijn dank.

LodyJ

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 02 januari 2011 04:38 PM
  [ # 11 ]
JanSr schreef:

Ik kreeg net nog een hint van Mark:

Ik las het bokkerige probleem van Lody op het cifo, vraag hem maar eens of het voelt alsof je op een ezel zit als hij over een vluchtheuvel heenrijd. De auto komt dan met een niet zachtzinnige klap weer naar boven. Als zijn antwoord ja is dan heeft hij met 100% zekerheid een kapotte veerbol. Tis dan alleen nog een kwestie van uitzoeken aan welke kant. Hydractief bol is het in iedergeval niet.

Ik heb met mijn ‘94’er het zelfde probleem gehad. Membraam was finaal door waardoor er geen enkele vering meer in zat. Gymmen en op hoogte komen was allemaal geen probleem, gewoon rijden ook niet, maar vluchtheuvels waar ik anders met ruim 80-90 kmh overheen kon waren in een keer uit den boze.

Het schokken met gymmen is uiteraard lucht en lijkt me een logisch gevolg van een compleet kapotte bol.

Klinkt heel plausibel. Zelf nooit een bol met een gescheurd membraan gehad, dat moet je een keer meemaken.

Klinkt plausibel, ben ik met je eens…
Maar ..... héél soms doet de vering het wèl goed, en dat kan niet met een kapotte veerbol.

Ik rij op het ogenblik bijna elke dag over de Communicatieweg in NoordHolland, ik help een oudere bevriende dame met het organiseren van het plaatsen van een nieuwe keuken. Op genoemde weg zitten ongeveer 10 drempels , dus ik heb de afgelopen tijd e.e.a. kunnen uitproberen en eenmaal was het zo dat ik nadat ik de auto een beetje heb laten gymnastieken, ik weer met 80 over de drempels kon….

Dus ik denk niet dat het de veerbol is…. maar…. hij blijft op mijn lijstje staan…

Bedankt
LodyJ

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 02 januari 2011 04:50 PM
  [ # 12 ]
JanSr schreef:

Dan denk ik in eerste instantie toch aan lucht in het systeem.
Is er recentelijk iets aan gedaan?
Serieus een reeks op- en neers haalt eventuele lucht er wel uit. Je kan proberen of het iets uitmaakt met de vering in de sportstand. Dan zouden de hydractiefkleppen dicht moeten blijven, hoewel je dat met een type II ook niet met zekerheid kan zeggen.

Als je met dichte kleppen wil rijden kan je het beste de stekkers van de VC halen. Dat is bij een Type II de enige manier om geforceerd de kleppen dicht te laten. Daarna zal je wel weer moeten resetten, want het onderbreken van de voeding resulteert in een foutmelding in de VC.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 04 januari 2011 04:19 PM
  [ # 13 ]

Ja…daar ben ik weer.

Allereerst heb ik de gymnastiekoefeningen toegepast… Zo ongeveer 12x op- en neer….
Dat bracht geen veranderingen.

Ik zag dat de veercomputer niet initialiseerde, in tegenstelling tot wat ik dacht.
Dus heb ik mijn computertje met Lexia3 aangesloten en de boel uitgelezen..
Dat had ik natuurlijk eerder moeten doen, maar ‘t was de eerste keer, dat ik ‘m gebruikte en het was daarvoor ook veel te koud geweest.
Na een aantal pogingen (ja… zó intuitief is Lexia nou ook weer niet en aan de vertaling van de functies kan ook nog wel het .e.e.a. verbeterd worden…”) Lexia naar behoren aan de praat gekregen…
Blijkt er een melding te zijn : “bewegingssensor storing”.
Die melding gewist… en nu zie ik dat lampje van de veercomputer wèl bij het opstarten…

Helaas heb ik nog niet de gelegenheid gehad om het op de “drempelweg” uit te proberen, maar dat komt nog wel…
Het rijgedrag voelt in ieder geval beter aan…

Vrijdag moet ik voor een APK, kijk ik meteen even naar dat bronzen busje….

Tot zover bedankt JanSR en de rest.
Als ik wat te melden heb, hoor je ‘t wel..

Groet
Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 04 januari 2011 08:50 PM
  [ # 14 ]

Die code 25 heb ik in mijn vorige XM ook vaak gehad. Een heel irritante, want ik kwam er niet vanaf na restten was die meestal binnen een paar dagen, hooguit weken weer, terug.
Het goede nieuws is dat die storing de vering niet in de harde stand zet. Oftewel je kan er gewoon mee verder rijden en het enige gevolg is dat je XM bij overhellen dat niet aan de VC doorgeeft. Het tegengaan van overhellen wordt dus minder effectief.
Maar het slechte nieuws is, en je voelt hem denk ik al aankomen, is dat deze storing nooit het bokkige gedrag op de drempels kan hebben veroorzaakt. Dat het rijgedrag beter aanvoelt zit dus tussen de spreekwoordelijke oren.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 05 januari 2011 06:13 AM
  [ # 15 ]

Ja Jan… dat vermoedde ik al…. dat is dat “wishfull thinking”.... je blijft tenslotte hopen met een Citroën niet waar…???..<grijns>.....
Uit jouw verhaal begrijp ik dat die foutmelding er niet echt toe doet en dat zou dus inhouden dat dat bronzen busje de boosdoener is…
Vrijdag staat ie op de brug… laat ik je meer weten.

Groet
Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook