Hallo, helaas is mij nu bij koude het volgende al 2 keer overkomen.
Wanneer ik wegrijd dan werken de remmen nagenoeg niet. Ik voel wel wat remkracht maar er gebeurd verder niets. Pompend remmen helpt ook niet. Pas na een 30 seconden werkt de rem weer naar behoren, inclusief de abs.
Er gingen geen lichtjes of iets dergelijks branden op het dashboard. Enig idee wat dit kan zijn?
Ik laat in elk geval de remvloeistof controleren bij de garage.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ingeroeste remschijven door de pekel wellicht? Ik had al na een weekje kerst stilstand ook zoiets, inmiddels al lang weer weggeremd.
Hij heeft wel ongeveer een week stil gestaan. Echter de eerste keer dat het me overkwam ( 3 weken geleden) had hij maar 1 dag stil gestaan.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zit het remvloeistofniveau boven het minimum? Ik denk eerlijkgezegd dat de vloeistof heel hard aan vervanging toe is. Remolie is hygroscoop, ofwel: trekt water aan. Naarmate er meer water in terecht komt wordt het gevoeliger voor temperatuurswisselingen (stugger bij lagere temperaturen).
Niet te lang wachten dus en even een garage de remolie laten vervangen en het systeem ontluchten, dan verder kijken
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Mocht je dit laten vervangen, vraag dan expliciet om de remmen ook te onluchten.
Tijd is geld en men maakt er soms letterlijke een potje van: reservoir even leegzuigen met een handig pompje en hups klaar. Not the way.
Hallo Xsaraman
Heb je al een oplossing gevonden voor het probleem met de remmen?
Vanmorgen had ik hetzelfde probleem, na het wegrijden moest ik remmen voor een afrit, rempedaal hoog en hard.
Maar remmen deed hij niet, pedaal los weer ingetrapt alles weer o.k.
Verder de hele dag nergens meer last van gehad.
zelfde probleem toen ik afgelopen donderdag na 3 dagen stilstand weer reed. bij de eerste remactie (van de oprit de weg op) deed-ie het nauwelijks. ben gestopt, motor uit, toen weer aan, ging een stuk beter, maar de ‘scherpte’ van de remmen bleef weg. normaal gesproken is er maar weinig druk nodig om hard te remmen. twee vragen:
1. kan iemand me uitleggen waarom-ie het beter deed na het uit-en-aan schakelen van de motor?
2. het klopt dat de remvloeistof water aantrekt, maar dat zou in andere jaargetijden tijdens vochtig weer ook moeten gebeuren. afgelopen zomer is het ook een tijd erg nat geweest, maar toen was er niets aan de hand. ik vind het echt vreemd dat dit probleem ineens bij een paar mensen vlak na de vorstperiode opduikt. heeft de vorst van de afgelopen tijd de slangetjes met remvloeistof soms poreus gemaakt?
xsara break 1.6i 16v benzine (2003)
Slag in de lucht…............, kan dat vocht op een of andere manier ijsvorming hebben veroorzaakt?
Wanneer heb je het remsysteem voor het laatst gespoeld en met welke DOT waarde gevuld? Oudere remvloeistof is meer hygroscopisch dan de huidige DOT 5.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Hier ben ik weer, ik ben naar de dealer geweest. Daar had men het direct over een hoofdremcilinder vervangen maar daar ben ik verder niet op in gegaan. Ik wil namelijk niet direct dure onderdelen vervangen.
Wat ik heb geconstateerd de afgelopen dagen was, ook zonder vorst blijf ik het probleem houden mits de auto maar lang genoeg stil heeft gestaan. Ik had de auto 2 dagen niet gebruikt.
Remschijven waren ok, geen ijsafzetting te zien. Ik drukte het rempedaal in tijdens het starten, voel gewoon normale tegendruk. Motor slaat aan, pedaal zakt iets. Ik rij weg en ja hoor, slechte remmen. Het is wel mogelijk om te remmen maar dan moet ik uit volle macht het pedaal indrukken, tot bijna aan de bodem. Alsof je in een klassieke auto rijdt zonder rembekrachtiging.
Ik heb daarna de auto uitgezet en weer gestart, het probleem was toen nog steeds aanwezig. Ook pompen helpt niet. Pas als ik echt wegrijd (voorzichtig natuurlijk) komt na 1 minuut de rembekrachtiging er weer bij inc. de ABS en break assist.
Ik heb een kennis (citroen monteur) gevraagd en die raadt mij aan het vacuüm door te laten meten van de rembekrachtiging. Het slangetje zou een beetje lek kunnen zijn.
Is dit vacuüm wellicht afhankelijk van het toerental van de motor? In dat geval heb ik de verklaring waarom pas bij het rijden genoeg vacuüm opgebouwd word.
Zelfde probleem hier ook!
Nooit gehad eerder, maar nu de eerste keer remmen na een nachtje stilstaan is *schrikken*
Ik heb mn Xsara toch al 4 jaar. Gelukkig duurt het niet lang, en ja, de scherpte van het remmen is ook weg. Ik vermoed dat het iets met de enorme pekelbedoeling is die we gehad hebben. Ik blijf dit topic volgen of iemand een goedkope oplossing heeft!